Experience of Learning about Meanings of Nature of Science in Postgraduate: Phenomenological Look

Authors

  • Julia Flores-Espejo Universidad Pedagógica Experimental Libertador. Instituto Pedagógico de Caracas. Venezuela

DOI:

https://doi.org/10.56219/rgp.vi37.731

Keywords:

Science, Naive ideas, Learning, Husserlian phenomenology

Abstract

The ideas that most science teachers have about the nature of science (NDC) have been widely reported as naive in various investigations carried out through different methods; nevertheless, a phenomenological approach to this problem has been little addressed. In this qualitative work we try to give a Husserlian phenomenological view from the learning experience on the meanings of the NDC of two science teachers attending a master's degree in the UPEL-IPC, unveiled in a context of reflective reading on this subject. The eidetic reduction aims to go to the pure essence with theoretical pretension of essential universality. The findings allowed the identification of essential phenomenological categories that allowed the structuring of a theoretical approach through four essential principles emanating from protocol analysis. It is expected to deepen in this area in future research in the Chair of Biochemistry of the Pedagogical Institute of Caracas.

Author Biography

Julia Flores-Espejo, Universidad Pedagógica Experimental Libertador. Instituto Pedagógico de Caracas. Venezuela

Licenciada en Ciencias (North Carolina State University, USA), Profesora de Química y Ciencias Generales y Magister en Enseñanza de la Química (UPEL-IPC); Doctorado en Enseñanza de las Ciencias (Universidad de Burgos, España); Postdoctorado en Educación, Sociedad y Ambiente (UPEL-IPC). Jefa de la Cátedra de Bioquímica, Jefa del Servicio de Centralización Académica, Coordinadora de la Maestría en Educación Mención Enseñanza de la Química, Coordinadora de Estudios de Postgrado No Conducentes a Grado Académico, Coordinadora General de Estudios de Postgrado, Coordinadora Nacional del Programa Doctoral y Postdoctoral de la UPEL, Investigadora PEII, Autora de textos escolares. Publicaciones en revistas nacionales e internacionales. Líneas de investigación: aprendizaje significativo de la ciencia; análisis químico.

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Published

2018-12-01

How to Cite

Flores-Espejo, J. . (2018). Experience of Learning about Meanings of Nature of Science in Postgraduate: Phenomenological Look. GACETA DE PEDAGOGÍA, (37), 191–220. https://doi.org/10.56219/rgp.vi37.731

Issue

Section

Investigations

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