Metacognitive skills: self-management of learning in the transition process towards a university career

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56219/rgp.vi48.2443

Keywords:

initial journey, metacognitive skills, university education, self-management of learning

Abstract

Metacognitive skills allow you to reflect and direct your thinking, including becoming aware of the actions that favor the success of an activity or improving the learning process. The objective of the study was to identify them from the perspective of self-management of learning expressed by students of the initial journey of the health area of the Territorial Polytechnic University of the State of Mérida “Kléber Ramírez”, during its transition process towards a university career. The research was descriptive with a quantitative, cross-sectional approach. The stratified sample was 65 subjects. The data collection technique was the survey and a Likert-type questionnaire was used. The results reveal that metacognitive skills are fundamental for the academic performance of students new to the university, they represent a tool for self-management of their knowledge.

Author Biography

Yadyra Y. Márquez S, Universidad Politécnica territorial de Mérida “Kléber Ramírez”. Mérida, Venezuela

Systems Engineer - Universidad de los Andes. Specialist in Educational Management - Universidad Pedagógica Experimental Libertador. Master's Degree in University Teaching - Universidad Fermín Toro. Professor at the Universidad Politécnica Territorial del estado Mérida "Kléber Ramírez" in the career of Radiology and Imaging. Associate Professor. She belongs to the research line "Cognitive and metacognitive processes; theoretical-methodological proposals for its approach in education", attached to the Research Nucleus of Mérida (NIEME), of the University, Pedagogical Experimental Libertador-Institute of Professional Improvement of the Teaching Profession, Academic Extension Mérida.

References

Abascal, E., y Grande, I. (2005). Análisis de encuesta. Editorial ESIC Madrid.

Barahona, R., y Aparicio, A. (2020). Conciencia metacognitiva en ingresantes universitarios de ingeniería, arquitectura y ciencias aeronáuticas. Propós. represent. 2020, vol.8, n.1, e272. ISSN 2307-7999.

Banco Interamericano de Desarrollo. (2022). El poder del currículo para transformar la educación: Cómo los sistemas educativos incorporan las habilidades del siglo XXI para preparar a los estudiantes ante los desafíos actuales. Editores: Mercedes Mateo Diaz y JungKyu Rhys Lim. doi.org/10.18235/0004360

Casasola, W. (2020). El papel de la didáctica en los procesos de enseñanza y aprendizaje universitarios. Revista Comunicación, 29(1-2020), 38–51.

Caram, G., Naigeboren, M., Gil de Asar, M.,y Bordier, M. (2020 Enseñanza y tutoría en el contexto de la virtualidad. XII Congreso Internacional de Investigación y Práctica Profesional en Psicología. XXVII Jornadas de Investigación. XVI Encuentro de Investigadores en Psicología del MERCOSUR. II Encuentro de Investigación de Terapia Ocupacional. II Encuentro de Musicoterapia. Facultad de Psicología - Universidad de Buenos Aires, Buenos Aires.

Elisondo, R., De la Barrera, ML., Rigo, DY., Kowszyk, DI., Fagotti Kucharski, E., Riccetti, A., y Siracusa, MR. (2016). Estudiantes hoy, entre Facebook, Google y Metacognición. Ideas para innovar en la Educación Superior. Revista de docencia universitaria, Vol.14, Núm. 1 pp. 225-244

Fernández, Mariana (2017). Autogestión del aprendizaje de los estudiantes universitarios de nuevo ingreso. [Trabajo de Maestría] Universidad de Carabobo. https://acortar.link/nQLxQb

Flavell, J. H. (1979). Metacognition and Cognitive Monitoring: A New Area of Cognitive-Developmental Inquiry. American Psychologist, 34, 906-911.

González, F. (1999). Procesos cognitivos y metacognitivos que activan los estudiantes universitarios venezolanos cuando resuelven problemas matemáticos. Epsilon: Revista "Thales". Nº 43-44. Pp 199-208.

Pajuelo, P. (2018). Programa metacognitivo en el desarrollo del pensamiento crítico de los estudiantes del 4to año de la facultad de ciencias de la educación y humanidades, Universidad de Huánuco, 2016. [Tesis Doctoral] Universidad de Huánuco https://acortar.link/Zeo4Vx

Piña, R., y Alfonzo, N. (2019). La metacognición en la educación universitaria. Un caso de estudio. Revista Electrónica De Psicología Iztacala, 22(2) pp 2255-2277. https://acortar.link/HVT6uh

Ponce Ponce, ME, (2016). La autogestión para el aprendizaje en estudiantes de ambientes medios por tecnología. Diálogos sobre educación. Temas actuales en investigación educativa, 7 (12), 1-23. https://doi.org/10.32870/dse.v0i12.258

Pozo, J. (1989). Teorías Cognitivas del Aprendizaje. Madrid: Ed. Morata.

Sureda, J., y Comas, R. (2006). Internet como fuente de documentación académica entre estudiantes universitarios. Palma: Xarxa Segura IB / Fundación Universitat-Empresa de les Illes Balears. https://acortar.link/X6E1Wq

UNESCO. (2019). Declaración mundial sobre la educación superior en el siglo XXI: Visión y Acción. Revista Educación Superior Y Sociedad (ESS), 9(2), 97-113. https://acortar.link/W9ZXkV

Valenzuela, M (2019). ¿Qué hay de nuevo en la metacognición?: Revisión del concepto, sus componentes y términos afines. Educaçao e Pesquisa: Revista da Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo. ISSN-e 1678-4634, Vol. 45, Nº. 1.

Published

2024-01-23

How to Cite

Yadyra Y. Márquez S. (2024). Metacognitive skills: self-management of learning in the transition process towards a university career. GACETA DE PEDAGOGÍA, (48), 105–120. https://doi.org/10.56219/rgp.vi48.2443

Issue

Section

Investigations