Martial arts for the construction of peace from educational institutions

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56219/rgp.vi48.2445

Keywords:

Martial Arts, School Violence, Construction of Peace, Curriculum

Abstract

School violence is one of the problems that occurs most among children and adolescents; For this reason, the objective of this study was to analyze martial arts as a strategy to promote the construction of peace in educational institutions. A systematic review investigation of an explanatory type and documentary design was carried out in nineteen (19) articles published from 2018 to 2023. They were grouped into three categories of analysis: the culture of nonviolence, the construction of peace and the curriculum. Positive results of the inclusion of this sport in the subject of physical education to mitigate violence among students were evidenced. It was concluded that this strategy is a very useful tool to achieve the proposed objective, as long as the teachers base their teachings on the axiological principles of martial arts and under the discourse of non-violence, without focusing only on competition.

Author Biography

Walberto Angulo López, Institución Educativa Villanueva, Valencia, Córdoba, Colombia

Pharmaceutical chemist graduated from the University of Cartagena, Master in science education (Universidad Autónoma de Manizales). 10 years of experience as a teacher of Natural Sciences-Chemistry in the official sector in the educational institution Pio XII in the city of Mocoa-Putumayo and in the educational institution Villanueva in the municipality of Valencia-Córdoba. Professor, thesis advisor and juror for master's degree projects in education at the Universidad Mariana. Speaker at national and international events.

References

Akilian, F. (2020). El Taekwondo arte marcial y el Taekwondo deportivo: Condicionantes en la selección de los contenidos a enseñar. Revista electrónica mastkwd. Brasil. https://acortar.link/xAuyzE

Álvarez, A. (2022). Propuesta para el tratamiento de las artes marciales con alumnos de eso con discapacidad auditiva. Universidad de Zaragoza. Facultad de Ciencias Humanas y de la Educación de Huesca, España. https://acortar.link/m0eI2i

Angulo, W. (2023). ¿Cómo puede la educación en artes marciales reducir la violencia escolar? Revista innovación Crea-TIC. 15-25 https://acortar.link/4tRL86

Arrieta, K. Cuesta, F. y Romero, W. (2019). El taekwondo como estrategia pedagógica en la IED Confederación brisas del diamante. Fundación Universitaria del Área Andina. Facultad de Educación. Bogotá, Colombia. https://acortar.link/1th7ff

Baños, L. (s.f). Construir paz en un país que se ha acostumbrado a la violencia. Observatorio de construcción de paz. Universidad de Bogotá Jorge Tadeo Lozano. Colombia. https://acortar.link/hg5wrP

Barrionuevo, H. (2020). El tae kwon do en las capacidades coordinativas en niños y niñas de cinco (5) a siete (7) años de la Academia de Artes Marciales Korea de la ciudad de Ambato. Universidad Técnica de Ambato. Ecuador. https://acortar.link/1g1QCG

Birgüez, A. (2020). Construyendo entornos No-violentos desde las Artes Marciales y la Educación Física. Corporación Universitaria Minuto de Dios. Programa Licenciatura en Educación Física, Recreación y Deporte. Bogotá, Colombia. https://acortar.link/OOIYCN

Cárdenas, A. (2019). El deporte y la construcción de paz. Plataforma para el deporte, el desarrollo y la paz: Una iniciativa dedicada al deporte como estrategia de desarrollo social en Iberoamérica. https://acortar.link/8OHbHs

Carrillo, J. (2023). Estrategia Pedagógica desde los Principios Filosóficos del Taekwondo para el Fomento de Cultura de Paz. Universidad Sergio Arboleda. Bogotá, Colombia https://acortar.link/wc5h5w

Cubides, A. (2019). Implementación de estrategias pedagógicas para fomentar comportamientos prosociales en los deportistas de karate. Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia. Facultad de Ciencias de la Educación. https://acortar.link/IMJ9UN

Ferreira, T. (2023). La enseñanza de las artes marciales en la formación del profesor de Educación Física: una perspectiva desde la dialéctica sujeto-objeto y la experiencia docente, Revista brasilera de ciencias del deporte. https://doi.org/10.1590/rbce.45.e20220038

Ferreira, H. Lopes, J. Barroso-Júnior, F. Oliveira, M. Frosi, T. Reis-Júnior, C. y Sonoda-Nunes, R. (2022). Artes marciales y educación física escolar: el budō como contenido pedagógico. Universidad de la Rioja. Fundación Dialnet. Lecturas: Educación física y deportes. ISSN-e 1514-3465, Vol. 27 Nº 289. https://acortar.link/8oWyVn

Krav Amiti WSDL. (12 de noviembre de 2022). ¿Qué son artes marciales? Facebook. https://acortar.link/qGFMbe

Larrabeiti, M. (2020). Valores y beneficios psicológicos de las artes marciales y deportes de combate. Una propuesta educativa. La Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatea. Facultad de Educación y deporte. https://acortar.link/ePRoEK

Medina, A. (2021). El karate en la asignatura de Educación Física. Repositorio Institucional de la Universidad de La Laguna (RIULL) España. https://acortar.link/nCs2o4

Mendoza, J. (2021). Pedagogía y Artes Marciales para evitar la violencia en el aula. Cuadernos de pedagogía. Biblioteca digital. https://acortar.link/0W1sNo

Nieto, J. (2020). La Filosofía visto desde la Paz y el Arte Marcial. Repositori Universitat Jaume. [Trabajo de grado] Universitat Jaume https://acortar.link/N3JckS

Pardo, A. (2022). Propuesta Curricular en Artes Marciales como Electiva Disciplinar para Estudiantes en Ciencias del Deporte. Repositorio Universidad de Cundinamarca. Colombia https://acortar.link/epTTyY

Piñol, S. (2019). Últimas tendencias en investigación sobre artes marciales, violencia escolar y bullying. Ciencias de la Actividad Física y el Deporte. Universitas Miguel Hernández. Valencia, España. https://acortar.link/EdNbPf

Quezada, L. (2022). La infografía en la enseñanza de las Artes Marciales desde un enfoque curricular en la virtualidad. Universidad de la Rioja. España. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8498407

Ramírez, I. Martin, J. Rebollo, N. y Cerro, D. (2018). Estudio sobre la práctica de deportes de lucha en el ámbito educativo. Revista electrónica efdeporte. Lecturas: Educación Física Y Deportes, 22(238), pp. 26-40.

Rámos, S. (2019). Las artes marciales como parte del currículo de educación infantil. Repositorio Institucional de la Universidad de La Laguna (RIULL) España. https://acortar.link/fMKlE0

Reyes, C. (2020). Agresión, violencia y deporte en edad escolar: Revisión documental. Universidad Santo Tomas. Colombia Facultad de Cultura Física, Deporte y Recreación. https://acortar.link/58pS4q

UNESCO. (2021). Unesdoc Biblioteca digital. Institutos y centros de categoría 2, Exámenes y prórrogas, Parte V: Centro Internacional de Artes Marciales para el Desarrollo y la Movilización de los Jóvenes. Consejo Ejecutivo, 211th, 2021. https://acortar.link/WxCgAL

UNESCO. (2020). La escuela cómo espacio de construcción de Paz y No Violencia. https://www.unesco.org/es/articles/la-escuela-como-espacio-de-construccion-de-paz-y-no-violencia

Vanegas, E. (2020). Bushido: la filosofía práctica del guerrero japonés hacia la construcción de paz. Repositorio Institucional - Pontificia Universidad Javeriana. Colombia. https://acortar.link/amXbf3

Vera, F. (24 de diciembre de 2022). "Las artes marciales no son para lastimar a las personas, sino para proteger a las personas". El Rincón de las Artes Marciales. Facebook. https://acortar.link/04gvbw

Villalba, G. (2020). Artes marciales en la coordinación motriz en escolares de Educación General Básica Media. Repositorio Universidad Técnica de Ambato. Ciencias Humanas y de la Educación. Ecuador. https://acortar.link/astNJW

Published

2024-01-23

How to Cite

Walberto Angulo López. (2024). Martial arts for the construction of peace from educational institutions. GACETA DE PEDAGOGÍA, (48), 138–155. https://doi.org/10.56219/rgp.vi48.2445

Issue

Section

Review Articles