The evaluation in pedagogical management with the Incorporation of ICT-LKT- EPT

Authors

  • Sol María Martínez V Universidad Nacional Experimental Politécnica de la Fuerza Armada (UNEFA), Venezuela

DOI:

https://doi.org/10.56219/rgp.vi35.558

Keywords:

Evaluation, Pedagogical Management, ICT, LKT, EPT

Abstract

The present study is about Evaluation in Pedagogical Management as one of the major challenges that the educational environment has suffered. Due to the acceleration of the development of information and communication technologies, the incorporation of the concept of technologies of learning and knowledge; And empowerment for participation known as ICTs, TACs and TEPs. These guarantee in learning significant skills in students for the production of knowledge. Therefore, the evaluation, incorporating technology, aims to observe the ability of the student to organize, interpret knowledge, experiences and personal needs at a level that helps to use the new information to revise the new understanding of the world. It is approaching the pedagogical management for the planning and administration of the learning; Articulating strategically actions of the school environment in the educational processes and where the actors are immersed for interaction and exchange with society. The purpose is to contribute to the reflection that must be carried out continuously by the teacher from a set of theoretical references and highlight the shortcomings and aspects not resolved in the evaluation. The subject is developed from a documentary research in order to expand and deepen the knowledge that reflects the author's understanding and thinking in this working paper (UPEL, 2016). In addition, results of some researches explain the approach of the digital competences of the students of the 21st century for the change of evaluative culture in the contexts where this activity occurs. It is to reorient evaluation to new challenges

Author Biography

Sol María Martínez V, Universidad Nacional Experimental Politécnica de la Fuerza Armada (UNEFA), Venezuela

Título de Profesor en Lengua Extranjera. Mención: Inglés en la Universidad Pedagógica Experimental Libertador/Instituto Pedagógico de Caracas. Con postgrado en la Universidad  Santa María en la especialización “Planificación y Evaluación de la Educación, y actualmente doctorando en Innovaciones Educativas en la Universidad Nacional Experimental de las Fuerzas Armadas. Ha participado en seminarios y jornadas de extensión universitaria. Subdirectora Académica en la Unidad Educativa Nacional Luis Eduardo Egui Arocha.  Obtuvo la Orden Dilia Delgado Bello en su Primera Clase. La experiencia educativa y cultivar el intelecto le ha permitido hacer publicaciones en revistas arbitradas en el ámbito nacional.

References

Aguerrondo, I (2010). Enseñar y aprender en el siglo XXI, ponencia presentada en el Seminario ‘Desafíos para la Educación. Una mirada a diez años’, Montevideo: Universidad Católica de Uruguay

Barbier, J. M. (1993). La evaluación en los procesos de formación. Barcelona. Paidós.

Biggs, J. (2005). Calidad del Aprendizaje Universitario. Madrid: Narcea.

Cano, E. (2008). La evaluación por competencias en la educación superior. Revista de currículo y formación del profesorado, 12, 3.

Casanova, M. (1998). La evaluación educativa. México: Biblioteca para la actualización del maestro, Secretaría de Educación Pública.

Condemarín, M y Medina A (2000). La Evaluación de los Aprendizajes. Chile: División de Educación General. Ministerio de Educación.

Ezpeleta, J (1992). La Gestión Pedagógica de la Escuela frente a las nuevas tendencias de la Política Educativa en América Latina. México: Departamento de Investigaciones Educativas del centro de Investigación y Estudios Avanzados.

Frola, P. (2008). Competencias docentes para la evaluación. México: Trillas.

Granados J, (2014). Las tecnologías de la información y las comunicaciones, las del aprendizaje y del conocimiento y las tecnologías para el empoderamiento y la participación como instrumentos de apoyo al docente de la universidad del siglo XXI [revista en línea], MediSur, vol. 12, núm. 1, pp. 289-294 Disponible: http://www.medisur.sld.cu/index. php/medisur /article/view/2751 [Consulta: 2015, Abr 12]

López, B y Hinojosa, E. (2001). Evaluación del aprendizaje. Alternativas y nuevos desarrollos. Editorial Trillas. México.

Lozano, R (2011) Las ‘TIC/TAC’: de las tecnologías de la información y comunicación a las tecnologías del aprendizaje y del conocimiento [Documento en línea], Disponible:http://www.thinkepi.net/las-tictac-de-las-tecnologias-de-la-informacion-y-comunicacion-a-las-tecnologias-delaprendizaje-y-del-conocimiento [Consulta: 2015, Mayo 26]

Martínez V, A (2012) Cuadro Comparativo: Modelos y Enfoques de Evaluación. Caracas: UPEL/IPC.

Montano, B (2013). Los cibervoluntarios, el empoderamiento y las bibliotecas. [Revista en línea]. Clip nº 67. Publicaciones de SEDIC Disponible: http://www.sedic.es/p_boletinclip67_sehablade.asp [Consulta: 2015, Mayo 16]

Moreira, M (2014). Algunos principios para el desarrollo de buenas prácticas pedagógicas con las TIC en el aula. Universidad de La Laguna. Publicado en: Comunicación y pedagogía: Nuevas tecnologías y recursos didácticos, ISSN 11367733, Nº 222, págs. 4247

Perrenoud, P (2002). Construir competencias desde la escuela. Santiago de Chile: Océano.

Rey, A. (2014) Gestión Pedagógica del Docente y Dimensión Axiológica del Conocimiento. Valencia-Venezuela: Universidad Arturo Michelena (UAM)

Requeijo, D (2008). Administración y Gerencia. Caracas: Editorial Biosfera.

Rosales, C (2000). Evaluar es Reflexionar sobre la Enseñanza. Editorial Narcea.Madrid.

Ruiz, M. (2009). Cómo evaluar el dominio de las competencias. México: Trillas.

Saorín T y Gómez J (2014). Alfabetizar en Tecnologías sociales para la vida diaria y el empoderamiento. Anuario ThinkEPI, V 8, pp 342-348.

Sarramona, J. (2004). Factores e indicadores de calidad en la educación. España, Barcelona: Octaedro.

Sancho, J. (2008). De TIC a TaC el dificil transito de una vocal. España: Universidad de Barcelona.

Shirky, C (2010). Cognitive surplus: creativity and generosity in a connected age. Penguin Press. ISBN: 9781594202537

Tobón, S. (2006). Competencias, calidad y educación superior. Bogotá: Magisterio.

UNESCO (2008) Reflexiones en torno a la evaluación de la calidad educativa en América Latina y el Caribe. [Documento en línea], Disponible: http://es.unesco.org/themes/construir-sociedades-del-conocimiento [Consulta: 2015, Junio 14]

Universidad Pedagógica Experimental Libertador (2016). Manual de presentación de Trabajos de Grado de Especialización y Maestría y Tesis Doctorales. Venezuela: FEDUPEL

Zabalza, M. (2000). Diseño y desarrollo curricular. Madrid. Editorial. Narcea.

Published

2016-12-01

How to Cite

Martínez V, S. M. . (2016). The evaluation in pedagogical management with the Incorporation of ICT-LKT- EPT. GACETA DE PEDAGOGÍA, (35), 145–169. https://doi.org/10.56219/rgp.vi35.558

Issue

Section

General Articles