Quality and Rigor Criteria in the Qualitative Methodology

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56219/rgp.vi36.566

Keywords:

Criteria, Quality, Rigor, Methodology, Research, Qualitative

Abstract

The purpose of this article is to present an overview of the rigor of research with qualitative approaches, conceived as constructs generated in the context of the positivist vision and recognized by this world as the validity and reliability of the investigative process. Authors such as Miles and Huberman (1984), Lincoln and Guba (1985), Riessman (1993), Denzi and Lincold (2008), among others, use more subjective terms that agree with the onto-epistemological and methodological perspectives that support this research. Therefore, it is recommended to develop alternative constructs that meet the expectations related to credibility, authenticity, consistency, transferability, auditability, triangulation, among others.

Author Biographies

Xiomara Rojas Bravo, Universidad Pedagógica Experimental Libertador. Instituto Pedagógico de Caracas. Venezuela

Profesora de Educación Especial Mención Dificultades del Aprendizaje, Maestría de Educación Especial Mención Dificultades del Aprendizaje (UPEL-IPC). Categoría de Asistente, adscrita al Departamento de Pedagogía, en la Cátedra Orientación Educativa. Profesora en Postgrado en el Subprograma de Maestría en Educación, Mención Orientación. Facilitadora en el Programa de Profesionalización y en el Diplomado en Docencia Universitaria, así como el de  y Musicoterapia Módulo de Desarrollo Personal (UPEL-IPC). Investigadora, asesora, coordinadora de proyectos, facilitadora en procesos grupales, de voluntariado, eventos y otros en ámbitos laborales, educativo y comunitario. Miembro Activo de los  Comités Editoriales de: Revista e-Códex UPEL, Revista Electrónica del Vicerrectora de docencia de la UPEL. Pertenece a la Línea de Investigación Desarrollo del Talento Organizacional (LIDTOR). Miembro activo y Certificada en el Programa de Estímulo al Investigador e Innovador (PEII). Organizadora, Asistente, Forista y Ponente en Eventos de Investigación de carácter Nacional e Internacional. Asesora, Tutora y Jurado en Trabajos de Especializaciones y Maestrías. 

Belkis Elizabeth Osorio Acosta, Universidad Pedagógica Experimental Libertador. Instituto Pedagógico de Caracas. Venezuela

Profesora de Educación y Tecnología Audiovisual (IUPC). Master in Management of Educational Research (CIU). Magister en Administración Educativa (URU). Doctora en Cultura y Arte en América Latina y El Caribe (UPEL-IPC).  Investigador PEII FONACIT/ONCTI. Profesora de Metodología de la Investigación en cursos de pregrado y postgrado (UPEL-IPC y UCAB) Coordinadora de la Línea de Investigación: Desarrollo de competencias investigativas, praxis docente y desarrollo humano sustentable (CIE, UPEL-IPC). Tutor de Trabajos de Grado y Tesis Doctorales (IPC, UCAB, UNEFA). Ponentes en eventos científicos nacionales e internacionales Diagramadora de Revistas Científicas (IPC, CUR). Miembro de los Consejos Editoriales de la Revista Trópicos Culturales y Cuadernos de Rehabilitación. Editora de Gaceta de Pedagogía.  Autora de artículos de revistas nacionales e internacionales.

References

Castillo, E. y Vásquez, M. (2003). El rigor metodológico en la investigación cualitativa. Colombia Médica, Volumen. 34, número 3. Universidad del Valle Cali, Colombia.

Cerdá, H. (2002). Los elementos de la investigación. Cómo reconocerlos, diseñarlos y construirlos. Bogotá: El Buho.

Denzin, N.K. (1978). The research act: A theoretical introduction to sociological methods. New York: Praeger.

Denzin, N. (1995). Strategies of multiple triagulation, the Research Act: A theoretical introduction to Sociological Methods. New York: McGraw Hill.

Denzin, N. y Lincoln, Y. (2008). The Landscape of qualetative research. 3era., United States of America: Sage Publications Inc

Franklin, C. y Ballau, M. (2005). Reliability and validity in qualitative research. En: Grinnell, R. & Unrau, Y. (Eds.). Social work: Research and evaluation. Quantitative and qualitative approaches. Nueva York: Oxford University Press.

Fick, U. (2004). Introducción a la investigación cualitativa. Madrid: Morata.

Guba, E. G.; Lincoln, Y. S. (1981). Effective evaluation: improving the usefulness of evaluation results through responsive and naturalistic approaches. San Francisco: Jossey-Bass.

Guba, G. y Lincoln, S. (1985). Naturalistic inquiry. Beverly Hills: Sage Publications.

Guber, R. (2001). La Etnografía, método, campo y reflexibilidad. Bogotá: Grupo Editorial Norma.

Hernández, R., Fernández, C., Baptista, P. (2006). Metodología de la Investigación. 4ª Edición. McGraw Hill.

Huberman, A. y Miles, M. (2000). Métodos para el manejo y el análisis de datos. En: Denman, C., Haro, J. (Comp.). Por los rincones. Antología de métodos cualitativos en la investigación social. Hermosillo: El Colegio de Sonora.

Kincheloe, L. y McLaren, L. (1994). Repensando la teoría crítica y la investigación cualitativa. En Denzin y Lincoln (Eds.), Manual de investigación cualitativa Thousand Oaks, CA: Sage

Kvale, S. (1995). The social construction of validity. Qualitative Inquiry.

Lincoln Y. S. y Guba E. G. (1985). Naturalistic inquiry. Beverly Hills: Sage Publications.

Marshall, C. (1990). Goodness criteria. En E.G. Guba (Ed). The paradigm dialog (pp.188-197). Newbury Park, CA: Sage.

Mertens, D. (2005). Research and evaluation in Education and Psychology: Integrating diversity with quantitative, qualitative, and mixed methods. Thousand Oaks: Sage.

Miles, M B. y Huberman, A M. (1984). Producing Reports, in Qualitative Dta Analysis, Thousand Osks. California: Sage.

Noreña, L., Alcaraz, N., Rojas, J. y Rebolledo, D. (2012). Aplicabilidad de los criterios de rigor y éticos en la investigación cualitativa. Universidad de La Sabana. Aquichan. Volumen 12, número 3. ISSN 1657-5997.

Patton, M. Q. (1980). Qualitative evaluation methods. Beverly Hills: Sage

Pérez Serrano, G. (2007). Investigación cualitativa. Retos e interrogantes. II Técnicas y análisis de datos. 4ta. Madrid: La Muralla.

Riessman C (1993). Narrative Analysis. Qualitive Reserarch Methods, Series 30. London: Sage Publications.

Ruiz, J. y Ispizua, M. (1989). La descodificación de la vida cotidiana. Bilbao: Universidad de Deusto.

Sandelowski, M. (1993). Rigor or rigor mortis: the problem of rigor in qualitative research revisited. Adv Nur Sc.

Sandelowski, M. (2002). Reading qualitative studies. International Journal of Qualitative Methods.

Van Zanten, A. (2004) Comprender y hacerse comprender: Como reforzar la legitimidad interna y externa de los estudios cualitativos. Revista Educacao e Pesquisa. [Revista en línea], 30. Disponible: http://www.scielo.br/pdf /ep/v30n2/v30n2a08.pdf [Consulta: 2017, Enero 12]

Published

2017-12-01

How to Cite

Rojas Bravo, X., & Osorio Acosta, B. E. (2017). Quality and Rigor Criteria in the Qualitative Methodology. GACETA DE PEDAGOGÍA, (36), 63–75. https://doi.org/10.56219/rgp.vi36.566

Issue

Section

General Articles