Open toy libraries: a path towards schools of peace and school coexistence

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56219/rgp.vi43.957

Keywords:

Open toy libraries, Didactic strategies, Education for peace, School coexistence

Abstract

Playfulness is a fundamental dimension of the human being. Children, especially, need to play to socialize with their peers and strengthen their sociability. Therefore, the objective of this article is to analyze, from the review of various sources, how open toy libraries are an ideal didactic strategy for promoting education for peace and school coexistence in educational institutions. The methodology used to carry out this article consisted of the qualitative approach, the documentary review as a technique for collecting information and the thematic analysis as an interpretive tool, which allowed us to find as a main result the importance of the toy library as a strategy to promote the development of children and promote coexistence and peace in schools.

Author Biography

Loyda Celeste Díaz Suárez, Institución Educativa San Juan de Damasco, Cartagena, Colombia

Graduate in early childhood education. Specialist in educational games. Teacher at the San Juan De Damasco Educational Institution (Cartagena, Colombia).

References

Barrios, W. (2018). La comunicación educativa en la convivencia escolar: una experiencia de investigación en el nivel de básica primaria de la Institución Educativa Nuestro Esfuerzo en la ciudad Cartagena – Colombia [tesis, Universidad de Cartagena]. Repositorio Institucional Universidad de Cartagena. https://acortar.link/jsg5fL

Braun, V. y Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative research in Psychology, 3, 77-101.

Caballero, L. (2020). Comprensión de la violencia escolar en Colombia. Pensamiento y acción, 29, 105-120.

Camargo, M. (1997). Violencia escolar y violencia social. Revista Colombiana de Educación, 34, 1-15.

De Borja, M. (1994). La ludoteca como instituciones educativas. Enfoque sincrónico y diacrónico. Formación del profesorado, 19, 19-41.

Esquivel, C. y García, M. (2018). La educación para la paz y los derechos humanos en la creación de valores para la solución de conflictos escolares. Justicia, 33, 256-270.

García, H. y Ugarte, D. (2002). Resolviendo conflictos en la escuela. Manual para maestros. Lima: Ministerio de Educación de Perú.

Gómez, A. (2018). Una ludoteca comunitaria como espacio para aportar a la construcción de paz: una mirada desde la psicología comunitaria [tesis de maestría, Universidad Abierta, Nacional y a Distancia]. Repositorio Institucional UNAD. https://acortar.link/CfdgSP

Gómez, D., Carranza, Y. y Ramos, C. (2017). Revisión documental, una herramienta para el mejoramiento de las competencias de lectura y escritura en estudiantes universitarios. Chakiñan, 1, 46-56.

Ley Sistema Nacional de Convivencia Escolar y Formación para el Ejercicio de los Derechos Humanos, la Educación para la Sexualidad y la Prevención y Mitigación de la Violencia Escolar (1620) (2013, marzo 15). [Transcripción en línea]. Disponible: https://acortar.link/K2Rmm0 [Consulta: 2021, agosto 8].

Martínez, V. (2001). Convivencia escolar: problemas y soluciones. Revista Complutense de Educación, 12(1), 295-318.

Mockus, A. (2002). La educación para aprender a vivir juntos. Convivencia como armonización de ley, moral y cultura. Perspectivas, 32(1), 19-37.

Monroy, A. y Rodríguez, G. (2011). Concepto y tipo de ludotecas. Educación Física y Deportes, 161, 1-7.

Posada, R. (2014). La lúdica como estrategia didáctica. Tesis de maestría, Universidad Nacional de Colombia. Bogotá, Colombia.

Santamaría, N. (2019). ¿Cuál es el estatus de la educación para la paz en el ámbito científico actual? Modulema, 3, 63-77.

Santos, A. y Salgado, J. (2006). ¿Para qué sirve una ludoteca? Psicología Educativa, 12(2), 123-132.

Torres, E. y Velásquez, A. (2008). Violencia en los colegios de Bogotá: contraste internacional y algunas recomendaciones. Revista Colombiana de Educación, 2008, 15-34.

Tuvilla, J. (2004). Cultura de paz: fundamentos y claves educativas. Bilbao: Desclée.

UNESCO. (2019). La violencia y el acoso escolares son un problema mundial [Documento en línea]. Disponible: https://acortar.link/USZHX [Consulta: 2021, agosto 8].

Valencia, F. (2004). Conflicto y violencia escolar en Colombia. Lectura breve de algunos materiales escritos. Revista científica Guillermo de Ockham, 7, 29-41.

Vargas, A. (2019). Educación para la convivencia y la cultura de paz a través de las TAC: un estudio multicasos en el contexto bogotano. Tesis doctoral, Universidad Autónoma de Barcelona. Barcelona, España.

Published

2022-09-30

How to Cite

Loyda Celeste Díaz Suárez. (2022). Open toy libraries: a path towards schools of peace and school coexistence. GACETA DE PEDAGOGÍA, (43), 133–150. https://doi.org/10.56219/rgp.vi43.957

Issue

Section

Review Articles