The humanization of teaching evaluation praxis to improve the quality of initial education

Authors

  • Briseida Apolonia Acosta Baldivián Universidad Pedagógica Experimental Libertador. Instituto Pedagógico de Caracas. Venezuela

DOI:

https://doi.org/10.56219/rgp.vi37.737

Keywords:

Humanización, Praxis evaluativa, Educación inicial

Abstract

The purpose of this article is oriented towards the understanding of the experiences, feelings and experiences of those who have the responsibility to give meaning and meaning to the evaluation practice in the midst of the contradictions, complexities, uncertainties and imperfections that have determined their development as teachers of the Universidad Pedagógica Experimental Libertador, (UPEL), at the Seat of Pedagogical Institute of Caracas (IPC) and mean its uses, routines, ways and customs of how it has been focused. As a method of primordial analysis, the phenomenological-hermeneutic was used, supported by the writings of Husserl (1997); (Ricoeur, 2001); Gadamer, (1997) and Schutz, (1979), among others. Among the conclusions and results reached, it is contemplated that in most teachers prevail notions of measuring, quantifying, checking and using the evaluation as, among other actions, control, sanction, imposition, domain and authority.

Author Biography

Briseida Apolonia Acosta Baldivián, Universidad Pedagógica Experimental Libertador. Instituto Pedagógico de Caracas. Venezuela

Egresado de la UPEL-IPC. Profesor Asociado de Dedicación Exclusiva en el Instituto Pedagógico de Caracas, actualmente activo en el Departamento de Pedagogía; Cátedra de Educación. Inicial). Coordinadora del Programa de Educación Inicial (UPEL-IPC), Maestría en Educación Mención: Evaluación Educativa. UPEL-IPM “José Manuel Siso Martínez”. Doctorado en Educación (UPEL-IPC). Postdoctorado en Educación, Sociedad y Medio Ambiente (UPEL-IPC) Autor y coautor de varios artículos revisados ​​por pares en revistas de investigación. Ponente en diferentes temas relacionados con la Educación a nivel nacional e internacional. Adscrito a la Línea de Estudio y Evaluación de la Creatividad (NICMAS).

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Published

2018-12-01

How to Cite

Acosta Baldivián, B. A. . (2018). The humanization of teaching evaluation praxis to improve the quality of initial education. GACETA DE PEDAGOGÍA, (37), 345–376. https://doi.org/10.56219/rgp.vi37.737

Issue

Section

Investigations