AND REVALUATION OF AFRO-COLOMBIAN ORALITY IN TULUÁ, VALLE DEL CAUCA
DOI:
https://doi.org/10.56219/dialctica.v1i25.3819Keywords:
Orality, migration, Afro-Colombian culture, intervención pedagógicaAbstract
The diverse manifestations of Afro-Colombian oral traditions, such as sayings, stories, verses, and myths, constitute a cultural treasure for the intergenerational transmission of knowledge, values, and cultural practices. With this motivation, this article presents the design of a pedagogical proposal called "Voces del Pacífico" (Voices of the Pacific). This pedagogical intervention is carried out for the conservation and revaluation of Afro-Colombian oral traditions in Tuluá, Valle del Cauca, with the objectives of promoting the recognition and preservation of the oral traditions of the Afro-descendant community, strengthening students' cultural identity, and fostering respect for cultural diversity within the community. The methodological design has a qualitative approach, using the modality of special projects with the steps specific to the original design. A group of eight older adults was selected as informants to collect testimonies, some examples of which are presented. The product was a proposal with its description, objectives, content, intervention strategies with an interdisciplinary perspective, and its evaluations. Some findings from the application are presented, with the transcription of a legend and a décima from the oral traditions of the Afro-Pacific region, offered by the older adults. The study concludes with a forward-looking visión, in future applications of the proposal, for promoting Afro-Colombian culture within an inclusive education that contributes to building a more equitable and just society.
Downloads
References
Almario, Ó. (2004). Historia, memoria y oralidad en el Pacífico colombiano. Universidad del Valle.
Arteaga Quintero, M. (2007). Cuentos con ciencia para la infancia de Venezuela. La tecnología multimedia como herramienta de aprendizaje. Investigación y Postgrado, 22(2), 11-56.
Collins, A., Joseph, D., Bielaczyc, K. (2004). Design Research: theoretical and methodological issues. The journal of the learning sciences, 1(13), 15-42. https://psycnet.apa.org/record/2004-10769-002. DOI: https://doi.org/10.1207/s15327809jls1301_2
Freire, P. (1997). Pedagogía de la autonomía. Saberes necesarios para la práctica educativa. Siglo XXI.
Freire, P. (2005). Pedagogía del oprimido. Siglo XXI.
Giroux, H. (1990). Los profesores como intelectuales. Hacia una pedagogía crítica del aprendizaje. Paidós.
González, F. (1996) Proyectos especiales. Ideas para su conceptualización. Investigación y Postgrado, 11(1), 127-144.
Grueso, M. (2020). Oralitura afrocolombiana y su aporte en la escuela. https://issuu.com/tallercreativoaleida/docs/relatoria-afrocolombianos_web_online/s/ 29245264
Hernández Sampieri, R. y Mendoza Torres, C. (2018). Metodología de la investigación. Las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. McGraw-Hill Interamericana.
Jaramillo, M. M. (2005). Mary Grueso Romero: poesía, memoria e identidad [Ponencia]. Congreso Asociación de Colombianistas. https://colombianistas.org/wordpress/wp-content/themes/pleasant/biblioteca%20colombianista/03%20ponencias/14/jaramillo_ponencia.pdf
Lao-Montes, A. (2012). Mundos afroatlánticos en América Latina y el Caribe. Siglo XXI.
Lemos Lloreda, K. (2024). Dialécticas afrochocoanas. Representaciones sociales de la inclusión en la educación rural a través de la memoria narrativa de docentes en el Afropacífico, como un proceso de resignificación [tesis de doctorado]. Universidad de San Buenaventura, Cali.
Lizcano, F. (2005). Composición étnica de las tres áreas culturales del continente americano al comienzo del siglo XXI. Revista de Ciencias Sociales 12(38), 185-232. https://web.archive.org/web/20131022220348/http://www.redalyc.org/pdf/105/10503808.pdf.
Macías Sánchez, A. M. (2015). Oralidad y música tradicional en el Pacífico colombiano: una aproximación etnomusicológica. Instituto Colombiano de Antropología e Historia.
Mendizábal, I. (2012). La lengua y lo afro: de la literatura oral a la oralitura Chasqui. Revista Latinoamericana de Comunicación, (120), 93-101. https://www.redalyc.org/pdf/160/16057414020.pdf.
Miranda, C. (2018). Politización de la investigación académica y demanda afrodescendiente. En R. Campoalegre Septien (Editora), Afrodescendencias: voces en resistencia, (pp. 37-58). CLACSO. https://biblioteca-repositorio.clacso.edu.ar/bitstream/CLACSO/16714/1/ Afrodescendencias.pdf DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctvn96gn4.5
Mosquera, L. S. (2021). Pedagogía crítica afroamericana. Una exploración sobre el endorracismo en Educación Primaria. Investigación y Postgrado, 36(2), 141-162. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8483613. DOI: https://doi.org/10.56219/investigacinypostgrado.v36i2.2270
Municipio de Tuluá. (2010). Pacto de Convivencia. Institución Técnica de Occidente. https://ietecnicaoccidente.tripod.com/pacto.pdf.
Palomo Zurique, J. H. (2013). Aportes de Manuel Zapata Olivella en el desarrollo de la novela como género literario y metarrelato educativo. Poligramas, (37), 75-87. https://doi.org/10.25100/poligramas.v0i37.7490. DOI: https://doi.org/10.25100/poligramas.v0i37.7490
PEI. (2023). Institución Educativa Técnica de Occidente. Institución Técnica de Occidente
Portocarrero, M. J. y Bruckner, I. (2022). Tradición oral afrocolombiana como reflejo de subalternidad [trabajo de grado], Pontificia Universidad Javeriana. http://hdl.handle.net/10554/60749.
Restrepo, E. (2013). Etnización de la negridad: la invención de las "comunidades negras" como grupo étnico en Colombia. Instituto Colombiano de Antropología e Historia.
Rodríguez, D. y Valldeoriola, J. (2009). Metodología de la investigación. Universitat Oberta.
Sánchez, J. A. (2014). El conocimiento ancestral desde una perspectiva afrodescendiente. F. Álvarez, P. Chavero y A. Oller (Coord.), Amawta: seminarios de investigación, (pp. 33-62). Editorial IAEN.
Schwegler, A., Maglia, G. y Kirschen, B. (2017). Orality, Identity and Resistance in Palenque (Colombia). John Benjamins Publishing Company. DOI: https://doi.org/10.1075/coll.54
Secretaría de Educación. (2023). Plan territorial de formación docente, Tuluá. Alcaldía Municipal de Tuluá, Gobierno Nacional.
Vanín Romero, A. (2008). Oralidad y narrativas afrocolombianas en el Pacífico: una aproximación cultural. Universidad del Pacífico.
Velasco, J. (2003). La investigación etnográfica y el maestro. Tiempo de Educar, 4(7), 153-169. https://www.redalyc.org/pdf/311/31100706.pdf.
Velásquez, R. (1954). Ritos de la muerte en el Alto y Bajo Chocó. Universidad Nacional de Colombia.
Zapata Olivella, M. (1983). Changó, el gran putas. Editorial Oveja Negra.
Zapata Olivella, M. (1988). ¡Levántate mulato! Por mi raza hablará el espíritu. Ministerio de Cultura.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 DIALÉCTICA

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
La revista Dialéctica conserva los derechos patrimoniales (copyright) de las obras publicadas, que favorece y permite la reutilización de los mismos bajo la licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 , por lo cual se pueden copiar, usar, difundir, transmitir y exponer públicamente, siempre que se cite la autoría y fuente original de su publicación (revista, editorial, URL y DOI de la obra), no se usen para fines comerciales u onerosos y se mencione la existencia y especificaciones de esta licencia de uso. Si remezcla, transforma o crea a partir del material, debe distribuir su contribución bajo la misma licencia del original.