DESAFÍOS Y OPORTUNIDADES DE LA DIDÁCTICA EN ENTORNOS VIRTUALES: UN ENFOQUE BASADO EN LA TECNOLOGÍA
DOI:
https://doi.org/10.56219/dialctica.v1i25.3822Keywords:
Digital education, educational technology, pedagogical transformation, virtual didactics, virtual environmentsAbstract
The advancement of teaching in digital environments has brought with it both challenges and advantages for current education. This article explores how technologies can function as a transformative agent in educational processes that take place on digital platforms. Using a methodological approach that combines quantitative and qualitative techniques, case studies were evaluated in educational institutions that have implemented pedagogical strategies supported by technological tools. The main findings reflect that the most notable barriers include the opposition to change expressed by some teachers and the insufficiency of the necessary technological infrastructure. However, important benefits were also identified, such as the possibility of personalizing learning, expanding access to education, and strengthening digital skills in both teaching staff and students. To overcome these challenges, a comprehensive strategy is proposed that includes inclusive public policies, ongoing teacher training, and the creation of innovative educational methodologies adapted to digital contexts. It is also essential to promote digital literacy and guarantee equal opportunities in accessing information and communication technologies, ensuring that these tools contribute effectively to learning. This article emphasizes the need to consider the particularities of digital spaces and to continue researching their long-term impact in the educational field.
Downloads
References
Aquino, S. E. (2022). La práctica pedagógica en los entornos virtuales de aprendizaje. Revista Digital de Educación Virtual, 20(1), 1-10.
Ángel Rueda, G., Valdés Godínez, J. A., & Guzmán Flores, L. (2017). El aprendizaje en mundos virtuales como recurso educativo. Educación y Ciencia, 6(16), 149-157.
Bautista, A. R., Borges, F. J., & Forés, A. (2007). E-Learning en las universidades del siglo XXI: análisis y prospectiva. Barcelona: Editorial UOC.
Comisión Colombiana de Informática y Telecomunicaciones. (2023). La implementación de tecnología en la educación colombiana: Un análisis actual. Ministerio de Tecnologías de la Información y las Comunicaciones de Colombia.
Deci, E. L., & Ryan, R. M. (1985). Intrinsic motivation and self-determination in human behavior. New York, NY: Springer Science & Business Media. DOI: https://doi.org/10.1007/978-1-4899-2271-7
Forero Rodríguez, D. E. (2020). Fortalezas y debilidades de las herramientas didácticas virtuales mediadas por TIC en el proceso de enseñanza-aprendizaje. [Tesis de maestría, Universidad Piloto de Colombia].
García Vega, A. (2008). Los entornos virtuales en la formación universitaria: retos y perspectivas. Revista Iberoamericana de Educación Superior, 19(2), 1-9.
Gil Forero, J. C., Álvarez Marín, A., & Millán Estupiñán, J. C. (2019). Organización de un curso en aulas virtuales: fortalezas y debilidades para el aprendizaje. Archivos Venezolanos de Farmacología y Terapéutica, 38(4), 516-520.
Lion, C. (2019). Los desafíos y oportunidades de incluir tecnologías en las prácticas educativas. IIPE UNESCO Buenos Aires. Recuperado de https://www.buenosaires.iiep.unesco.org/sites/default/files/archivos/analisis_comparativos_-_carina_lion_05_09_2019.pdf
Méndez Meza, R. (2012). El uso de TIC en la renovación pedagógica: perspectivas docentes. Revista Mexicana de Educación Superior, 14(2), 25-35.
Ministerio de Educación Nacional. (2013). Orientaciones para la integración de las TIC en la educación. Bogotá: MEN.
Ministerio de Educación Nacional. (2019). Plan Estratégico de Tecnologías de la Información 2019/2022. Bogotá: MEN.
Navarrete Meza, J. (2024). Estrategias didácticas virtuales y su importancia en el proceso de aprendizaje. Revista Digital de Educación Virtual, 20(1), 1-10.
Santana Sanabria, A. (2023). Innovación educativa y TIC: Retos y oportunidades en América Latina. Revista Iberoamericana de Educación Tecnológica, 15(2), 18-26.
Siemens, G. (2005). Connectivism: A Learning Theory for the Digital Age. International Journal of Instructional Technology and Distance Learning, 2(1), 3-10.
Villacís Lizano, R., Moreno Genovés, R., & Benavides Lara, S. (2021). Modelo teórico para la implementación de entornos virtuales en la educación superior. Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa, 20(3), 698-710.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 DIALÉCTICA

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
La revista Dialéctica conserva los derechos patrimoniales (copyright) de las obras publicadas, que favorece y permite la reutilización de los mismos bajo la licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 , por lo cual se pueden copiar, usar, difundir, transmitir y exponer públicamente, siempre que se cite la autoría y fuente original de su publicación (revista, editorial, URL y DOI de la obra), no se usen para fines comerciales u onerosos y se mencione la existencia y especificaciones de esta licencia de uso. Si remezcla, transforma o crea a partir del material, debe distribuir su contribución bajo la misma licencia del original.