DESAFÍOS Y OPORTUNIDADES DE LA DIDÁCTICA EN ENTORNOS VIRTUALES: UN ENFOQUE BASADO EN LA TECNOLOGÍA

Authors

  • Aura Bentti
  • Lalia Tibizay García Caicedo
  • Margela Maday Cruz Lasso

DOI:

https://doi.org/10.56219/dialctica.v1i25.3822

Keywords:

Digital education, educational technology, pedagogical transformation, virtual didactics, virtual environments

Abstract

The advancement of teaching in digital environments has brought with it both challenges and advantages for current education. This article explores how technologies can function as a transformative agent in educational processes that take place on digital platforms. Using a methodological approach that combines quantitative and qualitative techniques, case studies were evaluated in educational institutions that have implemented pedagogical strategies supported by technological tools. The main findings reflect that the most notable barriers include the opposition to change expressed by some teachers and the insufficiency of the necessary technological infrastructure. However, important benefits were also identified, such as the possibility of personalizing learning, expanding access to education, and strengthening digital skills in both teaching staff and students. To overcome these challenges, a comprehensive strategy is proposed that includes inclusive public policies, ongoing teacher training, and the creation of innovative educational methodologies adapted to digital contexts. It is also essential to promote digital literacy and guarantee equal opportunities in accessing information and communication technologies, ensuring that these tools contribute effectively to learning. This article emphasizes the need to consider the particularities of digital spaces and to continue researching their long-term impact in the educational field.

 

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aquino, S. E. (2022). La práctica pedagógica en los entornos virtuales de aprendizaje. Revista Digital de Educación Virtual, 20(1), 1-10.

Ángel Rueda, G., Valdés Godínez, J. A., & Guzmán Flores, L. (2017). El aprendizaje en mundos virtuales como recurso educativo. Educación y Ciencia, 6(16), 149-157.

Bautista, A. R., Borges, F. J., & Forés, A. (2007). E-Learning en las universidades del siglo XXI: análisis y prospectiva. Barcelona: Editorial UOC.

Comisión Colombiana de Informática y Telecomunicaciones. (2023). La implementación de tecnología en la educación colombiana: Un análisis actual. Ministerio de Tecnologías de la Información y las Comunicaciones de Colombia.

Deci, E. L., & Ryan, R. M. (1985). Intrinsic motivation and self-determination in human behavior. New York, NY: Springer Science & Business Media. DOI: https://doi.org/10.1007/978-1-4899-2271-7

Forero Rodríguez, D. E. (2020). Fortalezas y debilidades de las herramientas didácticas virtuales mediadas por TIC en el proceso de enseñanza-aprendizaje. [Tesis de maestría, Universidad Piloto de Colombia].

García Vega, A. (2008). Los entornos virtuales en la formación universitaria: retos y perspectivas. Revista Iberoamericana de Educación Superior, 19(2), 1-9.

Gil Forero, J. C., Álvarez Marín, A., & Millán Estupiñán, J. C. (2019). Organización de un curso en aulas virtuales: fortalezas y debilidades para el aprendizaje. Archivos Venezolanos de Farmacología y Terapéutica, 38(4), 516-520.

Lion, C. (2019). Los desafíos y oportunidades de incluir tecnologías en las prácticas educativas. IIPE UNESCO Buenos Aires. Recuperado de https://www.buenosaires.iiep.unesco.org/sites/default/files/archivos/analisis_comparativos_-_carina_lion_05_09_2019.pdf

Méndez Meza, R. (2012). El uso de TIC en la renovación pedagógica: perspectivas docentes. Revista Mexicana de Educación Superior, 14(2), 25-35.

Ministerio de Educación Nacional. (2013). Orientaciones para la integración de las TIC en la educación. Bogotá: MEN.

Ministerio de Educación Nacional. (2019). Plan Estratégico de Tecnologías de la Información 2019/2022. Bogotá: MEN.

Navarrete Meza, J. (2024). Estrategias didácticas virtuales y su importancia en el proceso de aprendizaje. Revista Digital de Educación Virtual, 20(1), 1-10.

Santana Sanabria, A. (2023). Innovación educativa y TIC: Retos y oportunidades en América Latina. Revista Iberoamericana de Educación Tecnológica, 15(2), 18-26.

Siemens, G. (2005). Connectivism: A Learning Theory for the Digital Age. International Journal of Instructional Technology and Distance Learning, 2(1), 3-10.

Villacís Lizano, R., Moreno Genovés, R., & Benavides Lara, S. (2021). Modelo teórico para la implementación de entornos virtuales en la educación superior. Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa, 20(3), 698-710.

Published

2025-06-01

How to Cite

Bentti, A., Lalia Tibizay García Caicedo, & Margela Maday Cruz Lasso. (2025). DESAFÍOS Y OPORTUNIDADES DE LA DIDÁCTICA EN ENTORNOS VIRTUALES: UN ENFOQUE BASADO EN LA TECNOLOGÍA. DIALÉCTICA, 1(25). https://doi.org/10.56219/dialctica.v1i25.3822

Issue

Section

Portafolio de Investigación