THE GENDER APPROACH IN COLOMBIAN EDUCATIONAL INSTITUTIONS: ADVANCES AND CHALLENGES

Authors

  • Yesica Alejandra Cárdenas Portela
  • Pabel Manuel Mapura Varela

DOI:

https://doi.org/10.56219/dialctica.v1i25.3830

Keywords:

Gender approach, educational institutions, advances and challenges

Abstract

In the educational context, gender equity has been a challenging goal to achieve. It arises from feminist efforts to attain equality in women's rights compared to men in modernity, where certain advancements can be observed, even though challenges remain. Therefore, the purpose of this academic essay is to present the progress and challenges of the gender approach in education, particularly at the preschool, primary, and secondary levels. To this end, a thorough review of both primary and secondary sources was conducted, including government documents and reports, as well as books, theories, and references. From this analysis, it becomes evident that the underlying principles of gender equity often seem to fade in the current reality, with limited substantive implementation, possibly due to the persistent patriarchal culture within the educational system, along with economic and social issues that contribute to gender inequality. Finally, from a differential and intersectional approach, possible actions are proposed to renew the necessary structures for the consolidation and sustainability of the gender approach as a matter of collective interest.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alcaldía Mayor de Bogotá. (2015). Plan Educativo de Transversalización de la Igualdad de Género. https://acortar.link/91hY2i

Alcaldía Mayor de Bogotá. (2015). Resolución 800 de 2015. https://acortar.link/wXfrBT

Calvino, J. (2020). La necesidad de reformar la iglesia. S/c: Ed. Publicaciones Faro de Gracia.

Castells, M. (1999). La era de la información. Volumen 2. La era de la información vol.2 el poder de la identidad. España: Alianza Editorial.

Constitución Política de Colombia [Const]. (1991). Legis.

Correa, D., y Pérez, F. (2022). Los modelos pedagógicos: trayectos históricos. Debates por la Historia, 10(2), 125–154. https://acortar.link/1bm15f DOI: https://doi.org/10.54167/debates-por-la-historia.v10i2.860

Crenshaw, K. (1989). Desmarginando la intersección de raza y sexo: una crítica feminista negra de la doctrina antidiscriminación, la teoría feminista y la política antirracista. University of Chicago Legal Forum, (1), 139-167. https://www.solidaridadobrera.org/ateneo_nacho/libros/Kimberle%20W%20Crenshaw%20-%20Interseccionalidad.pdf

Del Popolo. (2017). Los pueblos indígenas en América (Abya Yala). Santiago: Ed. CEPAL. DOI: https://doi.org/10.18356/0bf08b7b-es

Departamento Administrativo Nacional de Estadística [DANE]. (2022). Mujeres y hombres: brechas de género en Colombia Segunda edición. https://acortar.link/3qa1oR

Departamento Nacional de Planeación [DNP]. (2025). Plan Nacional de Desarrollo 2022-2026. Presidencia de la República. https://acortar.link/JrwZj2

Federación Colombiana de Educadores [Fecode]. (1 de febrero de 2025). Secretaría de Género, Inclusión e Igualdad de Fecode. https://genero.fecode.edu.co/

Fondo de las Naciones Unidas para la Infancia [Unicef]. (2001). Educación transformadora de género. https://acortar.link/RJ61pQ

Freire, P. (1970). Pedagogía del oprimido. México: Continuum.

Goffman, E. (1963). Estigma: la identidad no aceptada. Buenos Aires: Prentice-Hall.

Guzmán, M. (2021). Feminismo auténtico y Posmodernidad, ¿un diálogo posible? Ciencias Sociales Revista Multidisciplinaria, 3(1), 1–17. https://acortar.link/GT68v5

Instituto Nacional de Medicina Legal y Ciencias Forenses. (1 de febrero 2021). Observatorio de Violencia. https://www.medicinalegal.gov.co/observatorio

Martín, L. (2022). Las 95 tesis y las buenas obras. España: Ed. Verbum.

Martínez, M. (2003). Epistemología feminista y postmodernidad. Revista Electrónica de Epistemología de Ciencias Sociales, 16(7), 3–11. https://acortar.link/XFHkm4

Marx, K. (1975). El capital. Tomo 1. México, D.F.: Siglo XXI Editores.

Ministerio de Educación Nacional [MEN]. (15 de marzo de 2013). Portal Colombia Aprende. https://acortar.link/SvWCK6

Ministerio de Educación Nacional [MEN]. (29 de septiembre de 2025). Guía 49. Guías para la Convivencia Escolar. https://acortar.link/jYKBNA

Muñoz, L., y Gimeno, M. (2010). Intervención social y género. España: Narcea Ediciones.

Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económico [OCDE]. (2023). PISA 2022 Results (Volume I): The State of Learning and Equity in Education. Paris: OECD Publishing.

Rauseo, N. (2022). Economía política urbana y gestión productiva de ciudad. Venezuela: Ed. Universidad Central de Venezuela. https://acortar.link/casXx2

Sandua, D. (2023). La evolución del feminismo y la lucha por la igualdad de género. s/c: Amazon Digital Services.

Uribe, M., y Londoño, A. (2023). Desigualdad (es) y pobreza, problemas persistentes en Colombia: reflexiones para una agenda urgente. Revista Departamento de Ciencia Política, 23(1), 171–189. https://acortar.link/Qhw4Qp DOI: https://doi.org/10.15446/frdcp.n23.107138

Woolf, V. (1929). Una habitación propia. Londres: Seix Barral.

Zarraute, G., Martín, F., y Fajarnés, J. (2023). Evolución y situación actual de la dogmática cristiana desde la Reforma. El Catoblepas, 1(205), 3. https://acortar.link/VHiUxy

Published

2025-06-01

How to Cite

Yesica Alejandra Cárdenas Portela, & Pabel Manuel Mapura Varela. (2025). THE GENDER APPROACH IN COLOMBIAN EDUCATIONAL INSTITUTIONS: ADVANCES AND CHALLENGES. DIALÉCTICA, 1(25). https://doi.org/10.56219/dialctica.v1i25.3830

Issue

Section

Textos para la Difusión

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)