DOUBLE EMOTIONAL BURDEN: THE TEACHER IN THE FACE OF CONFLICT AND WELL-BEING.

Authors

  • Angelica Victoria Sanabria Poveda

DOI:

https://doi.org/10.56219/dialctica.v1i25.3832

Keywords:

Workplace well-being, emotional education, mediation, interpersonal relationships, teacher-student relationship

Abstract

This article focuses on the objective of reflecting on the implications of the double emotional burden of teachers in conflict mediation and emotional well-being. The research is based on the review and analysis of documents, scientific publications, the national legal framework related to emotional education and informal narratives of teachers of the District Secretariat of Education in Bogota. The results of the reflective
analysis show that the lack of training programs in emotional education generates a double emotional burden on teachers, negatively impacting their ability to manage conflicts in the classroom and create a positive learning environment. However, it is concluded that investing in teachers' emotional well-being is a long-term strategy that benefits both students and teachers. By promoting emotional education training programs and creating healthier work environments, teachers' ability to manage their own emotions and those of their students can be improved, thus fostering a more positive and collaborative school climate.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abarca, M., marzo, L. y Sala, J. (2002). La educación emocional y la interacción profesor/a-alumno/a. Revista Electrónica Interuniversitaria. Formación Profr,, 5(3) 1575- 0965. http://web.archive.org/web/20041216094113/www.aufop.org/ publica/reifp/articulo.asp?pid=210&docid=874

Aguirre, L., Flores, V., Loor, G., y Cobeña, J. (2022). Polo del Conocimiento. La Psicopedagogía en el estado emocional de los docentes, 7(6), 792-799.

Bisquerra, R. y Chao, C. (2021). Educación emocional y bienestar por una práctica científicamente fundamentada. Revista Internacional de Educación emocional y bienestar, 1(1). 9 – 29. https://ri.ibero.mx/bitstream/handle/ibero/6042/RiEEB _01_01_09.pdf?sequence=1 DOI: https://doi.org/10.48102/rieeb.2021.1.1.4

Castaño, F. y Arias, D. (2023). Estado del arte sobre la educación emocional en la escuela. Plumilla Educativa, 32 (2), 113-137. DOI: 10.30554/pe.2.4982.2023 DOI: https://doi.org/10.30554/pe.2.4982.2023

Chile, S. y Chávez, R. (2020). Condiciones de trabajo y bienestar/malestar docente en profesores de enseñanza media de https://www.semanticscholar.org/paper/ CONDICIONES-DE-TRABAJO-Y-BIENESTAR-MALESTAR-DOCENTE-Chile-Ch%C3%A1vez/f4b71c1e1842cab1d37e9d8058e104e2404269f0

Constitución Política de Colombia (1991). https://www1.funcionpublica.gov.co/ documents/418537/37742455/constitucion-politica-de-colombia-91.pdf/10e1ba89-82ef-4c36-543d-447d99a6a17d?t=1607378431827

Congreso de la República (1984). Ley 115 de febrero 8 de 1994. Congreso de la Reubica de Colombia https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-85906_archivo_pdf.pdf

Congreso de la República (2009). Ley 1297 de 2009. https://www.funcionpublica.gov.co/eva/gestornormativo/norma.php?i=36113

Congreso de la República (2024). Ley 2383 19 de julio de 2024. se promueve la educación socioemocional de los niños, niñas y adolescentes en las instituciones educativas de preescolar, primaria, básica y media en Colombia. https://www.prensajuridica.com/A-2024-07-26-VIERNES/LEY%202383-%202024.pdf

Cuadrado, H. (2024). Educación emocional como una herramienta para mejorar el proceso educativo en Colombia: una revisión documental. Revista Digital de Investigación y Postgrado, 5(10), 173-181. https://doi.org/10.59654/86fgsf79 DOI: https://doi.org/10.59654/86fgsf79

Esper, R. Hernández, K. y Espinoza, I. (2012). Síndrome de burnout en la práctica médica. Medicina Interna de México. 28(6). 579 584. https://www.medigraphic.com/pdfs/medintmex/mim-2012/mim126j.pdf

García, P. (2021). Caracterización de las prácticas y estrategias de resolución de conflictos en relación a la convivencia escolar y clima en el aula Revista Educación las Américas Universidad de Las Américas, Chile, 11(1), 44 – 56. http://portal.amelica.org/ameli/jatsRepo/248/2482275008/index.html DOI: https://doi.org/10.35811/rea.v11i1.141

Hargreaves, A. (2000). Mixed emotions: Teachers' perceptions of their interactions with students. Teaching and Teacher Education, 16(8), 811–826. https://doi.org/10.1016/S0742-051X(00)00028-7 DOI: https://doi.org/10.1016/S0742-051X(00)00028-7

Mórtigo, A y Rincón, D. (2018). Desarrollo de competencias emocionales en el aula de clase: estrategia para la resolución de conflictos. Boletín Redipe, 7 (2). 104 – 113. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6312417

Plan Nacional Decenal de Educación 2016-2026 https://www.mineducacion. gov.co/portal/micrositios-institucionales/Plan-Nacional-Decenal-de-Educacion-2016-2026/

Ortíz, M., Ortíz, C., Cuenca, C. y Cuenca, P. (2024). Factores que influyen en el estado emocional y desempeño de los docentes en la educación presencia. Mentor, 3(7). https://revistamentor.ec/index.php/mentor/article/view/6819/5955 DOI: https://doi.org/10.56200/mried.v3i7.6819

Restrepo, N., Colorado, G., Cabrera, G. (2005). Desgaste Emocional en Docentes Oficiales de Medellín, Colombia. Revista. Salud Pública 8(1). 63 73. http://www.scielo.org.co/pdf/rsap/v8n1/v8n1a06.pdf

Rodríguez, A., Basurto, A., Giniebra, R., Loor, R. (2020). Reacciones psicosomáticas producidas por el estrés y la salud mental de los docentes universitarios. Rehuso, 5(3), 16-25. https://revistas.utm.edu.ec/index.php/Rehuso/article/view/1684 DOI: https://doi.org/10.33936/rehuso.v5i3.2596

Sentencia T-318/14 de la Corte Constitucional: https://www.corteconstitucional. gov.co/relatoria/2014/T-318-14.htm

Published

2025-06-01

How to Cite

Angelica Victoria Sanabria Poveda. (2025). DOUBLE EMOTIONAL BURDEN: THE TEACHER IN THE FACE OF CONFLICT AND WELL-BEING. DIALÉCTICA, 1(25). https://doi.org/10.56219/dialctica.v1i25.3832

Issue

Section

Textos para la Difusión