GAPS BETWEEN THE INCLUSIVE EDUCATION PROPOSAL AND THE PEDAGOGICAL PRACTICE IN EDUCATIONAL INSTITUTIONS
DOI:
https://doi.org/10.56219/dialctica.v1i25.3856Keywords:
gap, inclusive education, school realityAbstract
Human diversity causes the presence of subjects with differentiated characteristics to be considered. For this reason, it is appropriate to consider the presence of the inclusive education approach, which is manifested as one of the contributions to improving the quality of training in scenarios. of social equity, in this regard, this essay analyzes the discrepancy between the proposed inclusive education policies and the reality ineducational institutions. Through a bibliographic review and analysis of case studies, the main challenges and barriers that schools face to implement effective inclusive education are identified, so that teachers commit to the appropriate treatment of children and thus education is formulated by and for all. Strategies are proposed to close this gap and promote equitable, quality education for all students.
Downloads
References
Arnaiz, P.; de Haro, R.; Maldonado, R (2019). Barreras para el aprendizaje y la participación
de los estudiantes en una escuela inclusiva según la percepción de los futuros
profesionales de la educación.
Ainscow, M.; Booth, T. y Dyson, A. (2006): Improving schools developing inclusion. DOI: https://doi.org/10.4324/9780203967157
London: Routledge.
Behar D (2008). Metodología de la investigación. México: Editorial Shalom
Cranmer, S. (2020). Prácticas de uso digital en evolución de los niños discapacitados
para apoyar el aprendizaje formal. Una oportunidad perdida para la inclusión. British
Journal
Castro Rodríguez, M. M.; Suelves, D. M.; Fernández, H. S. (2019). Digital competence
and inclusive education. Visions of teachers, students and families. Revista de
Educación a Distancia
Cortes, D. (2024). ¿Qué es la inclusión educativa? Documento en Línea. Disponible en:
https://www.cesuma.mx/blog/que-es-la-inclusion-educativa.html
Rivero, M. (2019). Gestión de la educación a distancia: revisión sistemática de la literatura.
RIDCA.
UNESCO (2016). Declaración de Incheon y Marco de Acción para la realización del
Objetivo de Desarrollo Sostenible 4 Garantizar una educación inclusiva y equitativa
de calidad y promover oportunidades de aprendizaje permanente para todos.
Documento en Línea. Disponible en: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/
pf0000245656_spa
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 DIALÉCTICA

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
La revista Dialéctica conserva los derechos patrimoniales (copyright) de las obras publicadas, que favorece y permite la reutilización de los mismos bajo la licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 , por lo cual se pueden copiar, usar, difundir, transmitir y exponer públicamente, siempre que se cite la autoría y fuente original de su publicación (revista, editorial, URL y DOI de la obra), no se usen para fines comerciales u onerosos y se mencione la existencia y especificaciones de esta licencia de uso. Si remezcla, transforma o crea a partir del material, debe distribuir su contribución bajo la misma licencia del original.