GAPS BETWEEN THE INCLUSIVE EDUCATION PROPOSAL AND THE PEDAGOGICAL PRACTICE IN EDUCATIONAL INSTITUTIONS

Authors

  • Mónica Johanna Mendoza Rincón
  • Silvia Dayanna Caballero Galván

DOI:

https://doi.org/10.56219/dialctica.v1i25.3856

Keywords:

gap, inclusive education, school reality

Abstract

Human diversity causes the presence of subjects with differentiated characteristics to be considered. For this reason, it is appropriate to consider the presence of the inclusive education approach, which is manifested as one of the contributions to improving the quality of training in scenarios. of social equity, in this regard, this essay analyzes the discrepancy between the proposed inclusive education policies and the reality ineducational institutions. Through a bibliographic review and analysis of  case studies, the main challenges and barriers that schools face to implement effective inclusive education are identified, so that teachers commit to the appropriate treatment of children and thus education is formulated by and for all. Strategies are proposed to close this gap and promote equitable, quality education for all students.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arnaiz, P.; de Haro, R.; Maldonado, R (2019). Barreras para el aprendizaje y la participación

de los estudiantes en una escuela inclusiva según la percepción de los futuros

profesionales de la educación.

Ainscow, M.; Booth, T. y Dyson, A. (2006): Improving schools developing inclusion. DOI: https://doi.org/10.4324/9780203967157

London: Routledge.

Behar D (2008). Metodología de la investigación. México: Editorial Shalom

Cranmer, S. (2020). Prácticas de uso digital en evolución de los niños discapacitados

para apoyar el aprendizaje formal. Una oportunidad perdida para la inclusión. British

Journal

Castro Rodríguez, M. M.; Suelves, D. M.; Fernández, H. S. (2019). Digital competence

and inclusive education. Visions of teachers, students and families. Revista de

Educación a Distancia

Cortes, D. (2024). ¿Qué es la inclusión educativa? Documento en Línea. Disponible en:

https://www.cesuma.mx/blog/que-es-la-inclusion-educativa.html

Rivero, M. (2019). Gestión de la educación a distancia: revisión sistemática de la literatura.

RIDCA.

UNESCO (2016). Declaración de Incheon y Marco de Acción para la realización del

Objetivo de Desarrollo Sostenible 4 Garantizar una educación inclusiva y equitativa

de calidad y promover oportunidades de aprendizaje permanente para todos.

Documento en Línea. Disponible en: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/

pf0000245656_spa

Published

2025-06-01

How to Cite

Mónica Johanna Mendoza Rincón, & Silvia Dayanna Caballero Galván. (2025). GAPS BETWEEN THE INCLUSIVE EDUCATION PROPOSAL AND THE PEDAGOGICAL PRACTICE IN EDUCATIONAL INSTITUTIONS. DIALÉCTICA, 1(25). https://doi.org/10.56219/dialctica.v1i25.3856

Issue

Section

Ensayos