THE NEW SCHOOL FLEXIBLE EDUCATIONAL MODEL, AN ALTERNATIVE FOR SCHOOL PERMANENCE IN THE RURAL CONTEXTS OF COLOMBIA

Authors

  • Helberth Cantillo Gaviria
  • Mery Yessenia Mosquera

DOI:

https://doi.org/10.56219/dialctica.v1i25.3857

Keywords:

Flexible Educational Model (FEM), Escuela Nueva, School Retention, Meaningful Learning, School Dropout, Rural Education

Abstract

The following essay, the Flexible Educational Model (FEM) Escuela Nueva (EN) is explored as an effective solution to address school dropout in rural areas of Colombia. This model, adapted to the individual needs and characteristics of students, promotes meaningful learning and guarantees the right to education for diverse and vulnerable populations. By fostering autonomy and responsibility, FEM enables students to make decisions about their learning process, contributing to reducing school dropout, driven by factors such as the need to work, lack of interest, and difficulties adapting to the traditional educational system. However, the implementation of FEM faces obstacles, including insecurity, poverty, state abandonment, and decontextualized pedagogical practices. Despite these challenges, it is expected that the model will transform education in rural areas, making it more relevant and applicable to students’ daily lives. As a result, an increase in school retention, integral development of students, and a decrease in migration to urban areas in search of better educational opportunities is anticipated, consolidating FEM’s role as a key tool for educational progress in rural contexts.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aza, L. F. F. (2021). Escuela nueva una revisión descriptiva de su evolución en la

educación rural. Revista Seres y Saberes, 9(1).

Cadavid, A. (2019). Escuela Nueva en Colombia, un análisis del componente curricular.

Disponible en https://n9.cl/tt4ce

Colbert, V. (2006). Mejorar la calidad de la educación en escuelas de escasos recursos.

El caso de la Escuela Nueva en Colombia. Recuperado de: http://hdl.handle.

net/20.500.12209/8865.

Constitución Política de Colombia, (1991). Artículo 67 La educación es un derecho de la

persona y un servicio público que tiene una función social. Disponible en: https://

n9.cl/v9t8y4

Gómez, V. M. (1995). Una visión crítica sobre la Escuela Nueva de Colombia. Revista

educación y pedagogía, (14-15), 280-306.

Ministerio de Educación Nacional, (2019). ¿Qué son los modelos educativos flexibles?

Disponible en: https://n9.cl/sfv35

Ministerio de Educación Nacional, (2021) . Alianzas Rurales de Educación y Desarrollo.

Disponible en: https://n9.cl/fcxdyz

Ministerio de Educación Nacional. (2005). Portafolio de modelos Educativos. Disponible

en: https://n9.cl/vndj

Universidad de Monterrey (2020). ¿Qué son los modelos educativos flexibles y en qué

nos pueden ayudar? Disponible en: https://n9.cl/d7kxm

Ministerio de Educación Nacional, (2024). Nivelemos. Disponible en: https://acortar.link/

NwTduM

Ministerio de Educación Nacional, (2021). Retos para Gigantes. Disponible en: https://

acortar.link/h7Os7r

Ministerio de Educación Nacional, (2024). Apoyo Académico Especial. Disponible en:

https://acortar.link/IWIYK4

Ministerio de Educación Nacional, (2021). Aceleración del Aprendizaje. Disponible en:

https://acortar.link/FttPEJ

Ministerio de Educación Nacional, (2016). Secundaria Activa. Disponible en: https://

acortar.link/dwevgw

Published

2025-06-01

How to Cite

Helberth Cantillo Gaviria, & Mery Yessenia Mosquera. (2025). THE NEW SCHOOL FLEXIBLE EDUCATIONAL MODEL, AN ALTERNATIVE FOR SCHOOL PERMANENCE IN THE RURAL CONTEXTS OF COLOMBIA. DIALÉCTICA, 1(25). https://doi.org/10.56219/dialctica.v1i25.3857

Issue

Section

Ensayos