THE NEW SCHOOL FLEXIBLE EDUCATIONAL MODEL, AN ALTERNATIVE FOR SCHOOL PERMANENCE IN THE RURAL CONTEXTS OF COLOMBIA
DOI:
https://doi.org/10.56219/dialctica.v1i25.3857Keywords:
Flexible Educational Model (FEM), Escuela Nueva, School Retention, Meaningful Learning, School Dropout, Rural EducationAbstract
The following essay, the Flexible Educational Model (FEM) Escuela Nueva (EN) is explored as an effective solution to address school dropout in rural areas of Colombia. This model, adapted to the individual needs and characteristics of students, promotes meaningful learning and guarantees the right to education for diverse and vulnerable populations. By fostering autonomy and responsibility, FEM enables students to make decisions about their learning process, contributing to reducing school dropout, driven by factors such as the need to work, lack of interest, and difficulties adapting to the traditional educational system. However, the implementation of FEM faces obstacles, including insecurity, poverty, state abandonment, and decontextualized pedagogical practices. Despite these challenges, it is expected that the model will transform education in rural areas, making it more relevant and applicable to students’ daily lives. As a result, an increase in school retention, integral development of students, and a decrease in migration to urban areas in search of better educational opportunities is anticipated, consolidating FEM’s role as a key tool for educational progress in rural contexts.
Downloads
References
Aza, L. F. F. (2021). Escuela nueva una revisión descriptiva de su evolución en la
educación rural. Revista Seres y Saberes, 9(1).
Cadavid, A. (2019). Escuela Nueva en Colombia, un análisis del componente curricular.
Disponible en https://n9.cl/tt4ce
Colbert, V. (2006). Mejorar la calidad de la educación en escuelas de escasos recursos.
El caso de la Escuela Nueva en Colombia. Recuperado de: http://hdl.handle.
net/20.500.12209/8865.
Constitución Política de Colombia, (1991). Artículo 67 La educación es un derecho de la
persona y un servicio público que tiene una función social. Disponible en: https://
n9.cl/v9t8y4
Gómez, V. M. (1995). Una visión crítica sobre la Escuela Nueva de Colombia. Revista
educación y pedagogía, (14-15), 280-306.
Ministerio de Educación Nacional, (2019). ¿Qué son los modelos educativos flexibles?
Disponible en: https://n9.cl/sfv35
Ministerio de Educación Nacional, (2021) . Alianzas Rurales de Educación y Desarrollo.
Disponible en: https://n9.cl/fcxdyz
Ministerio de Educación Nacional. (2005). Portafolio de modelos Educativos. Disponible
Universidad de Monterrey (2020). ¿Qué son los modelos educativos flexibles y en qué
nos pueden ayudar? Disponible en: https://n9.cl/d7kxm
Ministerio de Educación Nacional, (2024). Nivelemos. Disponible en: https://acortar.link/
NwTduM
Ministerio de Educación Nacional, (2021). Retos para Gigantes. Disponible en: https://
acortar.link/h7Os7r
Ministerio de Educación Nacional, (2024). Apoyo Académico Especial. Disponible en:
Ministerio de Educación Nacional, (2021). Aceleración del Aprendizaje. Disponible en:
Ministerio de Educación Nacional, (2016). Secundaria Activa. Disponible en: https://
acortar.link/dwevgw
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 DIALÉCTICA

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
La revista Dialéctica conserva los derechos patrimoniales (copyright) de las obras publicadas, que favorece y permite la reutilización de los mismos bajo la licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 , por lo cual se pueden copiar, usar, difundir, transmitir y exponer públicamente, siempre que se cite la autoría y fuente original de su publicación (revista, editorial, URL y DOI de la obra), no se usen para fines comerciales u onerosos y se mencione la existencia y especificaciones de esta licencia de uso. Si remezcla, transforma o crea a partir del material, debe distribuir su contribución bajo la misma licencia del original.