EDUCACIÓN Y CIUDADANÍA: REFLEXIONES SOBRE EL IMPACTO DE LA MODERNIDAD Y LA POSMODERNIDAD EN EL SUJETO ACTIVO

Authors

  • Julieth Fernanda Martínez Silva
  • Andrea Elizabeth Pantoja Benavides

DOI:

https://doi.org/10.56219/dialctica.v1i25.3860

Keywords:

modernity, postmodernity, education, subject and emancipation

Abstract

This essay analyzes the impact of modernity and postmodernity on the construction
of the political and citizen subject, which is based on the idea that human history has
been shaped by social, ethical and scientific transformations that influence lifestyles
and conceptions of the world. He relates this process to Comte’s law of three stages
(theological, metaphysical and positivist) and the emergence of modernity in Europe
between the 18th and 19th centuries. Modernity is understood as a period of emancipation
and consolidation of universal values, although loaded with contradictions by prioritizing
reason and science, as authors such as Quijano and Mariátegui point out. In contrast,
Bauman describes postmodernity as a stage of individualism and consumerism, while
Villoro criticizes the unfulfilled promises of modernity and proposes a community vision
based on collective values. The essay highlights the role of education as a key to forming
critical and active citizens, capable of overcoming passive citizenship and promoting the
common good. It concludes by underlining the importance of redefining citizenship in
the postmodern era to build authentic democracies based on ethics, deliberation and
collective action in the face of contemporary inequalities.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bauman, Z. (2001). La postmodernidad y sus descontentos. Akal, España.

Bauman, Z. (2002). Modernidad líquida. Buenos Aires: Fondo de Cultura

Económica. chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://

catedraepistemologia.wordpress.com/wp-content/uploads/2009/05/modernidadliquida.

pdf

Bauman, Z. (2006). Comunidad. En busca de seguridad en un mundo hostil. Paidós.

Ibérica, España.

Bourriaud, N. (2008). Estetica relacional. AH éditora, Buenos Aires, Argentina. (https://

monoskop.org/images/1/15/Bourriaud_Nicolas_Estetica_relacional_2009.pdf).

Comte, A. (1830). Cours de philosophie positive (Vol. 1). Bachelier. Francia.

Cortina, A. (2002). Por una ética del consumo. La ciudadanía del consumidor en un

mundo

global. Editorial Taurus. España.

Etzioni, A. (1999). La nueva regla de oro. Comunidad y moralidad en una sociedad

democrática. Editorial Paidós. España.

Habermas, J. (2005). “Política deliberativa: Un concepto procesal de democracia. En

Facticidad y Validez (cap. VII). Editorial Trotta. España.

Mariátegui, J (1976). 7 ensayos de interpretación de la realidad peruana. Lima: Editorial

Amauta. Perú.

Quijano, A. (2000). Colonialidad del poder, eurocentrismo y América Latina. In Las raíces

históricas de la crisis actual. Editorial Siglo XXI. México.

Quijano, A (2014). Cuestiones y horizontes. Antología esencial. De la dependencia

histórico-estructural a la colonialidad/descolonialidad del poder.Caps: “colonialidad

del poder y clasificación social”. “El movimiento indígena” y las cuestiones

pendientes en América Latina. Editorial CLACSO. Argentina.

Villoro, J. (2018). El sujeto comunitario y la construcción del individuo en la modernidad.

Editorial XYZ.

Villoro, L. (1997). El poder y el valor son fundamentos de una ética política. Fondo de

cultura económica del colegio nacional. Editorial Fondo de Cultura Económica

(FCE) en México.

Wolin, S. (2008). Inversión del totalitarismo, perversión de la democracia. Democracia DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctvm7bf6z

S.A.: La democracia dirigida y el fantasma del totalitarismo invertido. Katz Editores.

Argentina.

Published

2025-06-01

How to Cite

Julieth Fernanda Martínez Silva, & Andrea Elizabeth Pantoja Benavides. (2025). EDUCACIÓN Y CIUDADANÍA: REFLEXIONES SOBRE EL IMPACTO DE LA MODERNIDAD Y LA POSMODERNIDAD EN EL SUJETO ACTIVO. DIALÉCTICA, 1(25). https://doi.org/10.56219/dialctica.v1i25.3860

Issue

Section

Ensayos