REFLECTIONS ON MATHEMATICAL COMPETENCE: CHALLENGES AND OPPORTUNITIES IN THE SCHOOL ENVIRONMENT.

Authors

  • Karen Lorena Angarita Vásquez
  • Nelson Rojas Bohórquez
  • Carlos Alberto Cuchia Bolívar

DOI:

https://doi.org/10.56219/dialctica.v1i25.3866

Keywords:

Teaching mathematics, mathematical competences, critical thinking, innovative pedagogy, teacher training

Abstract

The development of competencies today requires a vision of mathematics as an educational, social, political, cultural, technological and economic activity present in all scenarios of daily life. The purpose of this essay was to analyze the need to transform the traditional teaching of mathematics conceived until now in order to develop effective competencies in students. The reason was to examine pedagogical practices to contrast them with the current needs of students, promoting meaningful and applied learning. Through a critical analysis, the conceptions and limitations of the traditional approach were identified and innovative pedagogical strategies that promote critical, creative and applied thinking in mathematics were reviewed. The responsibilities of teachers and the impact of continuing education on the implementation of these strategies were discussed. She concluded by highlighting that the transformation of pedagogical practices in this science of knowledge requires a real paradigm shift, integrating reflective and innovative approaches that promote know-how, critical and creative thinking, motivation and the real application of mathematics in the daily lives of children and young people.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ancco, V. N. V. (2022). Enseñar a enseñar matemáticas: concepciones, creencias y verdades. Revista Latinoamericana Ogmios, 2(3), 7-16. https://shs.hal.science/halshs-03584994/document Banquez, K. R., Torres, C. G. V. R., Rincón, L. J. G., & Ortiz, E. G. O. (2021). El docente en la era 4.0: una propuesta de formación digital que fortalezca el proceso de enseñanza y aprendizaje. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, (63), 126-160. https://www.doi.org/10.35575/rvucn.n63a2 Bermeo, C. M. (2021). Enseñanza de la resolución de problemas matemáticos. Polo del Conocimiento: Revista científico-profesional, 6(11), 89-103. Contreras, K. N. P., Núñez, R. P., & Suárez, C. A. H. (2021). La resolución de problemas matemáticos y los factores que intervienen en su enseñanza y aprendizaje. Boletín Redipe, 10(9), 459-471. https://dialnet.unirioja.es/servlet/ articulo?codigo=8114577 Cuervo, D. A. C., & Reyes, R. A. G. (2021). Aporte de la metodología Steam en los procesos curriculares. Revista Boletín Redipe, 10(8), 279-302 Cruz Picón, P. E., & Hernández Correa, L. J. (2022). La tendencia pedagógica basada en competencias: hacia una nueva calidad de educación. Sophia, 18(1), 5-5.

Díaz, L. M., & Careaga, M. P. (2021). Análisis acerca de la resolución de problemas matemáticos en contexto: estado del arte y reflexiones prospectivas. Revista espacios, 42(1). https://www.researchgate.net/profile/Careaga-Marcelo/ publication/348711365 Domínguez-Morales, Soledad; Pérez-Hernández, Madelin; Pérez-Sánchez, Eulalia. Ambientes de aprendizaje para favorecer competencias matemáticas en educación básica. Revista RedCA, [S.l.], v. 5, n. 13, p. 144-162, jun. 2022. ISSN 2594-2824. Disponible en: <https://revistaredca.uaemex.mx/article/view/1879 Gómez, P. (2010). Diseño curricular en Colombia: el caso de las matemáticas. https://repositorio.uniandes.edu.co/server/api/core/bitstreams/23c24e67-6e60-4594-95c6-d8040187f35c/content

González-Pérez, A. y De Pablos, J. (2015). Factores que dificultan la integración de las TIC en las aulas. Revista de Investigación Educativa, 33(2), 401-417. https://doi.org/10.6018/rie.33.2.198161 Graus, M. E. G. (2022). La enseñanza de las matemáticas y el desarrollo del pensamiento en la Educación Básica. Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores. Herrera, C. (2023). Metodología basada en competencias para el aprendizaje de las matemáticas. Revista Varela, 23(65), 165-176.Recibido: febrero de 2023, Aceptado: marzo de 2023, Publicado: 1 de mayo de 2023 DOI: https://doi.org/10.6018/rie.33.2.198161

Informe análisis estadístico LEE No. 84 11 de diciembre de 2023. Universidad Javeriana. Colombia. https://www.javeriana.edu.co/recursosdb/5581483/8102914/Informe-84-PISA-2022LEE-DIC2023.pdf Jiménez Espinosa, A., & Gutiérrez Sierra, A. S. (2017). Realidades escolares en las clases de matemáticas. Educación matemática, 29(3), 109-129. https://revistavarela.uclv.edu.cu/index. php/rv/article/view/1554/2538 Martínez, V, Valiente, C. (2019). Autorregulación afectivomotivacional, resolución de problemas y rendimiento matemático en Educación Primaria. Educatio Siglo XXI, 37(3), 33–54. https://doi.org/10.6018/educatio.399151 DOI: https://doi.org/10.6018/educatio.399151

Rodríguez, B. E. U., Gallegos, K. G. T., & Peñafiel, M. E. A. (2022). Metodología STEAM en ambientes académicos. Dominio de las Ciencias, 8(1), 41. DOI: http://dx.doi.org/10.23857/dc.v8i1.2482

Toolify (2024) El futuro de la educación según Elonk Musk https://www.toolify.ai/es/ai-news-es/el-futuro-de-la-educacin-segn-elon-musk-y-la-ia-840396 Zabala, J. M. G. (2009). El desarrollo de la competencia matemática en el currículo escolar de la Educación Básica. Educatio Siglo XXI, 27(1), 33-58. DOI: https://doi.org/10.36260/rbr.v10i8.1405 DOI: https://doi.org/10.36260/rbr.v10i8.1405

Published

2025-06-01

How to Cite

Karen Lorena Angarita Vásquez, Nelson Rojas Bohórquez, & Carlos Alberto Cuchia Bolívar. (2025). REFLECTIONS ON MATHEMATICAL COMPETENCE: CHALLENGES AND OPPORTUNITIES IN THE SCHOOL ENVIRONMENT. DIALÉCTICA, 1(25). https://doi.org/10.56219/dialctica.v1i25.3866

Issue

Section

Ensayos

Most read articles by the same author(s)