TEACHING WORK IN PROMOTING SCHOOL COEXISTENCE

Authors

  • Dogny Esperanza Pallarez Torrado
  • Said Navarro Álvarez

DOI:

https://doi.org/10.56219/dialctica.v1i25.3867

Keywords:

teaching duties, school coexistence, social values

Abstract

Interpersonal relationships are of vital importance for human societies, since within them values such as respect and equality are manifested for all subjects, thus allowing the comprehensive training of the subjects both directly and of those around those who receive the training. To achieve this, this essay-type article aims to analyze the teaching task in promoting school coexistence. For this, the epistemological foundations are analyzed from theoretical sources that will allow for a comprehensive vision of the outstanding elements necessary for the healthy coexistence of the subjects.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Buxarrais, R. M., Martínez, M., Puig, J. y Trilla, J. (2001). La educación moral en primaria y secundaria. Una experiencia española. México: Progreso

Ezpeleta, J. (2004). Innovaciones educativas. Reflexiones sobre los contextos en su implementación. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 9 (21), 403-424 Freire, P. (2004). Cartas a quien pretende enseñar. Buenos Aires: Siglo XXI Editores.

García A. (2005). LA CONVIVENCIA ESCOLAR EN LAS AULAS. [Artículo en línea]. Disponible: https://www.redalyc.org/pdf/3498/349832309012.pdf

García, A. (2001): La violencia escolar en varios países y medidas políticas tomadas. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado. N. 41

Gimeno, J. (1998). El currículo: una reflexión sobre la práctica. Madrid: Morata Rodríguez, P. (2010). Análisis de la convivencia escolar en aulas de educación primaria. Revista Iberoamericana de Educación, 55(3), 1-12. Recuperado de: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3688205 Skliar, C. (2005). Poner en tela de juicio la normalidad, no la anormalidad. Políticas y falta de políticas en relación con las diferencias en educación. Revista Educación y Pedagogía, Skliar, C. (2010). Los sentidos implicados en el estar juntos de la educación. Revista Educación y Pedagogía, 22(56), 101-111.

Torres, L., Ortiz, M. y Sánchez, S. (2010). La convivencia escolar en educación primaria y secundaria. Conductas positivas y negativas. En R. Roig y M. Fiorucci. (2010) (Eds), Claves para la investigación en innovación y calidad educativas, la integración de las tecnologías de la información y la comunicación y la interculturalidad en las aulas. España: Editorial Marfil.

UNESCO (2001). Cuadragésima sexta conferencia internacional de educación “Contenidos y estrategias de aprendizaje -problemas y soluciones-. Extraído el 2 de octubre de 2009, de: www.ibe.unesco.org/Internacional/ ICE/46espanol/46docs.htm

Ustua, E. (2017). Relaciones interpersonales y desempeño laboral en el Centro de Salud de Curahuasi-2017 [Universidad Nacional de San Antonio Abad del Cusco]. Disponible: http://repositorio.unsaac. edu.pe/bitstream/handle/20.500. 12918/6379/25 3T20221011_TC.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Vásquez, V., & Moncerrate, M. (2022). Estrategias psicopedagógicas para fortalecer las relaciones interpersonales entre los estudiantes [Universidad Estatal Peninsula de Santa Elena]. Disponible: https:// repositorio.upse.edu.ec/bitstream/46000/7609/1/ UPSE-MPS-2022-0005.pdf

Vera Saldaña, R. O. (2020). Convivencia escolar y relaciones interpersonales en una Unidad Educativa De Naranjal, 2020 [Universidad César Vallejo]. [Documento en línea]. Disponible: https://repositorio.ucv.edu.pe/bitstream/ handle/20.500.12692/50537/Vera_SRO - SD.pdf?sequence=1&isAllowed=y Zuluaga, M. (1999). Pedagogía e historia. Bogotá: Panamericana.

Published

2025-06-01

How to Cite

Dogny Esperanza Pallarez Torrado, & Said Navarro Álvarez. (2025). TEACHING WORK IN PROMOTING SCHOOL COEXISTENCE. DIALÉCTICA, 1(25). https://doi.org/10.56219/dialctica.v1i25.3867

Issue

Section

Ensayos