DIGITAL COMPETENCIES OF UNIVERSITY PROFESSORS IN SEARCH OF A HYBRID TEACHING MODEL WITH DEEP LEARNING
DOI:
https://doi.org/10.56219/dialctica.v1i25.3868Keywords:
digital competencies, university professor, hybrid teaching and deep learningAbstract
The society in recent times has faced relevant and significant changes that become the basis for promoting hybrid teaching and deep learning; which brought with it a set of contents that are relevant to know and which fall on the following general objective: To analyze the digital competencies that university teachers should have in search of a hybrid teaching model with deep learning; applied in the Venezuelan context. The innovative tendencies in the educational field emerge every day in search of a high impact on society, hence the need to strengthen in everything that deep learning brings with it. It is for this reason that a qualitative methodology is applied centered on the technique of content analysis from which the present theoretical contribution defined by an academic essay arises; with which it is intended to offer educational actors tools, knowledge and strategies to promote deep learning that teaches everything that young people like today; but when it is clear that it is an era of digital natives, where technologies have been empowered by countless scenarios that converge in new ways of teaching and managing the different contents that arise from technological advances and changes.
Downloads
References
Cosquillo, J., Arteaga, C., Venegas, O., y Muñoz, C., (2025) Competencias digitales TIC en docentes universitarios: retos y oportunidades en el proceso de enseñanza en la era de la educación 4.0. Reincisol, 4(7), pp. 1548-1567. https://doi.org/10.59282/reincisol.V4(7)1548-1567 DOI: https://doi.org/10.59282/reincisol.V4(7)1548-1567
García, P. J., Rodríguez, J. O., & Olarte, D. F. (2023). Apropiación docente compleja de las TIC en instituciones educativas dotadas con herramientas tecnológicas Un análisis cualitativo desde el Modelo de Apropiación de la Tecnología (MAT). Perfiles Educativo, 45(179). https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2023 .179.59798 Han (2009) habilidades digitales del siglo XXI: Una encuesta a gran escala entre profesionales en activo. Las computadoras en el comportamiento humano, 100, 93-104. https://doi.org/10.1108/JARHE-08-2019-0229 DOI: https://doi.org/10.1108/JARHE-08-2019-0229
Hernández, S. M., & al., e. (2025). Conectando competencias digitales y sociales en un marco flexible y adaptativo para docentes de Formación Profesional. RIED-Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 28(1), 323–346. https://doi.org/10.5944/ried.28.1.41470 DOI: https://doi.org/10.5944/ried.28.1.41470
Ruiz, M. C. (2010). El tratamiento de la información y la competencia digital en la educación secundaria obligatoria. Innovación y Experiencias Educativas, 27. Recuperado de http://www.csicsif.es/andalucia/modules/mod_ense/revista/ pdf/Numero_27/MARIA_DEL_CARMEN_RUIZ_CORD OBA_01.pdf Smith, K. D. (2021). ¿Importa el tiempo presencial o la estructura y la rendición de cuentas? Pasando de un aula invertida a un aula invertida/híbrida. Revista de Investigación Aplicada en Educación Superior, 13(2), 609-621.
Valenzuela, J. (2007). Habilidades de pensamiento y aprendizaje profundo. Revista Iberoamericana de Educación. ISSN 16815653. Organización de Estados Iberoamericanos en educación, la ciencia y la cultura (OEI) Chile, Pp. 1-9. DOI: https://doi.org/10.35362/rie4671914
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 DIALÉCTICA

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
La revista Dialéctica conserva los derechos patrimoniales (copyright) de las obras publicadas, que favorece y permite la reutilización de los mismos bajo la licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 , por lo cual se pueden copiar, usar, difundir, transmitir y exponer públicamente, siempre que se cite la autoría y fuente original de su publicación (revista, editorial, URL y DOI de la obra), no se usen para fines comerciales u onerosos y se mencione la existencia y especificaciones de esta licencia de uso. Si remezcla, transforma o crea a partir del material, debe distribuir su contribución bajo la misma licencia del original.