REVOLUTIONIZING READING COMPREHENSION: THE IMPACT OF DIGITAL TOOLS IN PRIMARY EDUCATION

Authors

  • Marly Lorena Páez Monosalva
  • Dairo Mojica García

DOI:

https://doi.org/10.56219/dialctica.v1i25.3870

Keywords:

Reading comprehension, ICT, rural education, meaningful learning, reading motivation

Abstract

Reading comprehension is a key skill for students' academic and social development, especially in the early stages of schooling. In rural contexts, its enhancement faces specific challenges, such as the limited integration of Information and Communication Technologies (ICT) in classrooms. This essay argues that the implementation of a digital educational application, designed from a meaningful learning approach, can significantly improve literal, inferential, and critical reading levels in primary school students. Based on an action-research project carried out with third-grade children in a rural Colombian school, this paper reflects on the importance of linking learning with context, motivating the reader, and adapting technological tools to local realities. The results show significant progress in reading performance, as well as a positive transformation in students’ attitudes toward reading. Furthermore, it highlights the need to strengthen technological infrastructure and teacher training in rural areas to ensure equitable and quality education.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Álvarez Vergara, N. (2016). Habilidades en el uso de las TIC y la comprensión lectora. (Tesis de Maestría en Educación; Universidad del Norte). [Documento en línea]. Disponible: https://manglar.uninorte.edu.co/bitstream/handle/10584/8051/131749.pdf

Álvarez, C. (2016). Las tecnologías de la información y comunicación en la educación. Bogotá: Ediciones Universidad Cooperativa de Colombia. Recuperado de https://rieoei.org/historico/deloslectores/3034Baelo.pdf

Ausubel, D. P. (1976). Psicología educativa: Un punto de vista cognoscitivo. México: Trillas. Disponible en https://bibliotecadigital.uchile.cl/discovery/ fulldisplay/alma991002665249703936/56UDC_INST%3A56UDC_INST

Cabero, J., & Ruiz-Palmero, J. (2018). Las Tecnologías de la Información y Comunicación para la inclusión: reformulando la brecha digital. International Journal of Educational Research and Innovation, (9), 16-30. Recuperado de https://www.upo.es/revistas/index.php/IJERI/article/download/2665/2222/ 8692.pdf

Colomer, T., & Camps, A. (2016). Educar para formar lectores: leer y escribir para crear sentidos. Recuperado de https://www.researchgate.net/publication/341060282_ Educar_para_formar_Lectores_Leer_y_Escribir_para_Crear_Sentidos

De Castro, L. (2011). Comprensión lectora y TIC en la universidad. Revista Apertura, 3(2), 1-10. Disponible en https://www.udgvirtual.udg.mx/apertura/index.php/ apertura/article/view/465/356

Freire, P. (2016). La educación como práctica de la libertad. Madrid: Siglo XXI Editores. Recuperado de https://asslliuab.noblogs.org/files/2013/09/freire_educaci% C3%B3n_como_pr%C3%A1ctica_libertad.pdf_-1.pdf

Hernández, R., Fernández, C., & Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación (6.ª ed.). México: McGraw-Hill. Disponible en https://www.esup.edu.pe/wp-content/uploads/2020/12/2.%20Hernandez%2C%20Fernandez%20y%20Baptista-Metodolog%C3%ADa%20Investigacion%20Cientifica%206ta%20ed.pdf

Hernández, S. (2017). Integración de las TIC a la educación: una mirada desde el aula universitaria. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/descarga/ articulo/7328201.pdf

Irigoyen, M., Acuña, E., & Jiménez, A. (2017). La comprensión lectora y su evaluación en el contexto escolar. Recuperado de https://www.researchgate.net/publication/374764368_La_comprension_lectora_y_su_evaluacion_en_el_contexto_escolar

Muñoz, C., Valenzuela, A., Avendaño, P., & Núñez, L. (2016). Motivación y comprensión lectora en la escuela primaria. Revista Educación y Humanismo, 18(30), 59-72.

Pérez Benítez, M., & Ricardo Barreto, L. (2022). Características de los ambientes de aprendizaje enriquecidos con TIC para la comprensión lectora en el ciclo de la Educación Básica. Recuperado de https://www.researchgate.net/publication/ 353561066_Caracteristicas_de_los_ambientes_de_aprendizaje_enriquecidos_con_TIC_para_la_comprension_lectora_en_el_ciclo_de_la_Educacion_Basica DOI: https://doi.org/10.18041/2382-3240/saber.2021v16n1.7533

Romero, M. (2014). Teorías del aprendizaje: Un enfoque constructivista. Caracas: Editorial Equinoccio.

Sánchez, J. (2001). Tecnología y educación en la sociedad del conocimiento. México: Fondo de Cultura Económica.

Solé, I. (1998). Estrategias de lectura. Barcelona: Graó.

Trujillo, F. (2015). Lectores digitales: Nuevos escenarios, nuevas competencias. Revista Aula Abierta, 43(1), 5-16.

UNESCO. (2021). Educación en un mundo digital: retos y oportunidades. París: Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura.

Published

2025-06-01

How to Cite

Marly Lorena Páez Monosalva, & Dairo Mojica García. (2025). REVOLUTIONIZING READING COMPREHENSION: THE IMPACT OF DIGITAL TOOLS IN PRIMARY EDUCATION. DIALÉCTICA, 1(25). https://doi.org/10.56219/dialctica.v1i25.3870

Issue

Section

Ensayos