IMPACT OF INCLUSIVE EDUCATION ON THE ACADEMIC AND SOCIAL DEVELOPMENT OF STUDENTS IN A RURAL ENVIRONMENT

Authors

  • Hernando Ospina Pinzón
  • Paola Alejandra Trujillo Amezquita
  • Sorangel López Santa

DOI:

https://doi.org/10.56219/dialctica.v1i25.3871

Keywords:

Inclusive education, rural schools, exceptional educational needs, academic development and social development

Abstract

This scientific paper aims to analyze the impact of inclusive education in rural areas of Colombia over the last six years. This is a context in which it is necessary to work not only on academic and social development, but also to enhance and guarantee high quality education, ensuring the inclusion of students with special educational needs (SEN) through the fundamental role played by teachers in rural areas, as well as the importance of promoting authentic human development invulnerable contexts. The school is not only a place for teaching but must also act as an agent of social change and become a nucleus for training and a focal point for community activity. In this sense, it is indispensable to implement educational policies that foster inclusive education and promote the development of a sustainable popular economy. Given that the issues concerning how it has been stipulated from the framework of the Political Constitution and in the National Ten-Year Education Plan, called ‘The road to quality and equity’ 2016-2026, aim to priorities the development of the rural population, reducing the gap between urban and urban education. Similarly, the Colombian Congress issued Law 115, the General Education Law (1994), Article 46 of which proposes inclusive education as an integral and equitable part, aiming at equal opportunities of access to educational services. This indicates that the country has sufficient legislative tools in place to endorse and commit to the right to education without distinction.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Achury, C. A., Ballesteros, S.F. (2023). Barreras, oportunidades y logros de la implementación de la Política Pública Nacional de Discapacidad e Inclusión social 2013 – 2022: perspectiva de sujetos en red de un colegio público de la localidad de Suba en Bogotá [tesis de maestría, Pontificia Universidad Javeriana de Colombia]. Repositorio Institucional. https://repository.javeriana.edu.co/ bitstream/handle/10554/64738/Tesis%20de%20maestr%

Constitución Política de Colombia. [Const.]. Art. 67 y 68. Julio de 1991 (Colombia). Recuperado de. https://www.ramajudicial.gov.co/documents/10228/1547471/ CONSTITUCION-Interiores.pdf

Decreto 1421 de 2017 [Ministerio de Educación Nacional]. MEN. Por el cual se reglamenta en el marco de la educación inclusiva la atención educativa a la población con discapacidad. Agosto 29 de 2017. Recuperado de https://www.mineducacion.gov.co/portal/normativa/Decretos/381928:Decreto-1421-de-agosto-29-de-2017

Grijalba Bolaños, J. G., & Estévez Pichs, M. A. (2020). La inclusión escolar, un reto para la formación de Licenciados en Educación. Revista Universidad y Sociedad, 12(1), 313-322. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202020000100313&lng=es&tlng=es.

Ley 115 de 1994. Por la cual se expide la Ley General de Educación. Febrero 8 de 1994. DO: 41214. https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-85906_archivo _pdf.pdf

Ley 1618 de 2013. Por medio de la cual se establecen las disposiciones para garantizar el pleno ejercicio de los derechos e las personas con discapacidad. Febrero 27 de 2013. DO: 48717. http://secretariasenado.gov.co/senado/basedoc/ley_ 1618_2013.html

Ministerio de Educación Nacional. [MEN]. (2017). Plan Nacional de Educación 2016-2026. El camino hacia la calidad y equidad. https://www.mineducacion.gov.co/1780/articles-392871_recurso_1.pdf

Ministerio de Salud y Protección Social. [MINSALUD]. (2014). Lineamientos Nacionales de la Rehabilitación Basada en la Comunidad–RBC. https://www.minsalud.gov.co/sites/rid/Lists/BibliotecaDigital/RIDE/DE/PS/lineamientos-nacionales-rbc.pdf

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. [UNESCO]. (2020). Informe de seguimiento de la educación en el mundo, 2020: Inclusión y educación: todos y todas sin excepción. UNESCO. https://doi.org/10.54676/WWUU8391 DOI: https://doi.org/10.54676/WWUU8391

Organización de las Naciones Unidas. [ONU]. (20 de febrero de 2025). Portada-Desarrollo sostenible. Desarrollo Sostenible. https://www.un.org/sustainabledevelopment/es/

Published

2025-06-01

How to Cite

Hernando Ospina Pinzón, Paola Alejandra Trujillo Amezquita, & Sorangel López Santa. (2025). IMPACT OF INCLUSIVE EDUCATION ON THE ACADEMIC AND SOCIAL DEVELOPMENT OF STUDENTS IN A RURAL ENVIRONMENT. DIALÉCTICA, 1(25). https://doi.org/10.56219/dialctica.v1i25.3871

Issue

Section

Ensayos