SOCIOEMOTIONAL COMPETENCIES AND THEIR EFFECTS ON EDUCATIONAL INCLUSION: A CASE STUDY AT THE CAMACHO ANGARITA INSTITUTION, MUNICIPALIT OF LIMÓN, CHAPARRAL, TOLIMA, COLOMBIA
DOI:
https://doi.org/10.56219/dialctica.v1i25.3890Keywords:
Socio-emotional competencies, educational inclusion, Emotional development, social skills, educational institutionAbstract
The objective of this work is to explore the link between students' socio-emotional competencies and academic effectiveness through inclusive education practices at the Camacho Angarita educational institution in the Limón District of the Municipality of Chaparral, Tolima, Colombia. It was carried out through an exhaustive review of the literature and a theoretical analysis, which emphasizes the need to have socio-emotional skills to ensure inclusion in this environment. The methodology used is a qualitative approach, which includes the use of semi-structured interviews with teachers, among others. The findings deduced that there is a positive correlation between the academic performance and the socio-emotional competencies of these students, as well as a great impact on the social inclusion of the learners. It is concluded that the development of these students' skills improves their academic achievement, thus contributing to social inclusion inside and outside the classroom.
Downloads
References
Alvarez Bolaños, E. (2020). Educación socioemocional. Controversias y Concurrencias Latinoamericanas, 11(20), 388 - 401. Obtenido de https://www.redalyc.org/journal/5886/588663787023/588663787023.pdf
Anilema Paca, G. M., Maldonado Silva, G. P., Vásquez Días, L. E., Solano Prado, G. E., Silva Fuentes, J. B., & Aguay Paredes, D. A. (2024). Inclusión de habilidades socioemocionales en los programas educativos: claves para el desarrollo integral del estudiante. South Florida Journal of Development, 5(12), 1-15. https://doi.org/10.46932/sfjdv5n12-018 DOI: https://doi.org/10.46932/sfjdv5n12-018
Aragundi Valle, R., & Game Varas, C. (2023). Habilidades socioemocionales en docentes para el manejo de ambientes de aprendizaje colaborativos. Revista Innova Educación, 5(2), 149-164. https://doi.org/10.35622/j.rie.2023.02.010 DOI: https://doi.org/10.35622/j.rie.2023.02.010
Arán Sánchez, A. (2021). LA INCLUSIÓN EDUCATIVA EN UNA ESCUELA NORMAL RURAL: UN ESTUDIO DE CASO. Revista Nacional e Internacional de Educación Inclusiva, 14(2), 58-75. Obtenido de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8214952
Bermudez Cantillo, C. E. (2022). Análisis del currículo inclusivo para mejorar la atención de niños con necesidades educativas especiales. Revista Latinoamericana Ogmios, 2(5), 309–325. https://doi.org/10.53595/rlo.v2.i5.039 DOI: https://doi.org/10.53595/rlo.v2.i5.039
Buitrago Carreño, N. Y., & Valbuena Montiel, M. C. (2022). Diversidad e inclusión en la educación rural colombiana. Newman Business Review, 8(1), 123–138. https://doi.org/10.22451/3002.nbr2022.vol8.1.10075 DOI: https://doi.org/10.22451/3002.nbr2022.vol8.1.10075
Carrascal Moraga, M., Maneiro Dios, R., & Revesado Carballares, D. (2022). La importancia del enfoque pedagógico inclusivo en los programas de formación docente. EFDeportes, 27(288), 1-16. https://doi.org/10.46642/efd.v27i288.3281 DOI: https://doi.org/10.46642/efd.v27i288.3281
Cedeño Sandoya, W. A., Ibarra Mustelier, L. M., Galarza Bravo, F. A., R, V. G., & Gómez Villalba, D. A. (2022). Habilidades socioemocionales y su incidencia en las relaciones interpersonales entre estudiantes. Revista Universidad y Sociedad, 14(4), 466-474. Obtenido de http://scielo.sld.cu/pdf/rus/v14n4/2218-3620-rus-14-04-466.pdf
Delgado Muñoz, M. B., Mendoza Catagua, M. N., & Salcedo Quijije, J. F. (2024). Competencias docentes para una educación inclusiva [Teaching competences for inclusive education]. Revista Multidisciplinaria Perspectivas Investigativas, 4(3), 1–11. https://doi.org/10.62574/rmpi.v4i3.180 DOI: https://doi.org/10.62574/rmpi.v4i3.180
Delgado Villalobos, M., & López Riquelme, G. (2022). Evaluaciones de las competencias socioemocionales en el contexto educativo: una revisión. REVISTA ConCiencia EPG, 7(1), 43-74. Obtenido de https://revistaconcienciaepg.edu.pe/ojs/index.php/55551/article/view/121/131 DOI: https://doi.org/10.32654/ConCienciaEPG/Eds.especial-3
Escalante Puma, A., Villafuerte Alvarez, C. A., & Escalante Puma, R. (2022). La inclusión en la Educación. Horizontes. Revista de Investigación en Ciencias de la Educación, 6(25), 1663-1678. https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v6i25.444 DOI: https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v6i25.444
Forga Garland, X. (2022). Influencia de los programas de aprendizaje socioemocional (SEL) en el desempeño académico escolar de niños y adolescentes. Repositorio institucional de la Universidad de Lima. Obtenido de https://hdl.handle.net/20.500.12724/16318
González de la Cruz, D., & González Torres, J. (2024). La importancia de los medios tecnológicos en zonas rurales. En L. M. Hernández Govea, L. B. Vidal Turrubiates, L. d. López Díaz, & M. Torres Jiménez, libro de innovación educativa. (págs. 40-48). Fondo editorial Universitario. Obtenido de https://pculturales.ujat.mx/FilesPublicaciones/files462/innovacion%20educativa.pdf#page=41
Gordillo, M., & Prado, V. (2024). Formación docente y práctica pedagógica en la educación inclusiva: revisión sistemática. . Ciencia y Educación, 8(2), 75-93. https://doi.org/10.22206/cyed.2024.v8i2.3104 DOI: https://doi.org/10.22206/cyed.2024.v8i2.3104
Guerrero U, D. J., Rojas G, D. L., & Escalona L, J. L. (2024). Las Prácticas Pedagógicas y la Educación Inclusiva: Un Escenario de Reflexión. CONOCIMIENTO, INVESTIGACIÓN Y EDUCACIÓN CIE, 1(14), 114-124. https://doi.org/10.24054/cie.v1i14.1388 DOI: https://doi.org/10.24054/cie.v1i14.1388
Hernández Sampieri, R., Fernández Collado, C., & Baptista Lucio, M. d. (2014). Metodlogía de la Investigación. McGRAW-HILL. Obtenido de https://uniclanet.unicla.edu.mx/assets/contenidos/254857_DOC_2023-03-01_18:46:18.pdf
Pascual Ochando, H. (2024). La disciplina positiva como alternativa educativa en el proceso de aprendizaje de habilidades sociales. European Public & Social Innovation Review, 9, 1-18. https://doi.org/10.31637/epsir-2024-1594 DOI: https://doi.org/10.31637/epsir-2024-1594
Ramírez Solórzano, F. L., & Herrera Navas, C. D. (2024). Inclusión Educativa: Desafíos y Oportunidades para la Educación de Estudiantes con Necesidades Especiales. Revista Científica Zambos, 3(3), 44-63. https://doi.org/https://doi.org/10.69484/rcz/v3/n3/57 DOI: https://doi.org/10.69484/rcz/v3/n3/57
Romero Peñafiel, P. T., Pérez Cruz, J. C., Correa Reina, M. J., & Larreta Narváez, E. A. (2024). Implementación de programas de aprendizaje socioemocional para desarrollar habilidades blandas en estudiantes de educación básica. Revista InveCom, 5(2), 1-12. https://doi.org/10.5281/zenodo.13334331
Sánchez Soriano, M. E. (2025). La educación socioemocional en a educación básica: Importancia y estrategias para el desarrollo de habilidades emocionales en niños y niñas. Imaginario Social , 8(1), 1-14. https://doi.org/10.59155/is.v8i1.258 DOI: https://doi.org/10.59155/is.v8i1.258
Torres Hernández, E. F. (2025). Programas de desarrollo de habilidades socioemocionales e inteligencia emocional en docentes de educación básica: una revisión sistemática. Revista UNIMAR, 43(1), 1-27. Obtenido de https://revistas.umariana.edu.co/index.php/unimar/article/view/4282/4656 DOI: https://doi.org/10.31948/ru.v43i1.4282
Trucco, D. (2023). Mejorar la educación es crucial para un desarrollo social y económico inclusivo y sostenible. Revista de la CEPAL(141), 218-231. Obtenido de https://repositorio.cepal.org/server/api/core/bitstreams/ea5665bd-468c-4864-ba3c-0c890651f617/content DOI: https://doi.org/10.18356/16820908-2023-141-11
Zambrano Loor, E. L., & Vargas Solis, G. A. (2024). Educación emocional en el aula de la básica elemental y media: claves para un desarrollo integral. Dominio de las ciencias, 10(3), 2268-2286. Obtenido de https://dominiodelasciencias.com/ojs/index.php/es/article/view/4034/8370
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 DIALÉCTICA

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
La revista Dialéctica conserva los derechos patrimoniales (copyright) de las obras publicadas, que favorece y permite la reutilización de los mismos bajo la licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 , por lo cual se pueden copiar, usar, difundir, transmitir y exponer públicamente, siempre que se cite la autoría y fuente original de su publicación (revista, editorial, URL y DOI de la obra), no se usen para fines comerciales u onerosos y se mencione la existencia y especificaciones de esta licencia de uso. Si remezcla, transforma o crea a partir del material, debe distribuir su contribución bajo la misma licencia del original.