Motivation: Fundamental axis of teaching and learning in the elementary school classroom

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56219/rgp.vi46.2073

Keywords:

Motivation, Teaching and learning, Basic education, Didactic strategies

Abstract

Motivation is responsible for keeping students in action so that they achieve the necessary processes and thus obtain good academic performance. Therefore, this article aims to make known the fundamental role that motivation plays in the teaching and learning process of students. For this, 17 theoretical sources referring to motivation, teaching, learning, didactic strategies and the causes of demotivation present in primary school students were taken. From the methodological point of view, the article is based on the documentary design and a content review was applied, which allowed obtaining multiple perspectives as results such as: the motivation that the teacher must transmit to the students through the use of strategies that allows students to develop activities and in this way achieve individual development of their abilities. In addition, it was concluded that there is a close relationship between academic performance, learning and motivation, as a fundamental axis for teaching and learning in the primary school classroom.

Author Biography

Citis Ley Flórez López, Institución Educativa Nuevo Paraíso. Planeta Rica-Colombia

Higher Teacher Training College with emphasis on Social Sciences -Normal Superior Marina Ariza. Degree in Natural Sciences and Environmental Education -University of Córdoba. Specialist in Environmental Management-Fundación del Área Andina. Master's Degree in Science Education - Universidad Autónoma de Manizales. Primary school teacher at the Nuevo Paraíso Educational Institution, Planeta Rica Córdoba.

References

Abreu, Y., Barrera, A. Breijo, T., Bonilla, I. (2018) El proceso de enseñanza-aprendizaje de los Estudios Lingüísticos: su impacto en la motivación hacia el estudio de la lengua. Revista Mendive, 610-623. http://scielo.sld.cu/pdf/men/v16n4/1815-7696-men-16-04-610.pdf

Ajello, A. M. (2003). La motivación para aprender. Manual de psicología de la educación, 251-271. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2081794

Ayón, E., y Víctores, M. (2020). La simulación: Estrategia de apoyo en la enseñanza de las Ciencias Naturales en básica y bachillerato, Portoviejo, Ecuador. Revista científica dominio de las ciencias, 04-22. https://acortar.link/859nqD

Benalcázar, D. y Reinoso, M. (2021). Propuesta pedagógica para la enseñanza de las ciencias naturales en EGB superior. https://acortar.link/jdvp7O

Bobadilla, J. (2020). Papel de la motivación extrínseca e intrínseca en los estudiantes durante el proceso de enseñanza-aprendizaje de las ciencias naturales. [ Trabajo de titulación, Universidad Distrital Francisco José de Caldas]. https://acortar.link/Ktq9J4

Díaz, M. y Ferrer, L. (2018). Estrategias Didácticas para el Fortalecimiento de las Competencias de Ciencias Naturales en 5°. [ Trabajo de titulación, Universidad de la Costa C.U.C]. https://acortar.link/35XVN2

Escobar, M. (2015). Influencia de la interacción alumno-docente en el proceso enseñanza-aprendizaje. Revista de tecnología y sociedad, 01-08. https://acortar.link/QU20rv

Florez-Aguirre, C., y Lopez, S. (2020). La imaginación y la Enseñanza de las Ciencias Naturales en la Educación Básica Primaria. Revista Udea, 151-173. https://acortar.link/KomhJ2

Gómez, M. y Hurtado, D. (2019). Enseñanza De Las Ciencias Naturales Mediante El Modelo De Ciencia Escolar En El Colegio Técnico José Félix Restrepo IED Grado Cuarto. [Trabajo de titulación, Universidad Santo Tomas]. https://acortar.link/aQRaYf

Gómez, M., Fernández, M., y Vergel, E. (2016). Creativa, metodología para la motivación por el aprendizaje de las ciencias naturales. Revista logos ciencia y tecnología, 201-210. https://repositorio.ufps.edu.co/handle/ufps/1312

Herrera Ponce, P. (2015). El desafío de los profesores para aplicar el enfoque indagatorio en sus clases de ciencias: Análisis del proceso de apropiación del enfoque indagatorio en la enseñanza de las ciencias por parte de profesores de educación parvulario. [Trabajo de titulación, Universidad de Salamanca]. https://gredos.usal.es/handle/10366/128429

Hoyos Bedolla, E. y Hoyos Bedolla, J. (2017). Enseñanza y evaluación de las ciencias naturales para el desarrollo de las competencias científicas. [Trabajo de titulación, Universidad de Córdoba]. https://acortar.link/V9Q8Kh

Laudadío, J., Mazzitelli, C., y Guirado, A. M. (2015). Representaciones de docentes de Ciencias Naturales: Punto de partida para la reflexión de la práctica. https://acortar.link/zhhQmp

Llanga, E., Murillo, J., Panchi, K., Paucar, M., y Quintanilla, D. (2019). La motivación como factor en el Aprendizaje. Revista: Atlante, 01-25. https://acortar.link/t3b

Manrique, A. y Gallego, A. (2013). El material didáctico para la construcción de aprendizajes significativos. Revista Colombiana de Ciencias Sociales, 101-108. https://acortar.link/26IFoy

Martínez, A. (2009). Autoconcepto, motivación académica y estrategias de aprendizaje en estudiantes prosociales y no prosociales. [Trabajo de titulación, Universidad Miguel Hernández de España]. https://acortar.link/tlBgRD

Méndez, E., y Arteaga, Y. (2020). Reconocimiento Epistemológico del profesor de Ciencias Naturales: Un estudio desde la metacognición. Revista de investigaciones en enseñanza de las ciencias, 25 (3), 300-322. https://acortar.link/Qm6fzf

Ortega, J., y Fuentes, J. (2001). La Motivación en Educación Infantil con medios de comunicación y tenologías de multimedia. Revista Publicaciones, 133-152. https://acortar.link/BoXYXh

Pabón Galán, C. (2021). Enseñanza y Aprendizaje de las Ciencias Naturales. Un Análisis del contexto de educación básica primaria. Revista Redipe, 223-236. https://acortar.link/oYfhTA

Padró C, P. (2018). Prácticas educativas, ambientes de aprendizaje y actitudes estudiantiles en el contexto de la educación científica escolar de Puerto Rico: Estudio de datos secundarios del PISA de ciencias 2015. https://acortar.link/SHdxDT

Pamplona, J., Cuesta, J., y Cano, V. (2019). Estrategias de enseñanza del docente en las áreas básicas: una mirada al aprendizaje escolar. Revista Eleuthera, 21, 13-33. https://acortar.link/hiM9v8

Prieto, E. (2020). Desarrollo humano y social en la enseñanza de las ciencias naturales: Prácticas pedagógicas e imaginarios sociales. https://acortar.link/cVXwVB

Rodríguez, M. (2011). La teoría del aprendizaje significativo: una revisión aplicable a la escuela actual. Revista Electrónica de investigación e innovacción educativa, 29-55. https://acortar.link/FdQRI8

Rogel, C., Bautista, J., y Carrión, B. (2018). La excursión docente, una herramienta didáctica para la enseñanza-aprendizaje de las Ciencias Naturales. https://acortar.link/wtKQeR

Suarez, R. (1980). La educación, estrategias de enseñanza-aprendizaje [Libro en línea]. Editorial Trillas. Disponible: https://acortar.link/EFyllS

Verde, A. M. (2016). Enseñanza y aprendizaje de las ciencias en educación primaria. https://acortar.link/9CIYTq

Published

2023-07-23

How to Cite

Citis Ley Flórez López. (2023). Motivation: Fundamental axis of teaching and learning in the elementary school classroom. GACETA DE PEDAGOGÍA, (46), 143–155. https://doi.org/10.56219/rgp.vi46.2073

Issue

Section

Review Articles