Some considerations for the language class

Authors

  • Norma González de Zambrano Universidad Pedagógica Experimental Libertador, Instituto Pedagógico de Caracas, Instituto Venezolano de Investigaciones Lingüísticas y Literarias “Andrés Bello” https://orcid.org/0000-0002-2618-7980

DOI:

https://doi.org/10.56219/letras.v62i100.1425

Keywords:

language teaching, communicative competence, language-thinking, teacher training

Abstract

The purpose of this article is to reflect on the pertinent considerations when teaching the mother tongue, Spanish language according to the Constitution of the Bolivarian Republic of Venezuela (1999) in its Title I, Article 9, or Venezuelan Spanish according to Villalba de Ledezma and Obregón, 1990. Aspects of the legacy of the pedagogical tradition, practical and prospective sense of language teaching for the systematic development of learners' communicative competence at the different levels of the Venezuelan educational system, the communicative function of language, individual and socio-cognitive development, and the language-thinking relationship are studied. A field research is reported, framed in the interpretative paradigm and with a qualitative approach. This work is a documentary approach to the theoretical-practical foundation to optimize the teacher’s continuing education, to honor the role of teachers trained in the area, to revert the results of school failure due to language inadequacies and to rethink the quality of the language class.

Author Biography

Norma González de Zambrano , Universidad Pedagógica Experimental Libertador, Instituto Pedagógico de Caracas, Instituto Venezolano de Investigaciones Lingüísticas y Literarias “Andrés Bello”

Es profesora egresada del Instituto Universitario Pedagógico de Caracas en la Especialidad de Lengua Castellana y Literatura y Magíster en Lingüística de la Universidad Pedagógica Experimental Libertador, Núcleo Instituto Pedagógico de Caracas. Es personal docente de la UPEL-IPC adscrita a la Cátedra de Lingüística General en el Departamento de Castellano, Literatura y Latín. Desde el año 2003, colabora con la Cátedra UNESCO para el Mejoramiento de la Calidad y Equidad de la Educación en América Latina con Base en la Lectura y la Escritura y desde 2010, coordina la Sede Principal de esta Cátedra en Venezuela. Es coordinadora del programa de Maestría en Lingüística en el Instituto Pedagógico de Caracas. Es Miembro activo de la Asociación Mexicana de Profesores de Lengua y Literatura, A.C. Coordinadora del área de Pedagogía de la Lengua y la Literatura del Instituto Venezolano de Investigaciones Lingüísticas Y Literarias “Andrés Bello”

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Published

2022-11-27

How to Cite

González de Zambrano , N. . (2022). Some considerations for the language class. LETRAS, 62(100), 371–396. https://doi.org/10.56219/letras.v62i100.1425

Issue

Section

Articles