Argumentative strategies of a literature in english teacher

Authors

Keywords:

argumentative strategies, teacher, Culture and Literature Chair, English, pedagogical practices

Abstract

The purpose of this work is to present the results obtained from the analysis of the argumentative strategies used by a teacher from the Culture and Literature Chair of the English Program from the Instituto Pedagógico de Caracas (IPC) in two class sessions. In order to analyze such strategies we adapted the argumentative model developed by Cros (2003). This research is ethnographical with a case-studies design. To collect the necessary data, the non-participant observation technique was applied. After the analysis of the information we could conclude that: (i) the pedagogical practices of the teacher are based on a sequence of controlled questions and answers followed by his own arguments which are mostly based on his authority; and (ii) it is necessary to develop a more extensive investigation of the discursive practices of the teachers of Literature from UPEL.

Author Biography

Adriana C. González L., Universidad Pedagógica Experimental Libertador, Instituto Pedagógico de Caracas

Doctora en Pedagogía del Discurso en UPEL-IPC. Magíster en Educación, Mención Enseñanza de la Literatura en Inglés en UPEL- IPC. Profesora de Inglés en UPEL- IPC. Profesora en la categoría Agregado de la UPEL-IPC.

References

Adam, J. (1992) Hacia una definición de la secuencia argumentativa en Comunicación, Lenguaje y Educación N° 25, 9-22.

Bentivoglio, P. y Malaver, I. (2012) “Corpus sociolingüístico de Caracas: PRESEEA Caracas 2004-2010. Hablantes de instrucción superior.” en Boletín de Lingüística. N° 37-38, pp. 144-180. Caracas: Faces-UCV.

Carter, R. & Long, M. (1992) Teaching Literature. New York: Longman.

Castro, E. (2005) El vocabulario de Michel Foucault: Un recorrido alfabético por los temas, conceptos y autores. Buenos Aires: Universidad Nacional de Quilmes.

Colomer, t. (2010) La didáctica de la literatura: temas y líneas de investigación e innovación, en Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes. Disponible: www.biblioteca.org.ar [Consulta: 2016, agosto, 28].

Contreras, M. y Contreras, A. (2012) “Práctica pedagógica: Postulados teóricos y fundamentos ontológicos y epistemológicos”, en Revista Heurística, 015 pp. 197-220. Disponible: http://www.saber.ula.ve/handle/123456789/37309 [Consulta: 2017, marzo, 18].

Creswell, J. (2009) Research design. Qualitative, quantitative and mixed methods approaches. Los Angeles: Sage Publications. Inc.

Cros, A. (2003) Convencer en clase. Argumentación y discurso docente. Barcelona: Ariel.

Ducrot, O. (2001) El Decir y lo Dicho. Buenos Aires: Edicial.

Durán, D. (2004a) [Introducción a la Literatura y Cultura de los Países del Mundo de Habla Inglesa]. Programa Analítico no publicado. Caracas: UPEL-IPC.

Durán, D. (2004b) [Literatura Británica]. Programa Analítico no publicado. Caracas: UPEL-IPC.

Foucault, M. (2002) La Arqueología del Saber. Buenos Aires: Siglo XXI Editores Argentina.

Huchim, D. y Reyes, R. (2013) La Investigación Biográfica Narrativa, una alternativa para el estudio de los docentes en Actualidades Investigativas en Educación, 13 (3), 1-27. [Revista en línea] Disponible: http://www.redalyc.org/pdf/447/44729878019.pdf [Consulta: 2016, Junio, 22].

Perelman, Ch. y Olbrechts-Tyteca, L. (1989) Tratado de la argumentación. La Nueva retórica. Madrid: Editorial Gredos.

Pérez Serrano, G. (1994) Investigación Cualitativa, Retos e Interrogantes. Madrid: Morata.

Plantin, C. (2002) La Argumentación. Barcelona: Ariel.

Tarabay, F. (2003) Estrategias argumentativas en el discurso docente de la clase magistral universitaria. Tesis Doctoral no publicada. Mérida: Universidad de los Andes.

Tarabay, F. y León, A. (2004) “La argumentación en la clase magistral” en Revista de Teoría y Didáctica de las Ciencias Sociales, (9), pp. 35-47. Mérida: Universidad de Los Andes.

Toulmin, S. (2002) Los Usos de la Argumentación. Barcelona: Ediciones Península.

Universidad Pedagógica Experimental Libertador (2002) Diseño Curricular. Especialidad Inglés. Caracas: Autor.

Published

2020-07-01

How to Cite

González L., A. C. . (2020). Argumentative strategies of a literature in english teacher. LETRAS, 60(97), 13–42. Retrieved from http://www.revistas.upel.edu.ve/index.php/letras/article/view/15

Issue

Section

Articles