Imaginaries of light in The Sacred Night by Tahar Ben Jelloun

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56219/letras.v63i102.1975

Keywords:

Tahar Ben Jelloun, imagerie de la lumière, culture maghrébine, littérature francophone.

Abstract

 

The general purpose of this paper is to analyze the imaginaries of light in Tahar Ben Jelloun's La noche sagrada. The specific objectives are: to understand paratextuality as a strategy to approach the reader to the textual and transtextual imaginaries of the work; to interpret its structural organization from the perspective of light and its symbolisms; to interpret some aesthetic strategies used to represent the imaginaries of Maghrebin Africa. In order to achieve our objectives, we carried out an analysis of the symbolism of the preface of the work and its chapters, which we interpreted from rhetorical, semantic and pragmatic points of view. It is concluded that the light imaginaries are constituted in structures of primary order to allow the game: "unveil-hide" and give existence to other structuring imaginaries such as spatial, clothing, gastronomic, historical, aesthetic. Tahar Ben Jelloun, starting from the motifs of Moroccan culture, proposes a new imagery in French-speaking literature.

Author Biographies

Yonarki Alberto Ramírez Silva, Universidad Pedagógica Experimental Libertador, Instituto Pedagógico de Caracas, Venezuela

Obtiene en UPEL-IPC el título de Profesor de Francés en julio de 2001. Desde el 2004 se desempaña como Profesor de Francés en la UEN (nocturna) “José Gregorio Hernández”, y desde el año 2007 en el Departamento de Idiomas Modernos del IPC como Profesor de Literatura y Cultura de los pueblos de Habla Francesa. En el 2006 obtiene el título de Magister en Lingüística, UPEL-IPC y en el 2018 el título de Doctor en Cultura y Arte para América Latina y el Caribe, también obtenido en UPEL-IPC.

Ariana Cermeño Pujol, Investigadora independiente

Profesora de Francés, egresada de la Universidad Pedagógica Experimental Libertador. Instituto Pedagógico de Caracas (UPEL-IPC).

References

Al-Nafzawi, M. (1999). The garden of sensual delight. Trad. Jim Colville. Kegan Paul International.

Bachelard, G. (1942). L’eau et les rêves. Essai sur l’imagination de la matière. Paris. Librairie José Corti.

Basima Qadeesh (1997). L’identité féminine dans l’Enfant de Sable et la Nuit Sacrée. [Mémoire de Master. Université de Georgia]. Consultado en: https://getd.libs.uga.edu/pdfs/qadeesh_basima_200612_ma.pdf

Ben Jelloun, T. (1987). La nuit sacrée. Paris. Éditions du Seuil.

Boussem Souad (2015). La dimension mystique dans « La Nuit Sacrée » de Tahar Ben Jelloun [Projet de Mémoire. Université Mohamed Khider] Consultado en: BOUSSEM SOUAD.pdf (univ-biskra.dz)

Chevalier, J., Gheerbrant, A. (1982). Dictionnaire des symboles. Mythes, Rêves, Coutumes, Gestes, Formes, Figures, Couleurs, Nombres. Paris: Édits. Robert Laffont, S.A. et Édits. Jupiter.

Diario de Navarra (2022, 05 de abril). ¿Qué es el Ramadán? Consultado en: https://www.diariodenavarra.es/noticias/actualidad/2022/04/05/el-ramadan-consiste-523090-302.html

Durand, G. (2005) [1960]. Les structures anthropologiques de l’imaginaire. Paris : Dunod.

Dusault Ch. (1998). Le parcours initiatique et l’évolution de l’espace dans la Nuit Sacrée de Tahar Ben Jelloun [Mémoire de Master. Université Laval]. Consultado en: https://www.collectionscanada.gc.ca/obj/s4/f2/dsk2/tape15/PQDD_0026/MQ38076.pdf

Genette, G. (1972). Figures III. Paris: Édit. du Seuil.

Genette, G. (1982). Palimpsestes. Paris: Édit. du Seuil.

Genette, G. (1987). Seuil. Paris: Édit. du Seuil.

L’internaute (2019, 10 de mayo). Tahar Ben Jelloun : biographie de l'écrivain, auteur de La Nuit Sacrée. Consultado en: https://www.linternaute.fr/biographie/litterature/1775148-tahar-ben-jelloun-biographie-courte-dates-citations/

La línea del horizonte. Baobab, el árbol de la palabra. (2016, 11 de febrero). Consultado en: https://lalineadelhorizonte.com/revista/baobab-el-arbol-de-la-palabra/

Lada Žabenská (2012). Les motivations du fantastique dans La Nuit sacrée de Tahar Ben Jelloun : Une fonction esthétique ou pratique ? Université Marsakyana. Consultado en: Lada_Zabenska_Les_motivations_du_fantastique_dans_La_Nuit_sacree_de_TBJ.pdf

Lázaro Carreter, F. (1968). Diccionario de términos filológicos. Madrid. Editorial Gredos.

Le Monde (1987, 17 de noviembre). GONCOURT: Tahar Ben Jelloun pour " la Nuit sacrée " Un sacrilège. Consultado en: https://www.lemonde.fr/archives/article/1987/11/17/goncourt-tahar-ben-jelloun-pour-la-nuit-sacree-un-sacrilege_4075632_1819218.html

Mami Asma (2015). Les manifestations du destin dans « La Nuit sacrée » de Tahar Ben Jelloun [Mémoire de Master. Université Larbi Ben M’hidi] Consultado en: http://bib.univoeb.dz:8080/jspui/bitstream/123456789/5018/1/le%20m%C3%A9moire%20Mami%20ASMA.pdf

Ricoeur, P. (2008). Hermenéutica y acción. Buenos Aires: Pontificia Universidad Católica Argentina.

Trier, L. Von (2009). Antichrist (Film). Zentropa.

Published

2023-06-30

How to Cite

Ramírez Silva, Y. A. ., & Cermeño Pujol, A. . (2023). Imaginaries of light in The Sacred Night by Tahar Ben Jelloun. LETRAS, 63(102), 21–58. https://doi.org/10.56219/letras.v63i102.1975

Issue

Section

Articles