APLICACIÓN MÓVIL WEB COMO ESTRATEGIA PEDAGÓGICA PARA FORTALECER LAS COMPETENCIAS CIUDADANAS EN ESTUDIANTES DE UNDÉCIMO GRADO

Authors

  • Jose Ernesto Nausan Nontoa
  • Johanna Andrea Gómez

DOI:

https://doi.org/10.56219/dialctica.v1i25.3820

Keywords:

Conflict resolution, citizenship competencies, school climate, mobile application, pedagogical strategy

Abstract

This research project was developed as a master's thesis in Educational Technology Management, with the general objective of determining the influence of a pedagogical strategy using a mobile web application to strengthen citizenship competencies among eleventh-grade students at the Jesús Emilio Jaramillo Monsalve Educational Institution in Chita municipality. The initial problem emerged from observing persistent conflicts between students that deteriorated the school environment. Methodologically, a mixed approach was implemented with 14 students. Data collection instruments included written tests, surveys, and observation forms. The analysis was conducted in three levels: first, classification and coding by categories; second, qualitative description of graphs; and third, analysis and interpretation of variables. The mobile technology-based strategy significantly strengthened students' citizenship competencies, showing a remarkable transformation in decision-making, respect for diversity, and agreement-building indicators. Low performance practically disappeared while high performance increased across all three areas. Results demonstrate how the mobile web application, through its interactivity and accessibility, not only improved quantitative indices but also developed practical skills for democratic coexistence and active citizen participation. During implementation, we faced two logistical challenges. The first concerned the availability of the multipurpose classroom functioning as a computer lab, where initial schedule conflicts were resolved through collaborative agreement with the subject teacher. The second challenge arose from power outages in the rural area, causing two sessions to be rescheduled. Although the application can function without internet connection, it requires an enabled intranet. The project ultimately showed how educational technology can effectively address behavioral and social challenges in educational settings, providing students with practical tools for conflict resolution and democratic participation while improving the overall school environment.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Cajide, J. (1992). Diseño y Técnicas de evaluación de estrategias de enseñanza. Revista Española de Pedagogía, 50(191). Obtenido de https://www.revistadepedagogia.org/rep/vol50/iss191/4

Computadores para Educar (2015). Conceptos básicos y entorno de Programación HTML5, SCC3, Y Java Script, Tecno Tic, Diplomado de docentes de tecnología e informática en el uso pedagógico de las TIC con impacto en aprendizajes de los estudiantes. Obtenido de https://drive.google.com/drive/folders/0B9_l7yz5LnSlcXA1Snp0YWhSUzg

Fuentes, J. y Valero, J. (2023). Nuevas virtudes digitales o virtudes para el contexto digital: ¿es necesaria una nueva educación del carácter? Revista Española de Pedagogía, 81(284), 123-141 DOI: https://doi.org/10.22550/REP81-1-2023-07

https://www.revistadepedagogia.org/cgi/viewcontent.cgi?article=2846&context=rep

García, A., y Fernández, M. (2022). Aplicaciones móviles como herramientas de transformación social en contextos educativos vulnerables. Educación XX1, 25(1), 141-162. https://doi.org/10.5944/educxx1.30195

Gros, S. (2006). La alfabetización digital y el desarrollo de competencias ciudadanas (Vols. Vol. 42, Nº 1, 2006). Revista Iberoamericana de Educación, ISSN 1022-6508, ISSN-e 1681-5653. Obtenido de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2259862 DOI: https://doi.org/10.35362/rie420764

Juárez, F. y Velázquez, M. (2020). Tecnologías emergentes para el desarrollo de competencias ciudadanas en estudiantes de licenciatura. Revista Boletín Redipe, 9(10), 114-125. https://www.upo.es/revistas/index.php/IJERI/article/view/2434/2120Meléndez, M. (2011) Formación para la ciudadanía en el alumnado de secundaria en México, diagnóstico desde un modelo democrático e intercultural. Universidad de Barcelona, España. Recuperado de: http://diposi DOI: https://doi.org/10.36260/rbr.v9i10.1092

Moreno, D. (2015). Aproximación a las competencias ciudadanas desde una pedagogía critica en la IED reino de Holanda de la localidad Rafael Uribe. Bogotá Colombia: Universidad militar de nueva granada, facultad de educación y humanidades. Obtenido de http://repository.unimilitar.edu.co/bitstream/10654/6682/1/Tesis%20de%20grado%20Daniel%20Moreno%20%28final%29.pdf

Pineda, D. (2024). Competencias ciudadanas 10. Obtenido de https://books.google.com.co/books?id=O6cjAJ18CBwC&printsec=frontcover&dq=competencias+ciudadanas&hl=es&sa=X&redir_esc=y#v=onepage&q=competencias%20ciudadanas&f=false

Raimers, F. (2003) “La buena enseñanza y la formación de ciudadanía democrática en América Latina”. En: Revista Colombiana de Educación. No.45. Bogotá. Colombia. https://www.researchgate.net/publication/321053945_La_buena_ensenanza_y_la_formacion_de_ciudadania_democratica_en_America_Latina DOI: https://doi.org/10.17227/01203916.5491

Ruíz, S. (2005). Las competencias ciudadanas. Bogotá D.C colombia: Asociación colombiana de facultades de educación. Obtenido de https://laasociacion.files.wordpress.com/2015/11/la-formacion-de-competencias-ciudadanas.pdf

Tobón, S. (2013). Formación integral y competencias. Pensamiento complejo, currículo, didáctica y evaluación (4ta. Ed.). Bogotá: ECOE. file:///C:/Users/USUARIO/Downloads/Formacion-Integral-y-Competencias-4ta-edicion.pdf

Published

2025-06-01

How to Cite

Jose Ernesto Nausan Nontoa, & Johanna Andrea Gómez. (2025). APLICACIÓN MÓVIL WEB COMO ESTRATEGIA PEDAGÓGICA PARA FORTALECER LAS COMPETENCIAS CIUDADANAS EN ESTUDIANTES DE UNDÉCIMO GRADO. DIALÉCTICA, 1(25). https://doi.org/10.56219/dialctica.v1i25.3820

Issue

Section

Portafolio de Investigación