INTELITICS: REDEFINIENDO EL SUJETO EDUCATIVO EN LA ERA DE LA INTELIGENCIA ARTIFICIAL

Authors

  • Mili Yaneth Perdomo Prada
  • Ángela Perdomo Prada

DOI:

https://doi.org/10.56219/dialctica.v1i25.3828

Keywords:

algorithmic governmentality, posthuman subjectivity, networked educational identity, ecology of digital learning, hybrid intelligences

Abstract

This article examines the profound reconfiguration of educational subjectivities in the era of Artificial Intelligence (AI) and Information and Communication Technologies (ICT). Grounded in Foucault's concept of “technologies of the self,” Castells' theory of the information society, Piscitelli's reflections on digital education, Turkle's analyzes of digital identity, Han's critique of the transparency society, and Jiménez-Agudelo's ideas about “plug and play bodies,” the study explores how these technologies are primarily redefining the nature of learning and the identity of teachers and students. It analyzes how AI and ICT not only transform pedagogical practices, but also radically reconfigure power relations, autonomy and the construction of knowledge in the educational field. The article investigates the implications of this identity metamorphosis, addressing issues such as “algorithmic governmentality”, the emergence of “posthuman intelligences”, and the fusion between the biological and the digital in education. Based on these theoretical frameworks, it is argued that the integration of AI and ICT in education is not a mere adaptation of tools, but rather a paradigmatic change that requires rethinking mainly the concepts of learning, cognition and educational identity. The article proposes a critical approach that, instead of seeking to preserve traditions, ventures into the exploration and configuration of new educational models that respond to the emerging realities of the digital age.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Castells, M. (2001). La galaxia Internet. Reflexiones sobre Internet, empresa y sociedad. Plaza y Janés Editores. https://redmovimientos.mx/wp-content/uploads/2020/08/La-Galaxia-Internet-Castells.pdf

Castells, M. (2009). Comunicación y poder. Editorial Alianza. Federación Nacional de Semiótica. https://www.felsemiotica.com/descargas/Castells-Manuel-Comunicaci%C3%B3n-y-poder.pdf

Foucault, M. (2008). Tecnologías del yo. Paidós. https://monoskop.org/images/7/70/Foucault_Michel_Tecnolog%C3%ADas_del_yo_y_otros_textos_afines_1990_2008.pdf

Han, B.-C. (2013). La sociedad de la transparencia. Primera edición 5ta reimpresión. Editorial Herder. DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctvt9k5qb

Han, B.-C. (2014). Psicopolítica: Neoliberalismo y nuevas técnicas de poder. Editorial Herder. DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctvt7x7vj

Han, B-C. (2017). La sociedad del cansancio. 2da edición digital ampliada. Editorial Herder. DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctvt9k12c

Jiménez-Agudelo, W-G (2023). Subjetividades Híbridas: La Fusión del Carbono y el Silicio en la Educación del Siglo XXI. Investigaciones del Centro de Estudios Humanistas de Colombia – CEHCOL. Documentos del Centro Mundial de Estudios Humanistas CMEH.

Autores:

Mili Yaneth Perdomo Prada

Ángela Perdomo Prada

INTELITICS: REDEFINIENDO EL SUJETO EDUCATIVO

EN LA ERA DE LA INTELIGENCIA ARTIFICIAL

Jiménez-Agudelo, W-G (2003). Emergencia de nuevas subjetividades con las en/con las Nuevas Tecnologías de la información. [Tesis de Maestría - Iniciación Científica]. Pontificia universidad Javeriana Facultad de Educación. Maestría en Educación. Bogotá. Ediciones W.

Piscitelli, A. (2009). Nativos digitales: Dieta cognitiva, inteligencia colectiva y arquitecturas de la participación. Santillana.

Serres, M. (1995). Atlas. Cátedra. Colección Teorema. 1995.

Turkle, S. (2015). La vida en la pantalla: La construcción de la identidad en la era de Internet. Paidós.

Published

2025-06-01

How to Cite

Mili Yaneth Perdomo Prada, & Ángela Perdomo Prada. (2025). INTELITICS: REDEFINIENDO EL SUJETO EDUCATIVO EN LA ERA DE LA INTELIGENCIA ARTIFICIAL. DIALÉCTICA, 1(25). https://doi.org/10.56219/dialctica.v1i25.3828

Issue

Section

Textos para la Difusión