ENVIRONMENTAL-SUSTAINABLE TRAINING IN PRIMARY BASIC EDUCATION
DOI:
https://doi.org/10.56219/dialctica.v1i25.3838Keywords:
environmental training, sustainableAbstract
The training processes that originate in the constitution of the towns are promoted from actions that emerge from primary education, one of these, and perhaps the one with the greatest connotation, is environmental training, which promotes sustainable actions, given that an ecological balance is required to address the improvement of the quality of education that impacts sociocultural development, with attention to this, the purpose of this argumentative essay is to interpret environmental-sustainable training in primary basic education, in this case, is considered the appropriation of a documentary study, with attention to a qualitative investigation, for this, referential information is configured in which environmental and sustainable training is defined as foundations of education basic primary, as results, the need to energize training in the first years of life is established, with attention to a transversality that implies a true sustainable commitment in which the various alterations that the environment presents are valued and how from the process of school training, problem solving is generated. In the conclusions, it is appreciated how the appreciations aimed at sustainable environmental training are one of the specific school demands of each of the primary school students.
Downloads
References
Esteban, M. (2001). La Educación Ambiental en Francia, Inglaterra y España. Una Perspectiva Comparada. Revista Iberoamericana de Educación. España.
Gómez, A. y Rodríguez, M. (2021). El papel de los educadores en la formación ambiental sostenible. Revista de Educación Ambiental
Aznar, P. (2010). Educación para el desarrollo sostenible: reflexiones teóricas y propuestas para la acción. [Revista en línea] Edetania, 37. Disponible: https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/3709364.pdf
Henao, O. y Sánchez, L. (2019). La educación ambiental en Colombia, utopía o realidad. [Revista en línea] Revista Conrado, 67. Disponible: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442019000200213
Ministerio de Educación Nacional (2003). Educación ambiental. Política nacional. [Documento en línea]. Disponible: https://acortar.link/C8Srgn
Paz, L., Avendaño, W. y Parada, A. (2014). Desarrollo conceptual de la educación ambiental en el contexto colombiano. [Revista en línea] Luna Azul, 39. Disponible: http://www.scielo.org.co/pdf/luaz/n39/n39a15.pdf DOI: https://doi.org/10.17151/luaz.2014.39.15
Simões, A., Yanes, G., y Álvarez, M. (2019). Transversalidad de la educación ambiental para el desarrollo sostenible. [Revista en línea] Universidad y Sociedad, 5. Disponible: http://scielo.sld.cu/pdf/rus/v11n5/2218-3620-rus-11-05-25.pdf
UNESCO (2009). Políticas de Educación Ambiental. México.
Vélez, O. y Londoño, A. (2015). De la educación ambiental hacia la configuración de redes de sostenibilidad en Colombia. [Revista en línea] Perfiles Educativos, 151. Disponible: http://www.scielo.org.mx/pdf/peredu/v38n151/0185-2698-peredu-38151-00175.pdf DOI: https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2016.151.54923
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 DIALÉCTICA

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
La revista Dialéctica conserva los derechos patrimoniales (copyright) de las obras publicadas, que favorece y permite la reutilización de los mismos bajo la licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 , por lo cual se pueden copiar, usar, difundir, transmitir y exponer públicamente, siempre que se cite la autoría y fuente original de su publicación (revista, editorial, URL y DOI de la obra), no se usen para fines comerciales u onerosos y se mencione la existencia y especificaciones de esta licencia de uso. Si remezcla, transforma o crea a partir del material, debe distribuir su contribución bajo la misma licencia del original.