BRIEF OVERVIEW OF THE GENERAL DIFFICULTIES OF THE TEACHER PROFESSION AND TRAINING IN LATIN AMERICA

Authors

  • Manuel Andrés Ospina Lozada
  • Gustavo Alberto Valencia García

DOI:

https://doi.org/10.56219/dialctica.v1i25.3849

Keywords:

Teachers training, teamwork, pedagogical challenges

Abstract

This article explores some of the most recognized difficulties in the field of the teacher profession and training in Latin America. In it you will find topics such as the role of ICT in teacher training and performance, the challenges and difficulties encountered, the choice of teaching as a profession and vocation, the need for educational policies in the territories and the co-responsibility of the different actors, the role of innovation and creativity, integrated from the very condition of being a teacher in the current era; topics that allow us to have a broad and general view of teaching in Latin America.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aguerrondo, I. (2003). Formación docente, desafíos de la política educativa. Los

desafíos de la política educativa relativos a las reformas de la formación docente.

Conferencia “El Desempeño de los Maestros en América Latina y el Caribe:

Nuevas Prioridades, Brasilia. Cuadernos de discusión 8. Secretaría de Educación

Pública SEP, México.

Andrade, P., Ibarra, A., y Ortega, M. (2014). El valor político de la educación. [Tesis

de maestría, Universidad de Manizales]. https://ridum.umanizales.edu.co/xmlui/

handle/20.500.12746/1844

Antúnez, S. (1999). El trabajo en equipo de los profesores y profesoras: factor de calidad,

necesidad y problema. El papel de los directivos escolares. Universidad Autónoma

de Barcelona: Departament de Pedagogia i Didactica. Revista Educar, 24, pp 89-

Arzate, O. (2013). Coaching Educativo: Una Propuesta Metodológica para Innovar en el DOI: https://doi.org/10.35197/rx.09.03.e2.2013.17.oa

Aula. Ra Ximhai: revista científica de sociedad, cultura y desarrollo sostenible.Vol.

, Nº. Extra 4, 2013, págs. 177-185

Bernal, F., y Romero, N. (2016). Aula móvil en el nivel bachillerato. Perspectivas Docentes.

Nº. 58, 2015, págs. 37-41, ISSN-e 0188-3313.

Chacón Y. (2005). Una revisión crítica del concepto de creatividad. Actualidades

Investigativas En Educación, 5(1). https://doi.org/10.15517/aie.v5i1.9120 DOI: https://doi.org/10.15517/aie.v5i1.9120

de la Torre Zeballos, V. R. (2024). Trabajo en Equipo y su Incidencia en el Desempeño

Laboral en Docentes de una Institución Educativa Pública de Moquegua 2023.

Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 8(3), 7251-7273. https://doi.

org/10.37811/cl_rcm.v8i3.11920

Ferreira D., Vale M., Carmo R., Encalada-Abarca L., Marcolin C. (2021). Los tres niveles de

la brecha digital urbana: superando cuestiones de cobertura, uso y sus resultados

en las plataformas VGI, Geoforum, Volume 124, 2021, P. 195-206, ISSN 0016-

, https://doi.org/10.1016/j.geoforum.2021.05.002. DOI: https://doi.org/10.1016/j.geoforum.2021.05.002

Klimenko, O. (2008). La creatividad como un desafío para la educación del siglo XXI: um

desafío para a educação do século XXI. Educación y educadores, 11(2), 191-210.

Latapí, P. (2003). ¿Cómo aprenden los maestros? Conferencia magistral en el XXXV

aniversario de la Escuela Normal Superior del Estado de México. Toluca.

Cuadernos de discusión, 6. Secretaria de Educación Pública SEP

Ley General de Educación 115 (1994). República de Colombia. Ediciones Lito Imperio.

Santafé de Bogotá, D.C.

Manteca, E. (2003). Coord. Hacia una política integral para la formación y el desarrollo

profesional de los maestros de educación básica: documento base. Cuadernos de

discusión, 1. Secretaría de Educación Pública de MÉXICO.

Mohamed, R., y Mohamed, H. (2024). Desgaste profesional docente en Educación

Superior pospandemia COVID-19. Revista de Investigación del Departamento de

Humanidades y Ciencias Sociales, (25), 159-178.

Ortega, J., y Iguad, L. (2024). Impacto de la práctica pedagógica e investigativa 2022-2

a 2023-2 en LEBP. Fedumar Pedagogía

Y Educación, 11(1), 51–64. https://doi.

org/10.31948/fpe.v11i1.4264

Ospina, M. (2010). Rutinas Ciudadanas: imaginarios en el espacio virtual de los

jóvenes de la Institución Educativa Ciudadela Cuba. Miradas, 1(9). https://doi.

org/10.22517/25393812.1353

Sánchez, N, Sandoval, E, Goyeneche, R, Gallego, D. Aristizabal, L (2018). La pedagogía

crítica desde la perspectiva de Freire, Giroux, y Mclaren: su pertinencia en el

contexto de Colombia y América Latina. Revista Espacios, Vol. 39 (Nº 10) Año

Schulmeyer, A. (2002). Estado actual de la evaluación docente en trece países de

América Latina. Trabajo presentado a la Conferencia Regional “El Desempeño de

los Maestros en América Latina y el Caribe: Nuevas Prioridades”, Brasilia, Brasil,

-12 de julio de 2002.

Tejada, J. (2013). «Profesionalización docente en la universidad: implicaciones desde

la formación». En: «La informalización de la educación» [monográfico en línea].

Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento (RUSC). Vol. 10, n.º 1, págs.

-184. UOC.

Published

2025-06-01

How to Cite

Manuel Andrés Ospina Lozada, & Gustavo Alberto Valencia García. (2025). BRIEF OVERVIEW OF THE GENERAL DIFFICULTIES OF THE TEACHER PROFESSION AND TRAINING IN LATIN AMERICA. DIALÉCTICA, 1(25). https://doi.org/10.56219/dialctica.v1i25.3849

Issue

Section

Ensayos