MATHEMATICS AND MUSIC THROUGH GAMES IN COLOMBIAN EDUCATION
DOI:
https://doi.org/10.56219/dialctica.v1i25.3850Keywords:
Integration, play, teaching, mathematics, music, performance, development, skills, learning, policyAbstract
The essay argues that the integration of play in the teaching of mathematics and music in Colombia is
crucial to improve academic performance and promote the integral development of students, arguing
that play acts as an effective pedagogical tool by allowing children to explore mathematical concepts in a
playful way and create a collaborative environment that favors social learning. In addition, the connection
between music and mathematics is highlighted, where musical skills can enhance mathematical reasoning,
and it is mentioned that play and music help develop socioemotional skills essential for academic and
personal success. Methodologically, a qualitative approach was adopted based on the bibliographic
review of academic studies on the relationship between play, music and learning, the analysis of case
studies in Colombian educational institutions, the exploration of innovative pedagogical strategies and the
evaluation of current educational policies, which made it possible to substantiate with academic evidence
and concrete examples the importance of play in the teaching of these disciplines. In conclusion, we
advocate the implementation of educational policies based on advanced didactic processes that generate
strategies, tools and resources to promote innovative methodologies and create a more equitable learning
environment.
Downloads
References
Acosta, S., Garibello, L. (2018). Análisis de imaginarios en el campo de la educación en
artículos de revistas indexadas. (Tesis de pregrado, Universidad de la Salle).
Anvari, A., Trainor, LJ, Woodside, J., y Levy, BA (2002). Relaciones entre la habilidad musical,
la conciencia fonológica y la capacidad de lectura temprana en niños en edad
preescolar. Journal of Experimental Child Psychology, 83(2), 111-130.
Aróstegui, A., Ríos, M., & Pérez, L. (2020). Impacto de la educación musical en el rendimiento
académico de los estudiantes de educación básica en Bogotá. Revista Latinoamericana
de Educación Musical, 18(1), 45-62.
Batuta Fundación Nacional. (2019). Informe de impacto 2015-2019: La música como
herramienta educativa. Bogotá: Fundación Nacional Batuta.
Barboza, Y. (2017). Desafíos de la educación para la paz hacia la construcción de una
cultura de paz. Revista Electrónica Educare, 19(2), 135-154.
Durlak, JA, Weissberg, RP, Dymnicki, AB, Taylor, RD y Schellinger, KB (2011). El impacto de
la mejora del aprendizaje social y emocional de los estudiantes: un metaanálisis de
intervenciones universales en la escuela. Child Development, 82(1), 405-432.
Ginsburg, HP, Lee, JS y Boyd, J. (2006). Pensamiento matemático y aprendizaje: el papel del
juego. Mathematics Teacher, 99(5), 301-306.
Hargreaves, DJ, Miell, D., y MacDonald, RAR (2012). Imágenes musicales y desarrollo de
habilidades musicales. Music & Science, 1, 1-16.
Hurtado, A. M. C., & Rodríguez, L. C. H. (2017). La literatura infantil como estrategia lúdica
para desarrollar una cultura de paz en los niños y niñas de la Institución Educativa San
Cayetano del Municipio de San Juan Nepomuceno, Bolívar. (Tesis de especialización,
Cartagena). https://repository.libertadores.edu.co/bitstream/handle/11371/1219/
barbozayennyth2017.pdf?sequence=2 Hurtado, A. M. C., & Rodríguez, L. C. H. (2017).
Jaramillo, N. (2014) Sentidos de la educación musical en los niños y las familias del programa
música para la reconciliación de Batuta-Departamento para la prosperidad social.
(Tesis de maestría, Universidad Católica de Manizales, Manizales
Martínez, S. (2023). La importancia de la música y el juego en la construcción de
comunidades de aprendizaje. Revista de Educación Colombiana, 29(2), 55-70.
Ministerio de Educación Nacional. (2021). Juegos y Matemáticas: Estrategias para el
aprendizaje en el aula. Gobierno de Colombia.
Pérez-Tyteca, P. (2012). La ansiedad matemática como centro de un modelo causal
predictivo de elección de carreras) Tésis doctoral (Universidad de Granada
España.
Piaget, J. (1951). Juego, sueños e imitación en la infancia. Derrota.
Rodríguez, A., Sánchez, M., & García, P. (2021). Matemáticas Divertidas: Estrategias
lúdicas para el aprendizaje en zonas rurales. Medellín: Universidad de Antioquia.
Vygotsky, LS (1978). La mente en la sociedad: el desarrollo de los procesos psicológicos
superiores. Harvard University Press.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 DIALÉCTICA

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
La revista Dialéctica conserva los derechos patrimoniales (copyright) de las obras publicadas, que favorece y permite la reutilización de los mismos bajo la licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 , por lo cual se pueden copiar, usar, difundir, transmitir y exponer públicamente, siempre que se cite la autoría y fuente original de su publicación (revista, editorial, URL y DOI de la obra), no se usen para fines comerciales u onerosos y se mencione la existencia y especificaciones de esta licencia de uso. Si remezcla, transforma o crea a partir del material, debe distribuir su contribución bajo la misma licencia del original.