MATHEMATICS AND MUSIC THROUGH GAMES IN COLOMBIAN EDUCATION

Authors

  • Mónica Patricia Perea Bautista
  • Evelyn Yelitza Bautista Jiménez

DOI:

https://doi.org/10.56219/dialctica.v1i25.3850

Keywords:

Integration, play, teaching, mathematics, music, performance, development, skills, learning, policy

Abstract

The essay argues that the integration of play in the teaching of mathematics and music in Colombia is
crucial to improve academic performance and promote the integral development of students, arguing
that play acts as an effective pedagogical tool by allowing children to explore mathematical concepts in a
playful way and create a collaborative environment that favors social learning. In addition, the connection
between music and mathematics is highlighted, where musical skills can enhance mathematical reasoning,
and it is mentioned that play and music help develop socioemotional skills essential for academic and
personal success. Methodologically, a qualitative approach was adopted based on the bibliographic
review of academic studies on the relationship between play, music and learning, the analysis of case
studies in Colombian educational institutions, the exploration of innovative pedagogical strategies and the
evaluation of current educational policies, which made it possible to substantiate with academic evidence
and concrete examples the importance of play in the teaching of these disciplines. In conclusion, we
advocate the implementation of educational policies based on advanced didactic processes that generate
strategies, tools and resources to promote innovative methodologies and create a more equitable learning
environment.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Acosta, S., Garibello, L. (2018). Análisis de imaginarios en el campo de la educación en

artículos de revistas indexadas. (Tesis de pregrado, Universidad de la Salle).

Anvari, A., Trainor, LJ, Woodside, J., y Levy, BA (2002). Relaciones entre la habilidad musical,

la conciencia fonológica y la capacidad de lectura temprana en niños en edad

preescolar. Journal of Experimental Child Psychology, 83(2), 111-130.

Aróstegui, A., Ríos, M., & Pérez, L. (2020). Impacto de la educación musical en el rendimiento

académico de los estudiantes de educación básica en Bogotá. Revista Latinoamericana

de Educación Musical, 18(1), 45-62.

Batuta Fundación Nacional. (2019). Informe de impacto 2015-2019: La música como

herramienta educativa. Bogotá: Fundación Nacional Batuta.

Barboza, Y. (2017). Desafíos de la educación para la paz hacia la construcción de una

cultura de paz. Revista Electrónica Educare, 19(2), 135-154.

Durlak, JA, Weissberg, RP, Dymnicki, AB, Taylor, RD y Schellinger, KB (2011). El impacto de

la mejora del aprendizaje social y emocional de los estudiantes: un metaanálisis de

intervenciones universales en la escuela. Child Development, 82(1), 405-432.

Ginsburg, HP, Lee, JS y Boyd, J. (2006). Pensamiento matemático y aprendizaje: el papel del

juego. Mathematics Teacher, 99(5), 301-306.

Hargreaves, DJ, Miell, D., y MacDonald, RAR (2012). Imágenes musicales y desarrollo de

habilidades musicales. Music & Science, 1, 1-16.

Hurtado, A. M. C., & Rodríguez, L. C. H. (2017). La literatura infantil como estrategia lúdica

para desarrollar una cultura de paz en los niños y niñas de la Institución Educativa San

Cayetano del Municipio de San Juan Nepomuceno, Bolívar. (Tesis de especialización,

Cartagena). https://repository.libertadores.edu.co/bitstream/handle/11371/1219/

barbozayennyth2017.pdf?sequence=2 Hurtado, A. M. C., & Rodríguez, L. C. H. (2017).

Jaramillo, N. (2014) Sentidos de la educación musical en los niños y las familias del programa

música para la reconciliación de Batuta-Departamento para la prosperidad social.

(Tesis de maestría, Universidad Católica de Manizales, Manizales

Martínez, S. (2023). La importancia de la música y el juego en la construcción de

comunidades de aprendizaje. Revista de Educación Colombiana, 29(2), 55-70.

Ministerio de Educación Nacional. (2021). Juegos y Matemáticas: Estrategias para el

aprendizaje en el aula. Gobierno de Colombia.

Pérez-Tyteca, P. (2012). La ansiedad matemática como centro de un modelo causal

predictivo de elección de carreras) Tésis doctoral (Universidad de Granada

España.

Piaget, J. (1951). Juego, sueños e imitación en la infancia. Derrota.

Rodríguez, A., Sánchez, M., & García, P. (2021). Matemáticas Divertidas: Estrategias

lúdicas para el aprendizaje en zonas rurales. Medellín: Universidad de Antioquia.

Vygotsky, LS (1978). La mente en la sociedad: el desarrollo de los procesos psicológicos

superiores. Harvard University Press.

Published

2025-06-01

How to Cite

Mónica Patricia Perea Bautista, & Evelyn Yelitza Bautista Jiménez. (2025). MATHEMATICS AND MUSIC THROUGH GAMES IN COLOMBIAN EDUCATION. DIALÉCTICA, 1(25). https://doi.org/10.56219/dialctica.v1i25.3850

Issue

Section

Ensayos