GAMIFIED LEARNING ENVIRONMENTS AND THEIR RELATIONSHIP WITH INTRINSIC MOTIVATION IN THE EDUCATIONAL FIELD

Authors

  • Ronald Alberto Velásquez Rodríguez
  • Zorayda Yadira Chaparro Chávez

DOI:

https://doi.org/10.56219/dialctica.v1i25.3854

Keywords:

Learning landscapes, gamification, intrinsic motivation, educational field

Abstract

Assuming that every educational process develops satisfactorily is a fundamental
principle of education. For this reason, the creation of environments where all participants
feel comfortable and willing to engage in learning could be essential. Based on this, the
present essay addresses the importance of intrinsic motivation and how it can influence
each individual’s desire to engage in activities for pleasure and satisfaction, without
requiring external rewards. It highlights the possibility of a motivational teaching process
aimed at fostering meaningful, autonomous learning towards higher levels of academic
performance, while also addressing student demotivation. In this context, gamification
can be an effective strategy to stimulate motivation during this process, as it involves
elements, dynamics, and interactions inherent to games that can foster interest and
enjoyment in learning, thanks to the possibility of turning conventional activities into more
attractive and effective experiences. From the above, it can be initially concluded that
there is a need for sufficient awareness about learning, gamification, and motivation,
which likely emphasizes relevant and organized planning while considering mediational
methods and technological resources that, together, can help create dynamic educational
environments that stimulate both intrinsic and extrinsic motivation, depending on the
student’s disposition towards learning and the success of the educational process.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aguilar, J., Gonzales, D. y Aguilar, A. (2016). Un modelo estructural de motivación intrínseca. DOI: https://doi.org/10.1016/j.aipprr.2016.11.007

Revista Psicologica Universidad Nacional Autónoma de México, 6(3), 2552-2557. https://

www.revista-psicologia.unam.mx/revista_aip/index.php/aip/article/view/118/85

Amores, A., y Casas, P. (2019). El uso de las TIC como herramienta de motivación para alumnos

de enseñanza secundaria obligatoria. Estudio de caso español. Revista Hamut´ay , 6(3),

-49. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7328204

Azogue, J., y Barrera, H. (2020). La motivación intrínseca en el aprendizaje significativo. Revista

científico - profesional Polo del conocimiento, 5(6), 99-116. https://dialnet.unirioja.es/

servlet/articulo?codigo=7518090

Barragán, A. Plazas y Ramírez; G. (2016) La lectura de imágenes: Una herramienta para

el pensamiento crítico. Revista educación y ciencia, 19, 87. file:///D:/Downloads/

elsaaponte,+revista-educacion-y-ciencia17ver3-85-103%20(2).pdf

Beltrán, V. (2019). Propuesta de Desarrollo de las Destrezas Orales mediante el Empleo de

los Paisajes de Aprendizaje. Universidad de Valladolid. https://uvadoc.uva.es/bitstream/

handle/10324/39533/TFM_F_2019_32.pdf?sequence=1

Calvo, A., Aguirre, R., y Poyatos, M. (2018). Paisajes de Aprendizaje. EducaMadrid, 1, 134.

https://www.educa2.madrid.org/web/revista-digital/publicaciones-movil/-/visor/paisajesde-

aprendizaje

Carrillo, M., Garcia, D., Ávila, C., y Erazo, J. (2020). El juego como motivación en el proceso de

enseñanza aprendizaje del niño. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonia, 5(1), 430-

file:///D:/Downloads/Dialnet-ElJuegoComoMotivacionEnElProcesoDeEnsenanzaApr

endi-7610739.pdf

Castañeda, C., Espejo, T., Ortega, F., y Fernandez, A. (2019). La formación de los futuros docentes

a través de la gamificación, tic y evaluación continua. Revista Euroamericana de Ciencias

del Deporte,8(2), 55-63. https://digitum.um.es/digitum/handle/10201/76533

Deterding, S., Dixon, D., Khaled, R., y Nacked, L. (2011). De los elementos de diseño de juegos a la

gamificación: definición de “gamificación”. AMC Digital Library. https://www.researchgate.

net/publication/273947177_Gamification_Toward_a_definition

Espinosa, R., y Eguia, J. (2017). Experiencias de gamificación en las aulas. InCom - UAB

Universidad Autónoma de Barcelona. 1,126. https://ddd.uab.cat/pub/llibres/2018/188188/

ebook15.pdf

Gonzáles, S. (2020). Programación Didáctica Anual Lengua Castellana y Literatura 6.º Primaria.

Repositorio Comillas. (Trabajo de fin de grado, universidad pontifica comillas de España),

https://repositorio.comillas.edu/xmlui/bitstream/handle/11531/43065/TFG%20

Gonzalez%20Echavarri%2c%20Saskia.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Gutierrez, A. (2007). Integracion curricular de las tic y educacion para los medios en la sociedad

del conocimiento, Revista Iberoamericana de Educación, 45, 11. https://www.redalyc.org/

pdf/800/80004508.pdf

Martinez, M., Garcia, J., Valle, A., y Castejon, J. (2015). Perfiles de orientaciones de metas y

autoconcepto de estudiantes. Revista de Psicodidáctica, 20(1), 99-116. https://ojs.ehu.

eus/index.php/psicodidactica/article/view/10023/10394

Orbegoso, A. (2016). La motivación intrínseca según Ryan y Deci y algunas recomendaciones DOI: https://doi.org/10.19141/2447-5432/lumen.v2.n1.p.75-93

para maestros. Revista Horizonte de la ciencia, 2(1) 75-93. https://www.researchgate.

net/publication/311162177_LA_MOTIVACION_INTRINSECA_SEGUN_RYAN_DECI_Y_

ALGUNAS_RECOMENDACIONES_PARA_MAESTROS

Werbach, K. (2012). For the Win: How Game Thinking Can Revolutionize Your Business. Wharton

Schoool Press. https://archive.org/details/forwinhowgamethi0000werb

Published

2025-06-01

How to Cite

Ronald Alberto Velásquez Rodríguez, & Zorayda Yadira Chaparro Chávez. (2025). GAMIFIED LEARNING ENVIRONMENTS AND THEIR RELATIONSHIP WITH INTRINSIC MOTIVATION IN THE EDUCATIONAL FIELD. DIALÉCTICA, 1(25). https://doi.org/10.56219/dialctica.v1i25.3854

Issue

Section

Ensayos