THE PEDAGOGICAL KNOWLEDGE OF NATURAL SCIENCE TEACHERS FROM A DIALECTICAL PERSPECTIVE

Authors

  • Lorena del Pilar Ortiz Manchola
  • Jesús Antonio Chamorro Benavides

DOI:

https://doi.org/10.56219/dialctica.v1i25.3858

Keywords:

dialectics, contextual interaction, teaching practice, pedagogical knowledge

Abstract

The pedagogical knowledge of teachers is conceived as a dynamic and relational
process that goes beyond the mere transmission of knowledge. In the context of natural
sciences, this knowledge encompasses not only technical mastery of disciplinary content
but also the ability to contextualize it, promoting situated teaching that connects scientific
theories with students’ cultural, environmental, and social realities.Therefore, this article
aims to contrast from a dialectical perspective how teachers build and transform their
pedagogical knowledge when interacting with sociocultural dynamics, facing tensions
between traditional approaches and the demands of contextualized education. The
methodological process that was used was a qualitative approach to interpret reality
through an essay that started from a bibliographical survey arguing the postulates
that are narrated in it, proposing an emergent and adaptive knowledge, shaped by the
interactions and the ethical-environmental commitment of the teachers.It is concluded that
pedagogical knowledge, from a dialectical perspective, is a dialogical and participatory
process. Teachers are critical agents who, through experience and reflection, co-construct
meaningful and transformative pedagogical understandings tailored to the contextual
needs of their educational communities

Downloads

Download data is not yet available.

References

Adorno, T. W. (2022). Dialéctica negativa: Una aproximación a la educación crítica.

Editorial Crítica Contemporánea.

Casas Osorio, R. A. (2024). El saber pedagógico del maestro y su aporte en la

formación ciudadana para la paz en el municipio de Apartadó (Colombia).

Universidad de Antioquia. Recuperado de https://bibliotecadigital.udea.edu.co/

handle/10495/39110

Cortés, A., & Martínez, L. (2021). Tecnología y educación en contextos vulnerables.

Bogotá: Editorial Magisterio.

Cortés, R. (2020). Educación ambiental y sostenibilidad en contextos colombianos.

Medellín: EcoPedagogía.

Delgado, J., & Ramos, F. (2024). Pedagogía basada en el lugar: Conexiones entre

educación y sostenibilidad. Ciudad de México: Fondo de Cultura Económica.

Díaz, Á. (2023). El saber práctico en la docencia: Contextos y desafíos. Bogotá: Editorial

Ciencia y Tecnología.

Escobar, A., & Pérez, M. (2023). Pedagogías interculturales: Retos y oportunidades.

Buenos Aires: Siglo XXI Editores.

Fajardo, M. (2021). Saberes locales y resistencia cultural en la educación. Bogotá:

Editorial Pedagógica.

Freire, P. (2022). Pedagogía del oprimido. México: Siglo XXI Editores.

Freire, P. (2023). Pedagogía de la esperanza. Siglo XXI Editores.

Gadamer, H. G. (2012). Verdad y Método. T.I. Barcelona. Ediciones Sígueme, S.A

Giraldo, J. (2022). Resiliencia y pedagogía crítica en Colombia: Prácticas transformadoras.

Cali: Ediciones Interculturales.

Giraldo, P., & López, J. (2024). Resiliencia ecosocial en la educación rural. Bogotá:

Ediciones Uniandes.

Giraldo, P., & Pardo, C. (2022). Educación y resiliencia en contextos de conflicto. Medellín:

Universidad de Antioquia.

Honneth, A. (2021). Reconocimiento y educación: Una perspectiva dialéctica. Editorial

Filosofía y Praxis.

López, A. (2020). Pedagogía y aprendizaje adaptativo: Retos contemporáneos. Bogotá:

Educación Contextual.

Marcuse, H. (2020). Razón y revolución: Dialéctica como crítica social. Ediciones

Contemporáneas.

Martínez, J., & Torres, R. (2022). Tecnopedagogía crítica: Hacia una educación

transformadora. Bogotá: Universidad Nacional.

Martínez, P. (2023). Tecnopedagogía crítica en el aula colombiana. Bogotá: Editorial

Innovación Educativa.

Perrenoud, P. (2023). El saber práctico del docente en el aula. Madrid: Editorial Morata.

Rodríguez, L. (2021). Archivos pedagógicos: Memoria y transformación educativa.

Bogotá: Editorial Pedagogías Locales.

Sáenz, R., & Herrera, V. (2023). Creatividad y enseñanza en entornos rurales. Bogotá:

Ediciones Uniandes.

Schön, D. A. (2022). La formación de profesionales reflexivos: Hacia una nueva teoría de

la práctica profesional. Barcelona: Paidós.

Tardif, M. (2024). Los saberes del docente y su desarrollo profesional. Ciudad de México:

Siglo XXI Editores.

Van Manen, M. (2023). Investigación fenomenológica en educación. Bogotá: Editorial

Magisterio.

Vasco, C. E. (2020). Currículos y saber pedagógico en Colombia. Medellín: Editorial

Universidad de Antioquia.

Vasco, E. (2023). Reflexión y praxis pedagógica: Hacia una educación inclusiva. Bogotá:

Editorial Magisterio.

Žižek, S. (2021). El coraje de la desesperanza: Más allá de la dialéctica. Editorial Dialéctica

Viva.

Zuluaga, O. L. (2022). Historia del saber pedagógico en Colombia. Bogotá: Biblioteca

Digital Magisterio.

Published

2025-06-01

How to Cite

Lorena del Pilar Ortiz Manchola, & Jesús Antonio Chamorro Benavides. (2025). THE PEDAGOGICAL KNOWLEDGE OF NATURAL SCIENCE TEACHERS FROM A DIALECTICAL PERSPECTIVE. DIALÉCTICA, 1(25). https://doi.org/10.56219/dialctica.v1i25.3858

Issue

Section

Ensayos