IMPACT OF DIGITAL RESOURCES ON READING COMPREHENSION IN LATIN AMERICAN EDUCATIONAL CONTEXTS: A LITERATURE REVIEW STUDY
DOI:
https://doi.org/10.56219/dialctica.v1i25.3877Keywords:
Reading comprehension, digital resources, Latin American education, educational technologies, systematic reviewAbstract
This study analyzed the impact of digital resources on reading comprehension within Latin American educational contexts through a systematic literature review. Eight empirical and quasi-experimental studies, published between 2013 and 2024, were selected and analyzed, focusing on the use of digital technologies to enhance reading comprehension at various educational levels. The methodology involved the collection and categorization of data based on learning types, levels of comprehension, textual typologies, and digital resources employed. The results indicate that digital tools are effective in improving reading comprehension, particularly at the literal and criterial levels. However, inferential and critical comprehension showed no significant improvements, suggesting the need to supplement these tools with other pedagogical strategies. Additionally, the study highlighted that student motivation and engagement increase with the use of interactive technologies such as Interactive Whiteboards (IWBs), which is crucial in educational contexts with technological limitations. The conclusions emphasize that while digital resources can enhance learning, their effectiveness largely depends on the available infrastructure and teacher training. The lack of adequate technological access and insufficient teacher preparation limits the potential benefits of these tools. The study concludes that further research and adjustments to digital strategies are necessary to more effectively address the various dimensions of reading comprehension, with particular focus on inferential and critical comprehension.
Downloads
References
Neva Ocasión, O. A. (2021). Textos digitales y comprensión lectora en primaria: Una revisión de literatura. Educación y Ciencia, (25), e12467. https://doi.org/10.19053/0120-7105.eyc.2021.25.e12467 [Consulta: 2024, Agosto 5] DOI: https://doi.org/10.19053/0120-7105.eyc.2021.25.e12467
Sunkel, G., Trucco, D. y Espejo, A. (2013). La integración de las tecnologías digitales en las escuelas de América Latina y el Caribe. Una mirada multidimensional. Naciones Unidas CEPAL. https://repositorio.cepal.org/server/api/ core/bitstreams/1430a3ff-1b88-4a49-a8e1-037f89bd77e6/content [Consulta: 2024, Agosto 8]
Carrión Muñoz, M. I. (2023). La influencia de los medios digitales en la lectura de los jóvenes. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 7(2), 3186-3203. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v7i2.5564 [Consulta: 2024, Agosto 8] DOI: https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v7i2.5564
Cassany, D. (2012). En línea. Leer y escribir en la red. Editorial Anagrama. https://www-digitaliapublishing-com.banrep.basesdedatosezproxy.com/a/32668 [Consulta: 2024, Agosto 8]
Cordón-García, J.A. (2016). La investigación sobre lectura en el entorno digital. Métodos de Información [Revista en línea], 7(13), pp. 243-264. https://www.metodosdeinformacion.es/mei/index.php/mei/article/view/IIMEI7-N13-247268/929 [Consulta: 2024, Agosto 8] DOI: https://doi.org/10.5557/IIMEI7-N13-247268
McKenna, M. C., Conradi, K., Lawrence, C., Jang, B. G., & Meyer, J. P. (2012). Reading Attitudes of Middle School Students: Results of a U.S. Survey. Reading Research Quarterly, 47(3), 283–306. https://research-ebsco-com.bibliotecavirtual.unad. edu.co/linkprocessor/plink?id=f44c0e31-3666-3777-9986-22b298ee8990 [Consulta: 2024, Agosto 8] DOI: https://doi.org/10.1002/rrq.021
Arias Ortiz, E., Bos, M.S., Giambruno, C. y Zoido, P. (2023). PISA 2022: ¿Cómo le fue a América Latina y el Caribe?. Banco Interamericano de desarrollo BID. https://blogs.iadb.org/educacion/es/
Gasca Fernández, M. A. y Díaz Barriga Arceo, F. (2018). Lectura en Internet. Habilidades para la búsqueda y gestión de información en estudiantes de bachillerato. En M. A. Castilla y A. Ramírez Martinell (Coords.), Prácticas de lectura y escritura en la era digital (vol 5) [Libro en línea]. Editorial Brujas, Argentina. Disponible: https://www.uv.mx/blogs/brechadigital/files/2018/04/hdt5_agf2.pdf [Consulta: 2024, Agosto 9]
Mosquera Quintero, E, Muñoz Díaz, Á y Osorio Castaño, N. (2020). Estado del arte sobre recursos educativos digitales para el acompañamiento de los estudiantes con y sin discapacidad en actividades de comprensión lectora. Universidad Católica de Pereira. Disponible en: http://hdl.handle.net/10785/6868
Booth, A., Papaioannou, D. y Sutton, A. (2012). Systematic approaches to a successful literature review. Sage Publications.
Rojas-Drummond, S., Mazón, N., Littleton, K., & Vélez, M. (2014). Developing reading comprehension through collaborative learning. Journal of Research in Reading, 37(2), 138–158. https://doi.org/10.1111/j.1467-9817.2011.01526.x DOI: https://doi.org/10.1111/j.1467-9817.2011.01526.x
Arancibia-Gutiérrez, B., & Bustamante-Molina, M. (2019). Aprendizaje lector con apoyo de la pizarra digital interactiva: Estudio empírico. Magis. Revista Internacional de Investigación en Educación, 12(24), 25-40. https://doi.org/10.11144/Javeriana.m12-24.alpd DOI: https://doi.org/10.11144/Javeriana.m12-24.alpd
Quinto-Román, M. C. (2021). Herramientas digitales para el desarrollo de la comprensión lectora en la educación a distancia. Desafíos, 12(2), 114-120. https://doi.org/10.37711/desafios.2021.12.2.348 DOI: https://doi.org/10.37711/desafios.2021.12.2.348
Alquichire Barba, X. (2021). Implementación de recursos digitales Youtubers para desarrollar la literacidad crítica en estudiantes de una institución educativa colombiana, 2019 [Tesis de doctorado, Universidad Privada Norbert Wiener]. Escuela de Posgrado, Universidad Privada Norbert Wiener, Lima, Perú.
Arce Pradenas, L. A. (2015). Desarrollo de la competencia lectora utilizando recursos digitales de aprendizaje [Tesis de Magíster, Universidad de Chile]. Facultad de Ciencias Sociales, Universidad de Chile, Santiago, Chile.
Novoa Castillo, P. F. (2019). Estrategias de aplicación digital en la comprensión de textos narrativos. Investigaciones Sobre Lectura, 11, 37-55. https://doi.org/10.37132/isl.v0i11.277 DOI: https://doi.org/10.37132/isl.v0i11.277
Thorne, C., Morla, K., Uccelli, P., Nakano, T., Mauchi, B., Landeo, L., Vásquez, A., & Huerta, R. (2013). Efecto de una plataforma virtual en comprensión de lectura y vocabulario: Una alternativa para mejorar las capacidades lectoras en primaria. Revista de Psicología, 31(1), 3-35. https://doi.org/10.18800/psico.201301.001 DOI: https://doi.org/10.18800/psico.201301.001
Novoa-Castillo, P. F., Uribe-Hernández, Y. C., Garro-Aburto, L. L., & Cancino-Verde, R. F. (2021). Estrategias metacognitivas en entornos digitales para estudiantes con baja comprensión lectora. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 23, e28, 1-34. https://doi.org/10.24320/redie.2021.23.e28.3953 DOI: https://doi.org/10.24320/redie.2021.23.e28.3953
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 DIALÉCTICA

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
La revista Dialéctica conserva los derechos patrimoniales (copyright) de las obras publicadas, que favorece y permite la reutilización de los mismos bajo la licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 , por lo cual se pueden copiar, usar, difundir, transmitir y exponer públicamente, siempre que se cite la autoría y fuente original de su publicación (revista, editorial, URL y DOI de la obra), no se usen para fines comerciales u onerosos y se mencione la existencia y especificaciones de esta licencia de uso. Si remezcla, transforma o crea a partir del material, debe distribuir su contribución bajo la misma licencia del original.