IMPORTANCE OF READING COMPREHENSION AS A FUNDAMENTAL ELEMENT IN THE TEACHING-LEARNING PROCESS IN ELEMENTARY SCHOOL STUDENTS IN COLOMBIA

Authors

  • Silvia Juliana Rodríguez Basto
  • Marcos Lucio Vera Arias2

DOI:

https://doi.org/10.56219/dialctica.v1i25.3880

Keywords:

reading comprehension, teaching process, learning process and basic education

Abstract

Education, nowadays, has become an issue of great importance for society; day by day, it is possible to observe how the processes of education and academic training are more demanding as for example when it was necessary to venture into virtual teaching models at the time of the pandemic or how teachers have had to be updated to be able to go hand in hand with what raises artificial intelligences; Among other aspects that are worth rethinking, the general objective of this theoretical approach focuses on reflecting on the importance of reading comprehension as a fundamental element in the teaching-learning processes of elementary school students in Colombia. Elements that allow to deepen on theoretical contributions centered on studies and therefore on duly proven works that show the incidence of reading comprehension. The methodology is based on a review carried out through some web search engines such as SCOPUS, Sciencie-Direct and Google Scholar, from which some documents were taken that allowed the construction of this contribution through an academic essay; It is significant to mention that conceptual contributions and procedural elements are derived that come to facilitate the teachers actions and good practices so that from the classrooms it is possible to strengthen the teaching of reading comprehension in order to improve the academic performance of students in basic education; thus ensuring quality in educational processes such as teaching and learning from which the quality of education arises.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aguilar, T., Cohen, P., y Alvarado, S. (2017). Comprensión lectora en la educación colombiana: una visión del aprendizaje en la educación básica. Politécnico Costa Atlántica. Revista Gestión, competitividad e innovación. Colombia. https://pca.edu.co/editorial/revistas/index.php/gci/article/view/119/114

Cervantes, R., Pérez, J., y Alanís, M. (2017). Niveles de comprensión lectora: sistema CONALEP. Universidad Autónoma de Tamaulipas, México. https://www.redalyc.org/journal/654/65456039005/html/

Chala, B., y Pérez, M. (2020). Desafíos del modelo colombiano pedagógico para las habilidades lectoras en primer grado de la educación básica primaria. Horizonte de la Ciencia, volumen 10, número 18. Universidad Nacional del Centro del Perú. https://www.redalyc.org/journal/5709/570968990009/html/

Gago, R. (2021). La comprensión lectora y su incidencia en el rendimiento escolar en los niños de 6º grado. Trabajo de investigación final. Pontificia Universidad Católica Argentina Santa María de los Buenos Aires, Facultad de Humanidades y Ciencias Económicas, Licenciatura en Ciencias de la Educación para Docentes. Mendoza, Argentina. https://repositorio.uca.edu.ar/bitstream/123456789/12342/1/ comprension-lectora-incidencia-rendimiento.pdf

Ley 115. (1994). Artículo 21. Congreso de la República de Colombia. Febrero 11, 1994. https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-85906_archivo_pdf.pdf

Ministerio de Educación Nacional. (2006). Estándares Básicos de Competencias en Lenguaje, Matemáticas, Ciencias y Ciudadanas. Ministerio de Educación Nacional. Colombia. MEN. https://www.google.com/url?sa=t&source= web&rct=j&opi=89978449&url=https://www.mineducacion.gov.co/1759/articles-340021_recurso_1.pdf&ved=2ahUKEwjx8uDN0KCKAxXKVzABHSntJi4QFnoECA8QAQ&usg=AOvVaw3u6dpJ6TwTei_tqDGMNZha

Molina, B., y Pérez, M. (2019). Desafíos del modelo colombiano pedagógico para las habilidades lectoras en primer grado de la educación básica primaria. Universidad Nacional del Centro de Perú. Revista Horizonte de la Ciencia, volumen 10, número 18. https://www.redalyc.org/journal/5709/570968990009/html/ DOI: https://doi.org/10.26490/uncp.horizonteciencia.2020.18.420

OECD (2023), PISA 2022 Results (Volume I): The State of Learning and Equity in Education, PISA, OECD Publishing, Paris, https://doi.org/10.1787/53f23881-en. DOI: https://doi.org/10.1787/53f23881-en

Piratoba, N. (2023). La comprensión lectora en educación básica primaria: un desafío en los contextos académicos rurales. Universidad Pedagógica Experimental Libertador. https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&opi= 89978449&url=https://revistas.upel.edu.ve/index.php/dialectica/article/download/2689/2870/6452&ved=2ahUKEwja25Kj25-KAxVGTTABHZbnJPwQFnoECB kQAQ&usg=AOvVaw2wzBDY_5gTeWU95eirWC0F

Sucunchoque, B. (2018). La comprensión lectora como herramienta básica en el aprendizaje de la lengua castellana. Trabajo de Grado para optar al Título de Magister en Educación. Universidad de los Andes, Facultad de Educación. https://repositorio.uniandes.edu.co/server/api/core/bitstreams/412b80da-58c3-4035-82db-f4d87fcc670b/content

Tapia, M. (2019). Lectura y comprensión: fundamentos cognitivos. https://delaevidenciaalaula.wordpress.com/2019/05/18/aprender-a-leer-fundamentos-cognitivos/ UNESCO, (2024) Día Internacional de la Alfabetización. Promover la educación multilingüe: Alfabetización para la comprensión mutua y la paz. Gobierno de Camerún.

Vázquez, A. (2022). Comprensión lectora: fundamentos teóricos y estrategias de acercamiento al texto. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar volumen 6 número 4. Universidad Metropolitana de Ciencia Investigación y Tecnología (UMECIT) https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v6i4.2607 DOI: https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v6i4.2607

Published

2025-06-01

How to Cite

Silvia Juliana Rodríguez Basto, & Marcos Lucio Vera Arias2. (2025). IMPORTANCE OF READING COMPREHENSION AS A FUNDAMENTAL ELEMENT IN THE TEACHING-LEARNING PROCESS IN ELEMENTARY SCHOOL STUDENTS IN COLOMBIA. DIALÉCTICA, 1(25). https://doi.org/10.56219/dialctica.v1i25.3880

Issue

Section

Revisión Bibliográfica