CITIZEN COMPETENCIES FOR PEACEBUILDING FROM THE EDUCATIONAL SETTING
DOI:
https://doi.org/10.56219/dialctica.v1i25.3885Keywords:
Citizen skills, peace education, culture of peace, conflict resolutionAbstract
This systematic review article aims to examine how citizen competencies influence peacebuilding within educational settings, highlighting the role of education as a key driver in fostering a culture of peace. From the review of 15 national and international articles, it is concluded that contextualized pedagogical strategies, based on participatory, collaborative and reflective methodologies, strengthen the formation of students as active and responsible citizens. The inclusion of the Peace Chair in school curricula, when implemented actively and adapted to social contexts, has a positive impact on the development of democratic values and the promotion of peaceful coexistence. The importance of the teaching role is also highlighted, whose continuous training is essential to lead the strengthening of these competencies. Likewise, joint work between schools, families and communities is essential in internalizing the values of peace. By combining emotional and cognitive development it is essential to cultivate skills such as empathy and peaceful conflict resolution. This analysis reaffirms that active peace education has the potential to transform educational environments into resilient, inclusive spaces capable of contributing to the development of a peaceful society.
Downloads
References
Alzate-Henao, G. P., Bedoya-Rojas, M. M., Fajardo-Sandoval, A. M., Hoyos-Mejía, Á. D. P., & Ocampo-Flórez, E. (2020). Emociones, conflicto y educación: bases para pensar la educación emocional para la paz. Revista eleuthera, 22(2), 246-265. DOI: https://doi.org/10.17151/eleu.2020.22.2.15
Bautista Ramirez, R. M. (2019). Fortalecimiento de las competencias ciudadanas para el mejoramiento de la convivencia escolar en estudiantes de sexto grado del Instituto Técnico Nuestra Señora de Belén.
BERNATE, J., PERILLA, A., FONSECA, I., BETANCOURT, M., & GUATAQUIRA, A. (2020). Análisis de las competencias ciudadanas en la escuela. Revista Espacios, 41(16). DOI: https://doi.org/10.47197/retos.v0i41.85852
Bustamante, A. R., Arboleda, G. M. L., & Álvarez, J. C. E. (2017). El aula de paz: familia y escuela en la construcción de una cultura de paz en Colombia. Revista Perseitas, 5(1), 206-223. DOI: https://doi.org/10.21501/23461780.2243
Carreño, M., & García, H. R. (2020). Estrategias para desarrollar la convivencia y la paz desde la educación. Academia y virtualidad, 13(2), 35-56. DOI: https://doi.org/10.18359/ravi.4501
Cely-Fuentes, D. Z. (2021). Teoría de Resolución de Conflictos de Johan Galtung para la Implementación de la Cátedra de la Paz. Revista Docentes 2.0, 11(2), 48-56. DOI: https://doi.org/10.37843/rted.v11i2.251
CONTRERAS, J. C., AGUILAR-BARRETO, A. J., PORTOCARRERO, L., MIRA, L. E., AGUILAR-BARRETO, C. P., & AGUILAR-BARRETO, Y. A. (2019). Paz, equidad, reconciliación y educación ciudadana: Los retos de la educación para una sociedad en posconflicto. Revista Espacios, 40(33).
Echavarría-Grajales, C. V., Vanegas-García, J. H., & González-Meléndez, L. (2021). La educación rural en clave de equidad y paz. Equidad & Desarrollo, (37), 145-167. DOI: https://doi.org/10.19052/eq.vol1.iss37.7
Galtung, J. (2003). Paz por medios pacíficos: paz y conflicto, desarrollo y civilización (p. 354). Bilbao: Bakeaz.
Garzón, A. E. C., & González, X. V. (2025). Perfil Axiológico para el Desarrollo de Competencias Ciudadanas en Estudiantes de Educación Básica Primaria. CONOCIMIENTO, INVESTIGACIÓN Y EDUCACIÓN CIE, 1(20). DOI: https://doi.org/10.24054/cie.v1i20.3518
Gómez, A. (2021). Formación ciudadana en Colombia: balance de la cuestión, retos y tensiones. Praxis, 17(1), 99-110. DOI: https://doi.org/10.21676/23897856.4040
Gutiérrez, R. B. G., Muñoz, M. E. G., & Núñez, Y. R. (2022). Influencia de la musica en el desarrollo de las competencias ciudadanas en el colegio Bienvenido Rodriguez de Guamal. Revista Boletín Redipe, 11(1), 209-222. DOI: https://doi.org/10.36260/rbr.v11i1.1637
Morin, E., López, G., & Vallejo, N. (2000). Reflexión sobre los “siete saberes necesarios para la educación del futuro”. Francia: Revista de Tecnología educativa, 14(3).
Noguera, L. J. C. G., & Gómez, W. A. V. (2023). Cultura de paz y no violencia: una revisión de la literatura desde la cátedra de la paz. Inclusión y Desarrollo, 10(1), 63-75. DOI: https://doi.org/10.26620/uniminuto.inclusion.10.1.2023.63-75
Ossa, M. E. Á., Franco, F. J. H., Giraldo, J. P. G., Grisalez, A. D., Isaza, Y. G., & Marín, J. A. J. (2021). Prácticas pedagógicas interculturales y formación de competencias ciudadanas en la educación rural. Revista Boletín Redipe, 10(11), 78-98. DOI: https://doi.org/10.36260/rbr.v10i11.1519
Ramírez, L. (2018). Desarrollo sociomoral y educación para la paz: construyendo entornos favorables para el desarrollo de competencias para la ciudadanía. Avances en Psicología Latinoamericana, 36(2), 227-233. DOI: https://doi.org/10.12804/revistas.urosario.edu.co/apl/a.6748
Reyes, H. (2020). Humberto Reyes B. Rev Med Chile, 148, 103-108. DOI: https://doi.org/10.4067/S0034-98872020000100103
Rodriguez, L. M. O. (2018). Estrategias de enseñanza para la Cátedra de la Paz en estudiantes de secundaria a partir de las competencias ciudadanas. Ciencia y poder aéreo, 13(1), 124-140. DOI: https://doi.org/10.18667/cienciaypoderaereo.592
Rueda, S. N. N., Tolosa, H. A. M., & García, L. A. P. (2024). Formación de Competencias Ciudadanas. Análisis de experiencias significativas en Colombia. Cultura, Educación y Sociedad, 15(1), 1. DOI: https://doi.org/10.17981/cultedusoc.15.1.2024.4108
Yanez Diaz, M. B., & González Lizárraga, M. G. (2021). Competencias ciudadanas y propuesta para una escuela democrática por estudiantes del Colegio de Bachilleres del Estado de Sonora. Vértice universitario, 23(92), 13-27. DOI: https://doi.org/10.36792/rvu.v92i92.38
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 DIALÉCTICA

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
La revista Dialéctica conserva los derechos patrimoniales (copyright) de las obras publicadas, que favorece y permite la reutilización de los mismos bajo la licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 , por lo cual se pueden copiar, usar, difundir, transmitir y exponer públicamente, siempre que se cite la autoría y fuente original de su publicación (revista, editorial, URL y DOI de la obra), no se usen para fines comerciales u onerosos y se mencione la existencia y especificaciones de esta licencia de uso. Si remezcla, transforma o crea a partir del material, debe distribuir su contribución bajo la misma licencia del original.