Effective communication between school and family within the framework of educational co-responsibility

Authors

  • Cristian Mauricio Bedoya Moscoso

DOI:

https://doi.org/10.56219/rgp.v1i52.4712

Keywords:

comunicación , efectiva, Corresponsabilidad, escuela, Familia

Abstract

This article focuses on the fundamental role that communication between family and school
plays in the teaching and learning process of students in the City of Medellín. Its objective is to
formulate a system to develop effective communication processes, thus contributing to collective awareness about the levels of coresponsibility in the search for structural improvement
of education. This study was carried out within the framework of qualitative research, with
emphasis on participatory action. The results were obtained using instruments such as focus
groups, discussion groups, interviews and triangulation. The findings reveal that a closer and
more constant exchange between guardians and teachers can improve students' academic
performance, encouraging greater participation in education.

Author Biography

Cristian Mauricio Bedoya Moscoso

Cristian Mauricio Bedoya Moscoso
cristiancillo2012@gmail.com
Institución Educativa Villa de La Candelaria, Colombia

References

Fitzmaurice, H., Flynn, M., y Hanafin, J. (2020). Primary teachers’ homework practices:

Identity, expectations, policies and cultural values. Issues in Educational Research,

Henderson, A., y Mapp, K. (2002). A New Wave of Evidence: The Impact of School,

Family, and Community Connections on Student Achievement. National Center for

Familu y Community Conection with Schools.Ministerio de Educación Nacional.

(2022). Orientaciones técnicas: Alianza Familia - Escuela por el desarrollo integral

de niñas, niños y adolescentes.

https://contenidos.colombiaaprende.edu.co/aprende-en-casa/guias-y-orientacionespara-familias-y-cuidadores/orientaciones-tecnicas-alianza.

Okuda Benavides, M., y Gómez-Restrepo, C. (2005). Métodos en investigación

cualitativa: triangulación. Revista Colombiana de Psiquiatría, 34(1), pp. 118–124.

Oliveira Figueiredo, G. (2015). Investigación Acción Participativa: una alternativa para

la epistemología social en Latinoamérica. Revista de Investigación, 39(86), pp.

–290. http://ve.scielo.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1010-

&lng=es&nrm=iso&tlng=es

Romero, Q., Matilde, Y., Monzan, M., Margarita, F., Hernández, T., Matilde, Y., Romero,

Q., Margarita, F., Monzant, M., Mendoza, F. M., y Torres, C. (2019). Comunicación

Efectiva y Desempeño Laboral en Educación Básica. Negotium, 9(27), pp. 22–33.

Sampieri, R. H. (2014). Metodología de la investigación (S. A. de C. V. Interamericana

Editores, Ed.; Sexta edic).

Solís, F., y, R. (2017). Análisis del papel del involucramiento de la familia en la escuela

secundaria y su repercusión en el rendimiento académico. Sinéctica, 49, 01-22.

Suárez, N., Regueiro, B., Tuero, E., Cerezo, R., y Rodríguez, C. (2014). La implicación

familiar en el ámbito educativo como herramienta para trabajar el éxito académico.

revista de Psicología y Educación, 83-93.

Uruñuela, P. (2010, febrero). Aprender a convivir. padres y maestros, 330.

Zambrano, G. K., y Vigueras, J. A. (2020). Rol familiar en el proceso de enseñanzaaprendizaje. Dominio de Las Ciencias, 6(3), pp. 448–473.

https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7539686&info=resumen&idioma=S

PA%0Ahttps://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7539686

Published

2025-11-30

How to Cite

Bedoya Moscoso, C. M. . (2025). Effective communication between school and family within the framework of educational co-responsibility. GACETA DE PEDAGOGÍA, 1(52), 34–51. https://doi.org/10.56219/rgp.v1i52.4712

Issue

Section

Investigations