Effective communication between school and family within the framework of educational co-responsibility
DOI:
https://doi.org/10.56219/rgp.v1i52.4712Keywords:
comunicación , efectiva, Corresponsabilidad, escuela, FamiliaAbstract
This article focuses on the fundamental role that communication between family and school
plays in the teaching and learning process of students in the City of Medellín. Its objective is to
formulate a system to develop effective communication processes, thus contributing to collective awareness about the levels of coresponsibility in the search for structural improvement
of education. This study was carried out within the framework of qualitative research, with
emphasis on participatory action. The results were obtained using instruments such as focus
groups, discussion groups, interviews and triangulation. The findings reveal that a closer and
more constant exchange between guardians and teachers can improve students' academic
performance, encouraging greater participation in education.
References
Fitzmaurice, H., Flynn, M., y Hanafin, J. (2020). Primary teachers’ homework practices:
Identity, expectations, policies and cultural values. Issues in Educational Research,
Henderson, A., y Mapp, K. (2002). A New Wave of Evidence: The Impact of School,
Family, and Community Connections on Student Achievement. National Center for
Familu y Community Conection with Schools.Ministerio de Educación Nacional.
(2022). Orientaciones técnicas: Alianza Familia - Escuela por el desarrollo integral
de niñas, niños y adolescentes.
Okuda Benavides, M., y Gómez-Restrepo, C. (2005). Métodos en investigación
cualitativa: triangulación. Revista Colombiana de Psiquiatría, 34(1), pp. 118–124.
Oliveira Figueiredo, G. (2015). Investigación Acción Participativa: una alternativa para
la epistemología social en Latinoamérica. Revista de Investigación, 39(86), pp.
–290. http://ve.scielo.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1010-
&lng=es&nrm=iso&tlng=es
Romero, Q., Matilde, Y., Monzan, M., Margarita, F., Hernández, T., Matilde, Y., Romero,
Q., Margarita, F., Monzant, M., Mendoza, F. M., y Torres, C. (2019). Comunicación
Efectiva y Desempeño Laboral en Educación Básica. Negotium, 9(27), pp. 22–33.
Sampieri, R. H. (2014). Metodología de la investigación (S. A. de C. V. Interamericana
Editores, Ed.; Sexta edic).
Solís, F., y, R. (2017). Análisis del papel del involucramiento de la familia en la escuela
secundaria y su repercusión en el rendimiento académico. Sinéctica, 49, 01-22.
Suárez, N., Regueiro, B., Tuero, E., Cerezo, R., y Rodríguez, C. (2014). La implicación
familiar en el ámbito educativo como herramienta para trabajar el éxito académico.
revista de Psicología y Educación, 83-93.
Uruñuela, P. (2010, febrero). Aprender a convivir. padres y maestros, 330.
Zambrano, G. K., y Vigueras, J. A. (2020). Rol familiar en el proceso de enseñanzaaprendizaje. Dominio de Las Ciencias, 6(3), pp. 448–473.
https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7539686&info=resumen&idioma=S
PA%0Ahttps://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7539686
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 GACETA DE PEDAGOGÍA

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
