THE STEM METHOD APPLIED IN EDUCATIONAL INSTITUTIONS IN RURAL AREAS OF VENEZUELA
DOI:
https://doi.org/10.56219/trascendere.v6i1.4744Keywords:
STEM method, teaching proces, innovative methodologyAbstract
Education in Venezuela, has faced diverse situations and some teachers in their eagerness to teach and train the new generations have been empowered with techniques, strategies and methodologies that have been raised in search of adapting the teaching system the various situations faced in society, reason that allows to channel actions and seek means to make the educational fact an attractive moment for students, the time has come to reimagine the intention of education in schools; which leads to keep in mind the general objective: to analyze the theoretical and procedural implications for the application of the STEM method in educational institutions in Venezuelan rural areas; it is significant that this approach represents a systematic and documentary review of the different components involved in the application of the STEM method; The methodology used is framed in a documentary review that resulted in a theoretical positioning to have a vision of how to apply the STEM method, which becomes a significant contribution to revalue the teaching process and include an innovative methodology, which in other nations has provided satisfactory results; that is why from this perspective it is possible to establish some theoretical positions that aim to improve the quality of education in rural areas of the Venezuelan geography.
Downloads
References
Aguilar, L., Alcántara, I., & Braun, K (2020). Impacto del Pensamiento Crítico en las habilidades para el campo laboral. ACADEMO, 7(2). https://doi.org/10.30545/academo.2020.jul-dic.7 DOI: https://doi.org/10.30545/academo.2020.jul-dic.7
Alvarado, L. (2022, diciembre 6). Educación digital, una herramienta decisiva para América Latina en el siglo XXI. EL Heraldo. https://www.elheraldo.hn/utilidad/tecnologia/educacion-digital-america-latina-caribe-huawei-cumbre-2022-cuarta-revolucion-industrial-DK11282023
Bequette, J., & Bequette, M. (2012). A Place for Art and Design Education in the STEM Conversation. Art Education, 65(2), 40–47. https://doi.org/10.1080/00043125.2012.11519167 DOI: https://doi.org/10.1080/00043125.2012.11519167
Cardozo, R. (2022, diciembre 5). La crisis del sistema educativo en Venezuela. DW. https://p.dw.com/p/4KUdF
Dussel, I. & Quevedo, L. (2010). VI Foro Latinoamericano de Educación; Educación y nuevas tecnologías: los desafíos pedagógicos ante el mundo digital / Inés Dussel y Luis Alberto Quevedo. https://www.educ.ar/recursos/116162/educacion-y-nuevas-tecnologias-los-desafios-pedagogicos-ante#:~:text=en%20esta%20nota.-,Educaci%C3%B3n%20y%20nuevas%20tecnolog%C3%ADas:%20los%20desaf%C3%ADos%20pedag%C3%B3gicos%20ante%20el%20mundo,Fue%20publicado%20en%202010.
Kolb, D. (1984). Aprendizaje experiencial: la experiencia como fuente de aprendizaje y desarrollo. Editorial Prentice Hall.
Martínez, L. (2018). La creatividad y la educación en el siglo XXI. Revista Interamericana de Investigación, Educación y Pedagogía, vol. 12, núm. 2. https://www.redalyc.org/journal/5610/561068684008/html/ DOI: https://doi.org/10.15332/25005421.5014
Moreno, J., Mena, A. & Zerpa, L. (2024). Modelos de aprendizaje en la transición hacia la complejidad como un desafío a la simplicidad. Sophia, Colección de Filosofía de la Educación, núm. 36. https://www.redalyc.org/journal/4418/441876638012/html/
Niño, L., Grimalt, C., Serrano, V., & Sanabria, I. (2024). Brecha digital en la educación secundaria: perfiles del alumnado desde una perspectiva de género en disciplinas STEM. Aloma: Revista de Psicologia, Ciències de l'Educació i de l'Esport. https://revistaaloma.blanquerna.edu/index.php/aloma/article/view/829
Piaget, J. (1972). Psicología de la inteligencia. Editorial Psique.
Pulido, J. (2024). La E de ingeniería en el enfoque STEM. Academia y Virtualidad. https://revistas.unimilitar.edu.co/index.php/ravi/article/view/7283
Ramos, C., Ángel, I., López, G., & Cano, Y. (2022). Elementos centrales de experiencias educativas con enfoque STEM. Revista científica, vol. 45, núm. 3. https://www.redalyc.org/journal/5043/504375194004/html/ DOI: https://doi.org/10.14483/23448350.19298
Red de Observadores Escolares. (2023). Informe octubre 2023. Infraestructura, equipamiento y matrícula. https://humvenezuela.com/wp-content/uploads/2024/02/INFORME_1_1_1.pdf
Rogoff, B. (1990). Aprendizaje del pensamiento: desarrollo cognitivo en el contexto social. Editorial Oxford University Press.
Torras, A. Lope, S., & Carrió, M. (2021). El aprendizaje basado en proyectos en el ámbito STEM: Conceptualización por parte del profesorado. http://reec.uvigo.es/volumenes/volumen20/REEC_20_3_2_ex1841_591.pdf
UNESCO. (2024). Qué necesita saber acerca del aprendizaje digital y la transformación de la educación. https://www.unesco.org/es/digital-education/need-know#:~:text=Durante%20la%20pandemia%20de%20COVID,los%20docentes%20y%20los%20educandos.
Vygotsky, L. (1978). La mente en la sociedad: el desarrollo de los procesos psicológicos superiores. Harvard University Press.
Zambrano, M., Hernández, A., & Mendoza, K. (2022). El aprendizaje basado en proyectos como estrategia didáctica. Conrado, Cienfuegos, v. 18, n. 84. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442022000100172&lng=es&nrm=iso
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
La revista TRASCENDERE conserva los derechos patrimoniales (copyright) de las obras publicadas, que favorece y permite la reutilización de los mismos bajo la licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 , por lo cual se pueden copiar, usar, difundir, transmitir y exponer públicamente, siempre que se cite la autoría y fuente original de su publicación (revista, editorial, URL y DOI de la obra), no se usen para fines comerciales u onerosos y se mencione la existencia y especificaciones de esta licencia de uso. Si remezcla, transforma o crea a partir del material, debe distribuir su contribución bajo la misma licencia del original.

