INNOVATIVE PEDAGOGICAL PRACTICES: A STUDY ON THE USE OF DIGITAL TECHNOLOGIES IN SECONDARY EDUCATION
DOI:
https://doi.org/10.56219/trascendere.v6i1.4746Keywords:
Pedagogical innovation, digital technologies, secondary education, teaching practice, meaningful learning, constructivismAbstract
This research analyzes innovative pedagogical practices mediated by digital technologies in secondary education, from a theoretical and reflective perspective. It is based on a qualitative and interpretive approach that made it possible to understand how teaching and learning processes are transformed through the pedagogical use of ICT. The study draws on constructivist, meaningful learning, and experiential learning theories, which guide teaching toward autonomy, creativity, and active student participation. Theoretical findings reveal that innovation is not limited to the instrumental use of technology but represents a deep transformation of pedagogical praxis, involving reflection, planning, and educational purpose. Furthermore, the paper proposes an integrated conceptual framework that links digital technologies with active pedagogies, critical thinking, and formative assessment, generating a theoretical model of teacher innovation applicable to diverse educational contexts. This work provides both theoretical and practical insights into contemporary educational transformation, positioning teachers as mediators and designers of meaningful learning experiences supported by the critical, creative, and ethical use of technology.
Downloads
References
Aldana, M., et al. (s.f.). El constructivismo y las tecnologías digitales. [Documento inédito].
Ayala, L., Castro, J., & López, D. (2024). Tecnologías y sociedad: una mirada crítica a la interrelación educativa y digital. Revista de Educación y Tecnología, 18(2), 54–69.
Carvajal, R. (2021). Reflexión docente e innovación pedagógica en contextos escolares latinoamericanos. Editorial Académica.
Cuéllar, J. (2025). La educación digital y sus retos cognitivos: una mirada desde la práctica pedagógica contemporánea. Revista Colombiana de Educación, 91(1), 189–203.
Espinoza, P., Ríos, M., & Guzmán, T. (2024). Aprendizaje experiencial y pensamiento crítico en entornos digitales. Revista de Innovación Educativa, 27(3), 1–12.
Gallego, F. (2025). El aprendizaje significativo en la era digital: fundamentos y estrategias didácticas. Universidad Nacional de Educación a Distancia (UNED).
Gauto, E. (2023). Tecnologías digitales y procesos de aprendizaje en el siglo XXI. Revista Iberoamericana de Tecnología Educativa, 16(4), 7312–7325.
Herdoiza, P., Mero, L., & Espinoza, M. (2024). Teorías del aprendizaje aplicadas a la pedagogía innovadora mediada por tecnología. Revista Latinoamericana de Educación y Desarrollo, 40(2), 5–11.
Heredia, C. (2020). Gamificación y aprendizaje significativo en educación secundaria. Revista Pedagogía y Tecnología, 6(2), 45–52.
Maza, L., Ramírez, A., & Páez, M. (2025). Impacto de las tecnologías digitales en el rendimiento académico estudiantil. Revista Educación y Futuro, 22(1), 33–49.
Melo, V. (2024). Desafíos de la formación docente en entornos digitales: entre la innovación y la ética educativa. Revista Global de Pedagogía, 19(3), 10–17.
Ortiz, C., Paredes, G., & Benítez, A. (2024). El enfoque STEM y la creatividad en la educación básica. Revista Internacional de Innovación Educativa, 12(2), 1154–1162.
Pallango, J., Torres, M., & Loor, A. (2025). Estrategias didácticas activas y aprendizaje colaborativo en secundaria. Revista Iberoamericana de Pedagogía, 15(2), 214–219.
Parra, E., Gómez, D., & Rincón, L. (2021). Prácticas pedagógicas innovadoras en el contexto educativo colombiano. Revista Colombiana de Educación, 80(2), 45–62.
Reyes, P., Díaz, R., & Montoya, L. (2024). Evaluación personalizada y competencias digitales en la educación básica. Revista Latinoamericana de Evaluación Educativa, 9(1), 7–15.
Rodríguez, S., Jiménez, C., & Acosta, M. (2022). Innovación educativa y ambientes de aprendizaje colaborativo. Editorial Pearson.
Troncoso, M., Valdés, L., & Campos, G. (2022). Creatividad, innovación y riesgo en los procesos educativos del siglo XXI. Revista de Educación Superior, 35(1), 11–23.
Vergara, D. (2023). Cultura digital y pensamiento ordenado en la práctica docente contemporánea. Revista Internacional de Tecnología Educativa, 8(3), 101–112.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
La revista TRASCENDERE conserva los derechos patrimoniales (copyright) de las obras publicadas, que favorece y permite la reutilización de los mismos bajo la licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 , por lo cual se pueden copiar, usar, difundir, transmitir y exponer públicamente, siempre que se cite la autoría y fuente original de su publicación (revista, editorial, URL y DOI de la obra), no se usen para fines comerciales u onerosos y se mencione la existencia y especificaciones de esta licencia de uso. Si remezcla, transforma o crea a partir del material, debe distribuir su contribución bajo la misma licencia del original.

