PEDAGOGICAL TRENDS AND CURRICULUM, WAYS TO HARMONIZE CURRICULUM TRANSFORMATION

Authors

  • Betsi Fernández UPEL
  • Rosario Ramírez UPEL

DOI:

https://doi.org/10.56219/dialgica.v17i2.1524

Keywords:

pedagogy, curriculum, teacher training, curricular harmonization

Abstract

The research refers to pedagogical trends, as emerging ideas of contemporary curricular dynamics, reconfigured from the curricular transformation of the teacher training study plans, supported by the base document 2011, at the Universidad Pedagógica Experimental Libertador (UPEL), with the intention of achieving curricular harmonization and the conceived claim of internationalization in the global context of the 21st century. The initial elements of the diagnosis are found in the 2005 curriculum evaluation document, which gave way to modernization in 2006. Its purpose was to elucidate the pedagogical trends and the curriculum as a way to harmonize the curricular transformation at UPEL. Participatory action research was estimated. Ethical criteria, levels of responsibility and challenges were generated that force us to rethink pedagogical knowledge, in the context of the training of professional citizens and researchers in teaching and related areas.

Author Biographies

Betsi Fernández, UPEL

Doctora en Educación, Especialista en Docencia en Educación Superior, Magíster en Planificación Educativa. Postdoctorado Internacional en Ciencias de la Educación y Postdoctorado en Filosofía y Ciencias de la Educación. Profesora de Filosofía, Ética y Epistemología.    Directora del Observatorio Curricular Latinoamericano y del Caribe. Asesora de la Comisión de Currículo de Pregrado de la Universidad Pedagógica Experimental Libertador. Directora de Desarrollo y Bienestar Estudiantil de la UPEL. Miembro de la Asociación de Educadores de Latinoamericana y del Caribe (AELAC). Integrante del comité científico de la Revista Delectus del INICC (Perú) y del comité editorial de la Revista Laurus (Venezuela). Coordinadora de la Línea de investigación: Formación Docente y Currículo. Miembro del Núcleo de Investigaciones Filosóficas de la (UPEL). Creadora de la Concepción del Currículo como Espacio Público.

Rosario Ramírez, UPEL

Maestra Normalista. Licenciada en Educación, mención Geografía y Ciencias de la Tierra. Especialista en Educación Básica. Doctora en Educación. Experta en E-learning (FATLA). Coordinadora Nacional de Educación Integral y de Educación Primaria UPEL (2016). Tutora en pregrado, postgrado y extensión. Fundadora de la Línea de Investigación “Formación Docente” (2005) UPEL-IMPM-Táchira y de la Línea de Investigación “Familia y Sociedad” UPEL-IMPM-Trujillo. Miembro del Consejo Técnico Asesor de Investigación CTAI (UPEL-IMPM). Coordinadora de la Línea Formación Docente, CIEGC. (2013-2016). Coordinadora del Centro de Investigación Educativa “Georgina Calderón” (2019 hasta la fecha). Acreditada al Programa Estímulo a la Investigación e innovación (PEII) Nivel B. Miembro de AsoVAC. Capitulo Táchira. Publicaciones como: autora, coautora, árbitro, de publicaciones en revistas arbitradas y libros en educación. Asistencia a eventos como: conferencista, ponente, moderadora y organizadora en eventos regionales, nacionales e internacionales.

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Published

2020-12-01

How to Cite

Fernández, B., & Ramírez, R. (2020). PEDAGOGICAL TRENDS AND CURRICULUM, WAYS TO HARMONIZE CURRICULUM TRANSFORMATION. DIALOGICA, 17(2), 82–108. https://doi.org/10.56219/dialgica.v17i2.1524