EMOTIONS ALSO GO TO SCHOOL WITH A LOOK FROM EARLY CHILDHOOD

Authors

  • Luz Mery Rodríguez Ramírez
  • Reina Zoraida Verano Fuentes
  • Durly Asceneth Verano Fuentes

DOI:

https://doi.org/10.56219/dialctica.v1i25.3851

Keywords:

Emotions, education, development, integral formation

Abstract

Emotional education is essential for human development and it is essential to address it
from its earliest stages in the educational field, which favors managing and reacting in an
assertive manner. Each process that our body experiences internally generates different
experiences in the environment that surrounds it and its culture. The relationship that
is acquired with the teacher in its first learning processes in early childhood is vital, not
only in its learning but also in how students manage their emotions in the educational
environment; but there is a fundamental role for the family and those around them because
taking into account that these are their first processes that foster and strengthen ties that
will allow students to enhance their skills with more security, it is essential to strengthen
the family-school alliances that contribute and more so today in which due to different
situations in life there are no longer nuclear families, but extended ones in a momentary
coexistence of who takes care of the children. It seeks a deep reflection of society and the
role of vital education in emotional processes in early childhood and recognizes its being
in each of its facets, which give a vital turn to the life of each of the students who are being
formed in an integral way.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Armus, M., Duhald, C., Oliver, M., Woscoboinik, N., & UNICEF. (2012). Desarrollo

emocional. Clave para la primera infancia. Unicef.

Bernal, J. T. (2019). Propuesta de juegos educativos en el desarrollo habilidades sociales

en niños y niñas de cuatro años de la Cuna jardín “José Antonio Encinas” Tumbes

Cabrero, B. G. (2018). Las habilidades socioemocionales, no cognitivas o “blandas”:

aproximaciones a su evaluación. Revista Digital Universitaria, 19(6[Documento

en línea]. Disponible en: https://www.revista.unam.mx/wp-content/uploads/v19_

n6_a5_Las-habilidades-socioemocionales-no-cognitivas.pdf

Carbajal, Coquet, A., & Salati, A. (2022). La educación emocional como postura

pedagógica hacía la Primera Infancia.

Cardona, L. M. G. (2017). Primera infancia y educación emocional. Revista Virtual

Universidad Católica del Norte, (52), 174-184.

Del Valle López, A. (1998). Educación de las emociones. Educación, 7(14), 169-198. DOI: https://doi.org/10.18800/educacion.199802.003

Delors, J. (1998): “Los cuatro pilares de la educación” en La educación encierra un tesoro.

Informe a la UNESCO.

García, C. (2013).gg Las emociones en los niños. Un libro de ayuda y orientación para

maestros y padres. EDukame: Revista digital de educación emocional. [Documento

en línea]. https://edukame. com/sites/default/files/pdf_las_emociones_en_los_

ninos_v2. 0_previo. pdf.

tp://www.icbf.gov.co/portal/page/portal/PortalICBF/bienestar/ley1098

Ley 2383 . (19 de julio de 2024). Ley 2383 de julio 19 de 2024. Obtenido de Ley 2383

de Julio 19 de 2024 : [Documento en línea]. file:///C:/Users/ENVY/Downloads/

Ley%20No.%202383%20de%2019%20de%20Julio%20de%202024.pdf

Medina Satizábal, M. L., & Mora Ruiz, L. F. (2017). La motivación y las emociones, su

relación con el aprendizaje en la primera infancia.

Mora Miranda, N., Martínez-Otero Pérez, V., Santander Trigo, S., & Gaeta González, M.

L. (2022). Inteligencia emocional en la formación del profesorado de educación

infantil y primaria. Perspectiva Educacional, 61(1), 53-77.

Peña Julca, M. L. (2022). La inteligencia emocional y las habilidades sociales en la

convivencia de estudiantes preescolares de una institución educativa de Lima,

Piaget. ( 1980). La teorias de desarrollo cognitivo de Piaget. Obtenido de La teorias

de desarrollo cognitivo de Piaget: https://terapia-cognitiva.mx/wp-content/

uploads/2015/11/Teoria-Del-Desarrollo-Cognitivo-de-Piaget.pdf

Published

2025-06-01

How to Cite

Luz Mery Rodríguez Ramírez, Reina Zoraida Verano Fuentes, & Durly Asceneth Verano Fuentes. (2025). EMOTIONS ALSO GO TO SCHOOL WITH A LOOK FROM EARLY CHILDHOOD. DIALÉCTICA, 1(25). https://doi.org/10.56219/dialctica.v1i25.3851

Issue

Section

Ensayos

Most read articles by the same author(s)