EMOTIONS ALSO GO TO SCHOOL WITH A LOOK FROM EARLY CHILDHOOD
DOI:
https://doi.org/10.56219/dialctica.v1i25.3851Keywords:
Emotions, education, development, integral formationAbstract
Emotional education is essential for human development and it is essential to address it
from its earliest stages in the educational field, which favors managing and reacting in an
assertive manner. Each process that our body experiences internally generates different
experiences in the environment that surrounds it and its culture. The relationship that
is acquired with the teacher in its first learning processes in early childhood is vital, not
only in its learning but also in how students manage their emotions in the educational
environment; but there is a fundamental role for the family and those around them because
taking into account that these are their first processes that foster and strengthen ties that
will allow students to enhance their skills with more security, it is essential to strengthen
the family-school alliances that contribute and more so today in which due to different
situations in life there are no longer nuclear families, but extended ones in a momentary
coexistence of who takes care of the children. It seeks a deep reflection of society and the
role of vital education in emotional processes in early childhood and recognizes its being
in each of its facets, which give a vital turn to the life of each of the students who are being
formed in an integral way.
Downloads
References
Armus, M., Duhald, C., Oliver, M., Woscoboinik, N., & UNICEF. (2012). Desarrollo
emocional. Clave para la primera infancia. Unicef.
Bernal, J. T. (2019). Propuesta de juegos educativos en el desarrollo habilidades sociales
en niños y niñas de cuatro años de la Cuna jardín “José Antonio Encinas” Tumbes
Cabrero, B. G. (2018). Las habilidades socioemocionales, no cognitivas o “blandas”:
aproximaciones a su evaluación. Revista Digital Universitaria, 19(6[Documento
en línea]. Disponible en: https://www.revista.unam.mx/wp-content/uploads/v19_
n6_a5_Las-habilidades-socioemocionales-no-cognitivas.pdf
Carbajal, Coquet, A., & Salati, A. (2022). La educación emocional como postura
pedagógica hacía la Primera Infancia.
Cardona, L. M. G. (2017). Primera infancia y educación emocional. Revista Virtual
Universidad Católica del Norte, (52), 174-184.
Del Valle López, A. (1998). Educación de las emociones. Educación, 7(14), 169-198. DOI: https://doi.org/10.18800/educacion.199802.003
Delors, J. (1998): “Los cuatro pilares de la educación” en La educación encierra un tesoro.
Informe a la UNESCO.
García, C. (2013).gg Las emociones en los niños. Un libro de ayuda y orientación para
maestros y padres. EDukame: Revista digital de educación emocional. [Documento
en línea]. https://edukame. com/sites/default/files/pdf_las_emociones_en_los_
ninos_v2. 0_previo. pdf.
tp://www.icbf.gov.co/portal/page/portal/PortalICBF/bienestar/ley1098
Ley 2383 . (19 de julio de 2024). Ley 2383 de julio 19 de 2024. Obtenido de Ley 2383
de Julio 19 de 2024 : [Documento en línea]. file:///C:/Users/ENVY/Downloads/
Ley%20No.%202383%20de%2019%20de%20Julio%20de%202024.pdf
Medina Satizábal, M. L., & Mora Ruiz, L. F. (2017). La motivación y las emociones, su
relación con el aprendizaje en la primera infancia.
Mora Miranda, N., Martínez-Otero Pérez, V., Santander Trigo, S., & Gaeta González, M.
L. (2022). Inteligencia emocional en la formación del profesorado de educación
infantil y primaria. Perspectiva Educacional, 61(1), 53-77.
Peña Julca, M. L. (2022). La inteligencia emocional y las habilidades sociales en la
convivencia de estudiantes preescolares de una institución educativa de Lima,
Piaget. ( 1980). La teorias de desarrollo cognitivo de Piaget. Obtenido de La teorias
de desarrollo cognitivo de Piaget: https://terapia-cognitiva.mx/wp-content/
uploads/2015/11/Teoria-Del-Desarrollo-Cognitivo-de-Piaget.pdf
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 DIALÉCTICA

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
La revista Dialéctica conserva los derechos patrimoniales (copyright) de las obras publicadas, que favorece y permite la reutilización de los mismos bajo la licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 , por lo cual se pueden copiar, usar, difundir, transmitir y exponer públicamente, siempre que se cite la autoría y fuente original de su publicación (revista, editorial, URL y DOI de la obra), no se usen para fines comerciales u onerosos y se mencione la existencia y especificaciones de esta licencia de uso. Si remezcla, transforma o crea a partir del material, debe distribuir su contribución bajo la misma licencia del original.