EDUCATIONAL QUALITY AS A FOUNDATION FOR THE FORMATION OF SKILLS IN STUDENTS

Authors

  • Zaida Yanet Rojas Lizarazo
  • Nelson Enrique Mejia Galvis

DOI:

https://doi.org/10.56219/lneaimaginaria.v1i20.3690

Keywords:

educational quality, skills training, training processes

Abstract

Educational quality stands as a fundamental pillar in the formation of skills in students, since it establishes the necessary foundations for meaningful and effective learning. A quality education is not only measured by the transmission of knowledge, but also by the ability to develop critical, creative and social skills that allow students to face the challenges of the contemporary world. This involves the implementation of innovative pedagogical methodologies, the continuous training of teachers and the creation of inclusive and motivating learning environments. Given this, the general objective of this article is to analyze the development of educational quality as a foundation for the formation of skills in Colombian students. For this reason, it was framed in a qualitative documentary-type methodology, since an essay was developed that seeks to emphasize establishing clear standards and measurable objectives, educational institutions can identify areas of improvement and adapt their training programs to the changing needs of the work and social environment. This constant feedback allows educators to adjust their pedagogical approaches and students to reflect on their own learning process. In this sense, an education focused on quality not only prepares students to meet academic expectations, but also provides them with the necessary tools to become responsible and competent citizens in a globalized and interconnected world.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Zaida Yanet Rojas Lizarazo

Doctorando en Educación
UPEL - IPRGR

Nelson Enrique Mejia Galvis

Doctorando en Educación
UPEL - IPRGR

References

Blanco, R. (2008). Eficacia escolar desde el enfoque de calidad de la educación. Santiago de Chile, Chile: UNESCO/LLECE.

Bolívar, A. (2005). ¿Dónde situar los esfuerzos de mejora?: política educativa, escuela y aula. Educação e Sociedade, 26 (92), 859-888. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-73302005000300008

Casanova, M. A. (2012). El diseño curricular como factor de calidad educativa. REICE: Revista Iberoamericana Sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 10 (4), 6-20. DOI: https://doi.org/10.15366/reice2012.10.4.001

Chomsky, N. (1978). Knowledge of language. New York: Praeger.

Delors, J. (1996). La educación encierra un tesoro. Informe a la UNESCO de la Comisión Internacional sobre la educación para el siglo XXI. Madrid, España: Santillana.

Egido, I. (2005). Reflexiones en torno a la evaluación de la calidad educativa. Tendencias pedagógicas, 10, 17-28.

Egido, I. y Haug, G. (2006). La acreditación como mecanismo de garantía de la calidad: tendencias en el Espacio Europeo de Educación Superior. Revista Española de Educación Comparada, 12, 81-112.

Granja, J. (1998). Formaciones conceptuales en educación. Ciudad de México, México.

López, A. (2015). El enfoque por competencias. Una perspectiva desde la complejidad para los sistemas educativos terciarios. Revista Ciencias Humanas, 12, 21-29.

Martínez, J. E., Tobón, S. y Romero, A. (2017). Problemáticas relacionadas con la acreditación de la calidad de la educación superior en América Latina. Innovación Educativa, 17 (73), 79-96.

Martínez, J. E., Tobón, S., Zamora, L. y López, E. (2017). Currículo socioformativo: una propuesta formativa para la sociedad del conocimiento. Falta ciudad, México: Plaza y Valdés Editores/Sociedad Mexicana de Educación Comparada.

Monarca, H. A. (2012). La influencia de los sistemas nacionales de evaluación en el desarrollo del currículo. Perfiles Educativos, 34 (135), 164-176. DOI: https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2012.135.29194

Navarrete-Cazales, Z. (2017). Una revisión histórica del concepto identidad desde la perspectiva del Análisis Político de Discurso. Ciudad de México.

OCDE. (2010). Acuerdo de cooperación Colombia-OCDE para mejorar la calidad de la educación de las escuelas colombianas. Colombia: OCDE.

OCDE. (2017). PISA 2015 Assessment and analytical framework: science, reading, mathematic, financial literacy and collaborative problem solving. París, France: OCDE. DOI: https://doi.org/10.1787/9789264281820-en

Pires, S. y Lemaitre, M. J. (2008). Sistemas de acreditación y evaluación de la educación superior en América Latina y el Caribe. Caracas, Venezuela: IESALC-UNESCO.

Rodríguez, W. (2010). El concepto de calidad educativa: una mirada crítica desde el enfoque históricocultural. Actualidades Investigativas en Educación, 10 (1), 1-28. DOI: https://doi.org/10.15517/aie.v10i1.10088

Skinner, B. F. (1981). The behavior of the listener. En S. C. Hayes (Ed.), Rule governed behavior: Cognition, contingencies, and instructional control (pp. 85-96). New York: Plenum. DOI: https://doi.org/10.1007/978-1-4757-0447-1_2

Tobón, S. (2006). Modelo pedagógico basado en competencias. Medellín, Colombia: FUNORIE.

Tobón, S. (2013). Formación integral y competencias. Pensamiento complejo, currículo, didáctica y evaluación. Bogotá, Colombia: Ecoe Ediciones.

Vázquez, M. G. (2015). La calidad de la educación. Reformas educativas y control social en América Latina. Latinoamérica. Revista de Estudios Latinoamericanos, 60, 93-124. DOI: https://doi.org/10.1016/j.larev.2014.10.001

Vygotsky, L. (1976). El desarrollo de los procesos psicológicos superiores. Barcelona: Crítica

World Bank. (2011). Learning for all: investing in people´s knowledge and skills to promote development. Education strategy 2020. Washington, DC: World Bank.

Zorrilla, M. (2010). Investigación educativa, políticas públicas y práctica docente. Triángulo de geometría desconocida. REICE: Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 8 (2), 74-92. DOI: https://doi.org/10.15366/reice2010.8.2.004

Published

2025-04-23

How to Cite

Zaida Yanet Rojas Lizarazo, & Nelson Enrique Mejia Galvis. (2025). EDUCATIONAL QUALITY AS A FOUNDATION FOR THE FORMATION OF SKILLS IN STUDENTS. LÍNEA IMAGINARIA, 1(20). https://doi.org/10.56219/lneaimaginaria.v1i20.3690