EDUCATIONAL GAPS IN THE COLOMBIAN COUNTRYSIDE: ACCESSIBILITY, RETENTION, AND QUALITY IN RURAL EDUCATION
DOI:
https://doi.org/10.56219/lneaimaginaria.v1i20.3695Keywords:
rural education, educational gaps, accessibility, education quality, school permanenceAbstract
The study analyzes educational gaps in the Colombian rural context, focusing on key dimensions such as accessibility, permanence, and quality. Through a narrative review of existing literature, the main factors limiting the right to education in rural areas are identified, showing significant disparities compared to the urban context. These include the lack of adequate infrastructure, internet connectivity, low coverage at secondary and higher education levels, and a disconnect between curricular content and rural realities. Additionally, the study addresses how the traditional educational model has been imposed from an urban perspective, often overlooking the value of rural culture, practices, and knowledge. The research proposes shifting towards a more contextualized, participatory, and flexible educational approach that values rural conditions as sources of knowledge and encourages young people's commitment to their communities. Finally, it emphasizes the need to strengthen teacher training with a rural focus, increase public investment to improve infrastructure and resource availability, and build stronger alliances with communities to ensure that education is not only a right but a real tool for social transformation. The study also notes limitations such as the lack of more recent local data and suggests future research through comparative analysis across specific rural regions of the country.
Downloads
References
Arias Gaviria, J. (2017). Problemas y retos de la educación rural colombiana. Educación y Ciudad(33), 53-62. DOI: https://doi.org/10.36737/01230425.v0.n33.2017.1647
Burgos González, J. I. (2011). Brecha educativa entre población rural y urbana en Colombia. [Trabajo de Grado, Universidad del Valle] Repositorio Institucional Univalle.
Carrero, M. L., y González, M. F. (2016). La educación rural en Colombia: experiencias y perspectivas. Praxis Pedagógica(19), 79-89. DOI: https://doi.org/10.26620/uniminuto.praxis.16.19.2016.79-89
Castro, K., y González, D. A. (2023). Dificultades y Desafíos de la Educación Rural de Colombia: explorando las Brechas para un Futuro Educativo. Memorias Sifored - Encuentros Educación UAN, 7.
Colombia Aprende. (21 de Noviembre de 2022). La educación rural, un gran desafío para Colombia. https://www.colombiaaprende.edu.co/agenda/tips-y-orientaciones/la-educacion-rural-un-gran-desafio-para-colombia
Cruz Carbonell, V., Hernández Arias, Á., y Silva Arias, A. C. (2020). Cobertura de las TIC en la educación básica rural y urbana en Colombia - 2018. Revista Científica Profundidad Construyendo Futuro, 13(13), 39-48. https://doi.org/10.22463/24221783.2578 DOI: https://doi.org/10.22463/24221783.2578
Herrera Arias, D., y Rivera Alarcón, J. (2020). La Educación rural: Un desafío para la transición a la Educación Superior. Revista de estudios y experiencias en educación, 19(41), 87-105. https://doi.org/10.21703/rexe.20201941herrera6 DOI: https://doi.org/10.21703/rexe.20201941herrera6
Laboratorio de Economía de la Educación. (2 de Octubre de 2023). Características y retos de la educación rural en Colombia. Pontificia Universidad Javeriana.
Martínez Restrepo, S., Pertúz, M. C., y Ramírez, J. M. (2016). La situación de la educación rural en Colombia, los desafíos del posconflicto y la transformación del campo. Alianza Compartir y Fedesarrollo, 1-14.
Mendoza Ponce, F. W. (2024). La calidad de la educación en el ámbito rural: Una revisión sistemática 2017 - 2023. Episteme Koinonía. Revista Electrónica de Ciencias de la Educación, Humanidades, Artes y Bellas Artes, 7(1). https://doi.org/10.35381/e.k.v7i1.3727 DOI: https://doi.org/10.35381/e.k.v7i1.3727
Segura, J. M., y Torres, H. F. (2020). Educación rural e inclusión social en Colombia. Reflexiones desde la matriz neoliberal. Plumilla Educativa, 25(1), 71-97. https://doi.org/10.30554/pe.1.3831.2020 DOI: https://doi.org/10.30554/pe.1.3831.2020
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 LÍNEA IMAGINARIA

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
La revista Línea Imaginaria conserva los derechos patrimoniales (copyright) de las obras publicadas, que favorece y permite la reutilización de los mismos bajo la licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 , por lo cual se pueden copiar, usar, difundir, transmitir y exponer públicamente, siempre que se cite la autoría y fuente original de su publicación (revista, editorial, URL y DOI de la obra), no se usen para fines comerciales u onerosos y se mencione la existencia y especificaciones de esta licencia de uso. Si remezcla, transforma o crea a partir del material, debe distribuir su contribución bajo la misma licencia del original.