TRAINING OF DIGITAL SKILLS IN TEACHERS IN THE CONTEXT OF TIC AND TAC IN COLOMBIA

Authors

  • Gloria Yuliette Rueda Hernández

DOI:

https://doi.org/10.56219/lneaimaginaria.v1i20.3699

Keywords:

Digital skills, teacher training, ICT, TAC

Abstract

The training of digital skills in teachers in the context of ICT and TAC in Colombia is an essential process to modernize and enrich education in the country. This training approach seeks to equip educators with the skills necessary to effectively use digital tools, not only as technical resources, but as means to facilitate meaningful and collaborative learning. In this sense, this essay seeks to analyze what aspects are considered for the formation of digital competencies of the teacher in the context of ICT and TAC. Emphasizing the recognition of an educational environment that faces challenges such as cultural diversity, inequality in access to technology and the need to adapt to new pedagogical methodologies, it is essential that teachers develop competencies that allow them to integrate these technologies in a way effective in your daily practices.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Gloria Yuliette Rueda Hernández

Marco Antonio Franco Rodríguez,
Villavicencio - Meta.

References

Espinoza, E. (2020). Reflexiones sobre las estrategias de investigación acción participativa. Scielo, 16(76), 342-349. http://scielo.sld.cu/pdf/rc/v16n76/1990-8644-rc-16-76-342.pdf

Grajales, J. F., Osorno, Y. M. (2019). La globalización y la importancia de las TIC en el desarrollo social. Reflexiones y Saberes, 11(1), 2-9. http://34.231.144.216/index.php/RevistaRyS/article/view/1133

Hall, R., Atkins, L., y Fraser, J. (2014). Defining a self-evaluation digital literacy framework for secondary educators: the DigiLit Leicester project. Learning Technology, 22(1). https://doi.org/10.3402/rlt.v22.21440 DOI: https://doi.org/10.3402/rlt.v22.21440

Heras, V., Isabel, R., Rivera, R., y Pulido, A. E. (2015). Las competencias digitales de futuros docentes y su relación con los estándares internacionales en TIC ́s. ResearchGate.

Jiménez, D., Mora, M., y Cuadros, R. (2016). La importancia de las nuevas tecnologías en el proceso educativo. Propuesta didáctica TIC para ELE: mELEndien7dias. idUS. Retrieved 10 29, 2023, https://doi.org/10.12795/revistafuentes.2016.18.2.07

López, M. M. (2013). De las TICs a las TACs: la importancia de crear contenidos educativos digitales. Revista DIM: Didáctica, Innovación y Multimedia, 27, 0001-0015. https://ddd.uab.cat/record/115185?ln=es

Morales, V. (2013). Desarrollo de competencias digitales docentes en la educación básica. Apertura, 5(1), 88-97. https://www.redalyc.org/pdf/688/68830443008.pdf

Pozos, K. V. (2018). La competencia digital del profesorado universitario para la sociedad del conocimiento: un modelo para la integración de la competencia digital en el desarrollo profesional docente. V Congreso de formación para el trabajo, (págs. 1-15). Granada, España.

Pozos, K. V., y Tejada, J. (2018). Competencias digitales en docentes de nivel superior: Niveles de dominio y necesidades formativas. www. Scielo.org. http://dx.doi.org/10.19083/ridu.2018.712 DOI: https://doi.org/10.19083/ridu.2018.712

Silva, W. Y. P. (2023). Pedagogía crítica: esperanza, revolución y prácticas docentes transformativas. Editorial Círculo Rojo.

Published

2025-04-23

How to Cite

Gloria Yuliette Rueda Hernández. (2025). TRAINING OF DIGITAL SKILLS IN TEACHERS IN THE CONTEXT OF TIC AND TAC IN COLOMBIA. LÍNEA IMAGINARIA, 1(20). https://doi.org/10.56219/lneaimaginaria.v1i20.3699