TRAINING OF DIGITAL SKILLS IN TEACHERS IN THE CONTEXT OF TIC AND TAC IN COLOMBIA
DOI:
https://doi.org/10.56219/lneaimaginaria.v1i20.3699Keywords:
Digital skills, teacher training, ICT, TACAbstract
The training of digital skills in teachers in the context of ICT and TAC in Colombia is an essential process to modernize and enrich education in the country. This training approach seeks to equip educators with the skills necessary to effectively use digital tools, not only as technical resources, but as means to facilitate meaningful and collaborative learning. In this sense, this essay seeks to analyze what aspects are considered for the formation of digital competencies of the teacher in the context of ICT and TAC. Emphasizing the recognition of an educational environment that faces challenges such as cultural diversity, inequality in access to technology and the need to adapt to new pedagogical methodologies, it is essential that teachers develop competencies that allow them to integrate these technologies in a way effective in your daily practices.
Downloads
References
Espinoza, E. (2020). Reflexiones sobre las estrategias de investigación acción participativa. Scielo, 16(76), 342-349. http://scielo.sld.cu/pdf/rc/v16n76/1990-8644-rc-16-76-342.pdf
Grajales, J. F., Osorno, Y. M. (2019). La globalización y la importancia de las TIC en el desarrollo social. Reflexiones y Saberes, 11(1), 2-9. http://34.231.144.216/index.php/RevistaRyS/article/view/1133
Hall, R., Atkins, L., y Fraser, J. (2014). Defining a self-evaluation digital literacy framework for secondary educators: the DigiLit Leicester project. Learning Technology, 22(1). https://doi.org/10.3402/rlt.v22.21440 DOI: https://doi.org/10.3402/rlt.v22.21440
Heras, V., Isabel, R., Rivera, R., y Pulido, A. E. (2015). Las competencias digitales de futuros docentes y su relación con los estándares internacionales en TIC ́s. ResearchGate.
Jiménez, D., Mora, M., y Cuadros, R. (2016). La importancia de las nuevas tecnologías en el proceso educativo. Propuesta didáctica TIC para ELE: mELEndien7dias. idUS. Retrieved 10 29, 2023, https://doi.org/10.12795/revistafuentes.2016.18.2.07
López, M. M. (2013). De las TICs a las TACs: la importancia de crear contenidos educativos digitales. Revista DIM: Didáctica, Innovación y Multimedia, 27, 0001-0015. https://ddd.uab.cat/record/115185?ln=es
Morales, V. (2013). Desarrollo de competencias digitales docentes en la educación básica. Apertura, 5(1), 88-97. https://www.redalyc.org/pdf/688/68830443008.pdf
Pozos, K. V. (2018). La competencia digital del profesorado universitario para la sociedad del conocimiento: un modelo para la integración de la competencia digital en el desarrollo profesional docente. V Congreso de formación para el trabajo, (págs. 1-15). Granada, España.
Pozos, K. V., y Tejada, J. (2018). Competencias digitales en docentes de nivel superior: Niveles de dominio y necesidades formativas. www. Scielo.org. http://dx.doi.org/10.19083/ridu.2018.712 DOI: https://doi.org/10.19083/ridu.2018.712
Silva, W. Y. P. (2023). Pedagogía crítica: esperanza, revolución y prácticas docentes transformativas. Editorial Círculo Rojo.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 LÍNEA IMAGINARIA

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
La revista Línea Imaginaria conserva los derechos patrimoniales (copyright) de las obras publicadas, que favorece y permite la reutilización de los mismos bajo la licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 , por lo cual se pueden copiar, usar, difundir, transmitir y exponer públicamente, siempre que se cite la autoría y fuente original de su publicación (revista, editorial, URL y DOI de la obra), no se usen para fines comerciales u onerosos y se mencione la existencia y especificaciones de esta licencia de uso. Si remezcla, transforma o crea a partir del material, debe distribuir su contribución bajo la misma licencia del original.