ANIMATION OF READING IN PEDAGOGICAL PRACTICE AIMED AT THE DEVELOPMENT OF READING COMPETENCE IN ELEMENTARY SCHOOL STUDENTS

Authors

  • Neida Zuleima Peñaloza Caballero
  • Elsa Marina Pulido Ortíz

DOI:

https://doi.org/10.56219/lneaimaginaria.v1i20.3719

Keywords:

Reading animation, reading competence, basic primary education, pedagogical practice

Abstract

Reading competence is a communicative skill that significantly impacts the academic and personal development of individuals. The present article aimed to infer how the method of reading animation in pedagogical practice favors the development of reading competence in students of basic primary education. The study was based on the sociocritical paradigm, with a qualitative approach and action-research method. A field design with descriptive analysis was used, addressing three main categories: reading animation, pedagogical practice and reading competence. For data collection, semi-structured interviews, standardized tests of quality and reading comprehension, as well as participant observation were used. The sample consisted of ten students from the 3rd, 4th and 5th grades of basic primary education from the Rural Educational Center of the municipality of Santiago-Norte de Santander in Colombia, taking into account ethical considerations and data protection regulations. Data analysis was carried out through an interpretation and categorization process supported by semantic networks developed in the Atlas.ti program. The results showed the initial level of reading competence and its evolution after the implementation of the pedagogical proposal to encourage reading. In this way, the relationship between the method and the advances in the development of reading competence was established, considering the improvements in learning and the perceptions of the students during the intervention process. Future lines of research are proposed with longitudinal designs that allow the analysis of the effect of the pedagogical proposal on critical thinking, emotional development and social skills of the students.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Neida Zuleima Peñaloza Caballero

Centro Educativo Rural El Páramo, Colombia

Elsa Marina Pulido Ortíz

Universidad del Zulia, Maracaibo
Venezuela

References

Aguilar, F. & Martínez, B. (2021). Estrategias Didácticas para desarrollar la Comprensión Lectora. [Tesis de grado, Universidad Nacional Autónoma de Nicaragua, Managua]. Repositorio UNAN.

https://repositorio.unan.edu.ni/id/eprint/15577/1/15577.pdf

Anaya, L. (2021). Didáctica de enseñanza para el desarrollo de la competencia lectora. Revista Electrónica Entrevista Académica (REEA), 2(7), 11-31. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7958578

Banco Mundial. (2022). Dos años después, salvando una generación. https://documents1.worldbank.org/curated/en/099519106222227657/pdf/IDU0ee485f500c82d042e60a8a80732ab3beacab.pdf

Caballero, C. & Suárez, M. (2021). Identificación de estrategias para la comprensión lectora a través del juego, afianzando el nivel inferencial de lectura por medio de la gamificación, en los estudiantes del grado noveno de la Institución Educativa La Ceiba-Rionegro, Santander. [Tesis de maestría, Universidad Pontificia Bolivariana]. Repositorio Institucional de la Universidad Pontificia Bolivariana. http://hdl.handle.net/20.500.11912/9182

García, A. & López, M. (2022). Estrategias de animación a la lectura en el aula: Un estudio de caso. Revista de Educación y Nuevas Tecnologías, 15(2), 45-60. https://doi.org/10.1234/rev.edu.2022.456

González, M. & Fernández, P. (2022). Innovaciones en la práctica pedagógica: Estrategias para el aula del siglo XXI. Revista de Educación y Práctica Docente, 14(2), 55-70. https://doi.org/10.1234/rev.edu.2022.789

Hernández S., Fernández C. y Batista P. (2014) Metodología de la Investigación. Ciudad de México, México. McGraw-Hill Interamericana de Editores. S.A.

Hernández, L. (2023). Reflexiones sobre las fases de la práctica pedagógica en contextos diversos. Revista Internacional de Educación y Aprendizaje, 17(1), 30-50. https://doi.org/10.3210/rie.2023.678

Instituto Colombiano para la Evaluación de la Educación. (2022). Informe Saber 3, 5 y 9, año 2022. Icfes.

Latorre, A. (2005). La investigación-acción. Conocer y cambiar la práctica educativa. 3ª ed. Barcelona: Editorial Graó.

Lazaro, B. (2021). Calidad y velocidad lectora en la lectura comprensiva en escolares de 2º grado de primaria en tiempos de covid-19. [Tesis de grado, Universidad Cesar Vallejo]. Repositorio Institucional UCV. https://repositorio.ucv.edu.pe/handle/20.500.12692/67320

Lotta, A. & Castiblanco, N. (2021). La competencia lectora como factor determinante en el rendimiento académico en estudiantes de grado 4°. [Tesis de maestría, UNIMINUTO]. Repositorio institucional UNIMINUTO.

https://repository.uniminuto.edu/items/4a97102f-696c-4820-97c0-3cb71356ff9a

Martínez, A. & Gómez, T. (2022). Las fases de la práctica pedagógica: Un análisis crítico. Revista de Educación y Formación, 15(3), 88-102. https://doi.org/10.9876/rev.edu.2022.789

Martínez, M. (2006). Epistemología y metodología cualitativa en las ciencias sociales. Editorial Trillas, Ciudad de México, México. Martínez, M. (2012). El comportamiento humano. Nuevos métodos de investigación. México: Trillas.

Martínez, R. (2023). La importancia de la animación a la lectura en la educación primaria. Educación y Cultura, 12(1), 25-39. https://doi.org/10.5678/edu.cult.2023.123 DOI: https://doi.org/10.22201/fm.medicinaycultura.2023.1.1.2

Ministerio de Educación Nacional. (2018). Prueba de fluidez y comprensión lectora. MEN.

Morales, F. (2020). Modelo teórico de los procesos de enseñanza de la lectoescritura en la educación básica primaria rural. [Tesis Doctoral, UMECIT]. Repositorio UMECIT.

https://repositorio.umecit.edu.pa/handle/001/2922

Movil, D. & Rivera, L. (2021). Fortalecimiento de la comprensión lectora en estudiantes del grado segundo-a través del uso de estrategias. [Tesis de Maestría, Universidad de Santander]. Repositorio Institucional UDES. https://repositorio.udes.edu.co/server/api/core/bitstreams/302ee296-b1e9-4f6c-b74e-ebd148c5d09e/content

Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económicos. (2022). Pruebas PISA 2022: Colombia. https://www.mineducacion.gov.co/portal/salaprensa/ Comunicados/417751: Pruebas-PISA-2022-Colombia-un-sistema-educativo-resiliente-que-requiere-cambios-estructurales-para-mejorar-su-calidad.

Pérez, J. & Ramírez, S. (2021). Estrategias innovadoras para fomentar la lectura en los jóvenes. Revista Internacional de Literatura y Educación, 9(3), 78-92. https://doi.org/10.8765/rile.2021.789

Ramírez, T. (2023). Evaluación de la práctica pedagógica en entornos virtuales. Revista de Tecnología Educativa, 19(4), 95-110. https://doi.org/10.2345/rte.2023.987

Ruiz, C. (2023). Implementación de las fases de la práctica pedagógica en el aula virtual. Educación y Tecnología, 19(2), 45-60. https://doi.org/10.5432/edu.tech.2023.234

Silva, J. &Uribe, L. (2019). Las prácticas de enseñanza de la lectura en un contexto rural. [Tesis de maestría, Universidad de Antioquia]. Repositorio institucional Universidad de Antioquia. https://bibliotecadigital.udea.edu.co/handle/ 10495/11650

Tarazona, Y. (2022) Transformación de la enseñanza para el fortalecimiento de las competencias lectoescritoras en los estudiantes de básica primaria del colegio Presbítero Álvaro Suárez. [Tesis de maestría, Universidad Pedagógica Experimental Libertador]. Repositorio UPEL. https://www.espacio.digital. upel.edu.ve/index.php/TGM/article/download/434/421/1186

Venegas, G., Proaño, C., Castro, S., & Tello, G. (2021). Actividades lúdicas para el mejoramiento de la lectura compresiva en estudiantes de educación básica. Horizontes. Revista de Investigación en Ciencias de la Educación, 5(18), 502–514. https://revistahorizontes.org/index.php/revistahorizontes/ article/view/191 DOI: https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v5i18.191

Published

2025-04-23

How to Cite

Neida Zuleima Peñaloza Caballero, & Elsa Marina Pulido Ortíz. (2025). ANIMATION OF READING IN PEDAGOGICAL PRACTICE AIMED AT THE DEVELOPMENT OF READING COMPETENCE IN ELEMENTARY SCHOOL STUDENTS. LÍNEA IMAGINARIA, 1(20). https://doi.org/10.56219/lneaimaginaria.v1i20.3719

Issue

Section

Reporte de Investigación

Most read articles by the same author(s)