WEBSITE ON WIX.COM: PEDAGOGICAL STRATEGY FOR THE DEVELOPMENT OF READING SKILLS
DOI:
https://doi.org/10.56219/lneaimaginaria.v1i20.3728Keywords:
Communicative competence, use of ICT, pedagogical strategyAbstract
This document offers a clear vision of the key aspects to consider in the development of this research, focused on strengthening the reading communicative competence of seventh grade students at the Vicente Azuero Technical School, located in Floridablanca. This process is supported by an ICT tool, specifically a web page created in WIX. The research is based on a quantitative approach with a descriptive nature, using the data visualization technique. The results obtained show a significant progress of 38.27% when comparing an initial diagnosis of reading communicative skills with a final diagnosis, carried out at the end of the pedagogical strategy implemented through the website. In this sense, it is concluded that the pedagogical strategy mediated by ICT has proven to be effective in improving the reading communicative skills of seventh grade students at the Vicente Azuero Technical School.
Downloads
References
Bates, T. (1999). La tecnología en la enseñanza abierta y la educación a distancia. México: Trillas.
Bricall J., (2000) Conferencia de Rectores de las Universidades españolas (CRUE) Informe Universidad 2000 Organización de Estados Iberoamericanos Biblioteca Digital de la OEI Recuperado en http:// www.campus-oei.org/oeivirt/bricall.htm
Camargo, G., Montenegro, R., Maldonado, S., & Magzul, J. (2013). Aprendizaje de la lectoescritura. Guatemala: Mineduc.
Castells, M. (1999). “Flows, Networks, and Identities: a critical theory of the information society. In: Castell et al, Critical Education in the New Information Age. Rowman y Littlefield Publishers, Inc. Lanhm.
Carrasco, A. (2001). La comprensión de Lectura en Alumnos de 5° y 6° grados de primaria en México: prácticas culturales y entornos determinantes en la formación de lectores estratégicos. Aguascalientes: Universidad Autónoma de Aguascalientes.
Díaz, B. F. y Hernández, R. A. G. (2002). Estrategias Docentes para un Aprendizaje Significativo, Una Interpretación Constructivista. México, Mc GRAW-HILL Interamericana Editores.
Ferreiro, E. (2002). Nuevas Perspectivas sobre los Procesos de Lectura y Escritura. México: Siglo XXI.
Hernández-Sampieri, R. y Mendoza, C. (2018). Metodología de la investigación. Las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. México: Editorial Mc Graw Hill Education. DOI: https://doi.org/10.17993/CcyLl.2018.15
Jiménez, V. (2004). Metacognición y comprensión de la lectura. Evaluación de los componentes estratégicos (procesos y variables) mediante la elaboración de una escala de conciencia lectora (ESCOLA). [Tesis doctoral Universidad Complutense de Madrid]. Repositorio: https://docta.ucm.es/entities/publication/00bfb462-7a26-417d-9c5d-55d67716ae7d
Morín, E. (2009). Introducción al pensamiento complejo. España: Gedisa.
OCDE (2006). PISA [Programme for International Student Assessment]. Marco de la evaluación. Conocimientos y habilidades en Ciencias, Matemáticas y Lectura. Disponible en: http://www.oecd.org/ pisa/39732471.pdf
OCDE (2015). PISA 2015, Resultados Clave.
Solé, I. (1998). Estrategias de lectura. Barcelona: Grao. Recuperado de: https://media.utp.edu.co/referencias-bibliograficas/uploads/referencias/libro/1142- estrategias-de-lecturapdf-N0aU6-libro.pdf
St-Pierre, A. y Natalie Kustcher, N. (2001). Pedagogía e internet. Aprovechamiento de las tecnologías. México: Trillas.
UNESCO (1998). Informe mundial sobre la educación: Los docentes y la enseñanza en un mundo en mutación.
Villegas, A. (2009). e-historia.cl/. Obtenido de http://www.e-historia.cl
Zubiría, M. (1995). Teoría de las seis lecturas: mecanismos del aprendizaje semántico. Tomo I. Bogotá: Fondo de publicaciones.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 LÍNEA IMAGINARIA

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
La revista Línea Imaginaria conserva los derechos patrimoniales (copyright) de las obras publicadas, que favorece y permite la reutilización de los mismos bajo la licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 , por lo cual se pueden copiar, usar, difundir, transmitir y exponer públicamente, siempre que se cite la autoría y fuente original de su publicación (revista, editorial, URL y DOI de la obra), no se usen para fines comerciales u onerosos y se mencione la existencia y especificaciones de esta licencia de uso. Si remezcla, transforma o crea a partir del material, debe distribuir su contribución bajo la misma licencia del original.