COMPUTATIONAL THINKING IN COLOMBIA

Authors

  • Maribel Tique Merchán

DOI:

https://doi.org/10.56219/lneaimaginaria.v1i22.4124

Keywords:

Computational thinking, technology, curriculum

Abstract

Computational thinking linked to education becomes relevant in Colombia after the COVID 19 pandemic, seen by some teachers as a way to reach their students during that difficult situation, after overcoming that stage, it begins to be included in the classroom where it is already seen as a tool to develop in students skills in the areas of science, technology and mathematics, such as creativity, problem solving, identifying patterns, among others. This article aims to make a review of the existing literature on computational thinking in Colombia since its inception and to present how it has evolved and its current relevance in the classroom. Search engines such as Google Scholar, SciELO, Dialnet, among others, will be used. In order to collect as much information as possible and be presented in an orderly manner. It is expected to conclude that the use of computational thinking is increasingly relevant for teachers, and that it can be worked both with technological equipment and offline.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Maribel Tique Merchán

Fundación Universitaria Los Libertadores

Colombia

References

Benavides, J. A. S. (2023). Pensamiento computacional y dispositivos tecnológicos en la educación rural estudiantes conectados o desconectados en ruralidad municipio de pasto, departamento de Nariño, república de Colombia. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 7(2), 1258-1272. DOI: https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v7i2.5394

Buitrago, L. M., Laverde, G. M., Amaya, L. Y., & Hernández, S. I. (2022). Pensamiento Computacional y educación STEM: reflexiones para una educación inclusiva desde las prácticas pedagógicas. Panorama, 16(30), 12.

Caballero, R. G. G., & Barbosa, R. H. (2024). Pensamiento Computacional: una mirada a sus competencias. Ciencia Latina: Revista Multidisciplinar, 8(1), 3441-3458. DOI: https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v8i1.9691

Cabra Páez, M. L., & Ramírez Gamboa, S. A. (2022). Desarrollo del pensamiento computacional y las competencias matemáticas en análisis y solución de problemas: una experiencia de aprendizaje con Scratch en la plataforma Moodle. Revista Educación, 46(1), 180-197 DOI: https://doi.org/10.15517/revedu.v46i1.44970

Castañeda, A. M. (2023). Pensamiento Computacional y Educación en una Sociedad Globalizada (Doctoral dissertation, Universidad Santo Tomás (Colombia)).

Castillo Reina, A. J., & Gómez Erazo, C. C. (2024). Desarrollo de habilidades de pensamiento computacional, a través de la implementación de estrategias conectadas y desconectadas en niños, niñas y adolescentes de sexto grado en las instituciones educativas Galápagos (rural) de Rionegro (s), y Metropolitano María Occidente (Doctoral dissertation, Universidad de Nariño)

Creswell, J. W. (2007). Diseño de investigación cualitativa: Cinco enfoques (2.ª ed., J. P. Morales & C. P. Bautista, Trads.). Editorial Gedisa. (Obra original publicada en 1998)

Felizzola Medina, L. D., Licona Suarez, L. J., & Vásquez Acevedo, H. M. (2023). Pensamiento computacional en la política pública educativa de Colombia. DOI: https://doi.org/10.37594/dialogus.v1i11.804

García Palacio, W. F. (s.f.). El pensamiento computacional, un reto para la educación de Colombia en el Siglo XXI [Documento PDF]. https://repositorio.uco.edu.co/bitstreams/c7947120-3a16-408c-8435-c3d90577c37e/download

Gómez, J. L. J., & Suárez, E. J. C. (2024). Integración del pensamiento computacional en los procesos de enseñanza-aprendizaje de las matemáticas. Brazilian Journal of Business, 6(3), e73552-e73552. DOI: https://doi.org/10.34140/bjbv6n3-052

González, G. G. R. (2023). Aproximación teórica sobre la concepción de los docentes en torno a las competencias del pensamiento computacional demandadas en el siglo XXI. tesis doctorales.

Guiza, R. R. M. (2021). Propuesta para el desarrollo del pensamiento computacional desde un ecosistema digital: Caso colegio técnico Vicente Azuero de Colombia (Doctoral dissertation, Universitat de les Illes Balears).

Guiza, R. R. M., & Bennasar, F. N. (2021). Pensamiento computacional, una estrategia educativa en épocas de pandemia. Innoeduca. International Journal of Technology and Educational Innovation, 7(1), 89-106. DOI: https://doi.org/10.24310/innoeduca.2021.v7i1.10593

Marín, P. A. O., & Pirela, A. L. (2025). Competencias en resolución de problemas y pensamiento computacional: un estudio en educación secundaria colombiana. Actas Iberoamericanas en Ciencias Sociales, 3(1), 27-40 DOI: https://doi.org/10.69821/AICIS.v3i1.66

Mineduc. (s. f.). La importancia del Pensamiento Computacional fuera de la clase de tecnología. Red de Innovación Para la Transformación Educativa. https://www.redinnovacioneducativa.cl/columnas-de-opinion/la-importancia-del-pensamiento-computacional-fuera-de-la-clase-de tecnologia#:~:text=El%20 pensamiento%20computacional%20impulsa%20el,irrevocable%20de%20la%20inteligencia%20artificial.

Molano García, W. F. (2024). Desarrollo del pensamiento computacional en los estudiantes de educación media utilizando la programación de robots. Praxis Pedagógica, 24(37), 186–210. DOI: https://doi.org/10.26620/uniminuto.praxis.24.37.2024.186-210

Orduz Quijano, M., Tuay Sigua, R. N., Briceño, A., & Acero, O. (2021). Realidades de la educacion rural en Colombia, en tiempos de covid- 19. Realidades de La Educacion Rural En Colombia, En Tiempos de Covid- 19, (2014). https://doi.org/10.15332/dt.inv.2021.02415 DOI: https://doi.org/10.15332/dt.inv.2021.02415

Parra Vallejo, M. J. (2023). Modelo didáctico basado en el B-learning y el pensamiento computacional para fortalecer el aprendizaje matemático en estudiantes de secundaria de Tumaco (Doctoral dissertation, Universidad UMECIT). DOI: https://doi.org/10.37843/rted.v16i1.361

Rodríguez, VMC, & Ramírez, TG (2022). La importancia del pensamiento computacional en la educación superior/la importancia del pensamiento computacional en la educación superior. Brasileño J. Develop. , 8 (6), 48418-48435. DOI: https://doi.org/10.34117/bjdv8n6-377

Sánchez -Carrasquilla, J. (2021). Implementación de una Estrategia de Formación de Habilidades de Pensamiento Computacional, Para la Resolución de Problemas Matemáticos en Estudiantes de Sexto de Básica Secundaria. Universidad de Santander.

Torres, I. O. V. (2021). Análisis de Aprendizajes Asociados al Álgebra Escolar Desde la Programación Visual de Computadores, en Estudiantes de 10-14 Años (Doctoral dissertation, Universidad Santo Tomás (Colombia)).

Valencia, I. (2021). Análisis de aprendizajes asociados al álgebra escolar desde la programación visual de computadores, en estudiantes de 10-14 años. [Tesis Doctoral, Universidad Santo Tomás Colombia] Repositorio Institucional USTA

Published

2025-08-12

How to Cite

Maribel Tique Merchán. (2025). COMPUTATIONAL THINKING IN COLOMBIA. LÍNEA IMAGINARIA, 1(22). https://doi.org/10.56219/lneaimaginaria.v1i22.4124

Issue

Section

Articulos de Revisión Bibliográfica