COMPUTATIONAL THINKING IN COLOMBIA
DOI:
https://doi.org/10.56219/lneaimaginaria.v1i22.4124Keywords:
Computational thinking, technology, curriculumAbstract
Computational thinking linked to education becomes relevant in Colombia after the COVID 19 pandemic, seen by some teachers as a way to reach their students during that difficult situation, after overcoming that stage, it begins to be included in the classroom where it is already seen as a tool to develop in students skills in the areas of science, technology and mathematics, such as creativity, problem solving, identifying patterns, among others. This article aims to make a review of the existing literature on computational thinking in Colombia since its inception and to present how it has evolved and its current relevance in the classroom. Search engines such as Google Scholar, SciELO, Dialnet, among others, will be used. In order to collect as much information as possible and be presented in an orderly manner. It is expected to conclude that the use of computational thinking is increasingly relevant for teachers, and that it can be worked both with technological equipment and offline.
Downloads
References
Benavides, J. A. S. (2023). Pensamiento computacional y dispositivos tecnológicos en la educación rural estudiantes conectados o desconectados en ruralidad municipio de pasto, departamento de Nariño, república de Colombia. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 7(2), 1258-1272. DOI: https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v7i2.5394
Buitrago, L. M., Laverde, G. M., Amaya, L. Y., & Hernández, S. I. (2022). Pensamiento Computacional y educación STEM: reflexiones para una educación inclusiva desde las prácticas pedagógicas. Panorama, 16(30), 12.
Caballero, R. G. G., & Barbosa, R. H. (2024). Pensamiento Computacional: una mirada a sus competencias. Ciencia Latina: Revista Multidisciplinar, 8(1), 3441-3458. DOI: https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v8i1.9691
Cabra Páez, M. L., & Ramírez Gamboa, S. A. (2022). Desarrollo del pensamiento computacional y las competencias matemáticas en análisis y solución de problemas: una experiencia de aprendizaje con Scratch en la plataforma Moodle. Revista Educación, 46(1), 180-197 DOI: https://doi.org/10.15517/revedu.v46i1.44970
Castañeda, A. M. (2023). Pensamiento Computacional y Educación en una Sociedad Globalizada (Doctoral dissertation, Universidad Santo Tomás (Colombia)).
Castillo Reina, A. J., & Gómez Erazo, C. C. (2024). Desarrollo de habilidades de pensamiento computacional, a través de la implementación de estrategias conectadas y desconectadas en niños, niñas y adolescentes de sexto grado en las instituciones educativas Galápagos (rural) de Rionegro (s), y Metropolitano María Occidente (Doctoral dissertation, Universidad de Nariño)
Creswell, J. W. (2007). Diseño de investigación cualitativa: Cinco enfoques (2.ª ed., J. P. Morales & C. P. Bautista, Trads.). Editorial Gedisa. (Obra original publicada en 1998)
Felizzola Medina, L. D., Licona Suarez, L. J., & Vásquez Acevedo, H. M. (2023). Pensamiento computacional en la política pública educativa de Colombia. DOI: https://doi.org/10.37594/dialogus.v1i11.804
García Palacio, W. F. (s.f.). El pensamiento computacional, un reto para la educación de Colombia en el Siglo XXI [Documento PDF]. https://repositorio.uco.edu.co/bitstreams/c7947120-3a16-408c-8435-c3d90577c37e/download
Gómez, J. L. J., & Suárez, E. J. C. (2024). Integración del pensamiento computacional en los procesos de enseñanza-aprendizaje de las matemáticas. Brazilian Journal of Business, 6(3), e73552-e73552. DOI: https://doi.org/10.34140/bjbv6n3-052
González, G. G. R. (2023). Aproximación teórica sobre la concepción de los docentes en torno a las competencias del pensamiento computacional demandadas en el siglo XXI. tesis doctorales.
Guiza, R. R. M. (2021). Propuesta para el desarrollo del pensamiento computacional desde un ecosistema digital: Caso colegio técnico Vicente Azuero de Colombia (Doctoral dissertation, Universitat de les Illes Balears).
Guiza, R. R. M., & Bennasar, F. N. (2021). Pensamiento computacional, una estrategia educativa en épocas de pandemia. Innoeduca. International Journal of Technology and Educational Innovation, 7(1), 89-106. DOI: https://doi.org/10.24310/innoeduca.2021.v7i1.10593
Marín, P. A. O., & Pirela, A. L. (2025). Competencias en resolución de problemas y pensamiento computacional: un estudio en educación secundaria colombiana. Actas Iberoamericanas en Ciencias Sociales, 3(1), 27-40 DOI: https://doi.org/10.69821/AICIS.v3i1.66
Mineduc. (s. f.). La importancia del Pensamiento Computacional fuera de la clase de tecnología. Red de Innovación Para la Transformación Educativa. https://www.redinnovacioneducativa.cl/columnas-de-opinion/la-importancia-del-pensamiento-computacional-fuera-de-la-clase-de tecnologia#:~:text=El%20 pensamiento%20computacional%20impulsa%20el,irrevocable%20de%20la%20inteligencia%20artificial.
Molano García, W. F. (2024). Desarrollo del pensamiento computacional en los estudiantes de educación media utilizando la programación de robots. Praxis Pedagógica, 24(37), 186–210. DOI: https://doi.org/10.26620/uniminuto.praxis.24.37.2024.186-210
Orduz Quijano, M., Tuay Sigua, R. N., Briceño, A., & Acero, O. (2021). Realidades de la educacion rural en Colombia, en tiempos de covid- 19. Realidades de La Educacion Rural En Colombia, En Tiempos de Covid- 19, (2014). https://doi.org/10.15332/dt.inv.2021.02415 DOI: https://doi.org/10.15332/dt.inv.2021.02415
Parra Vallejo, M. J. (2023). Modelo didáctico basado en el B-learning y el pensamiento computacional para fortalecer el aprendizaje matemático en estudiantes de secundaria de Tumaco (Doctoral dissertation, Universidad UMECIT). DOI: https://doi.org/10.37843/rted.v16i1.361
Rodríguez, VMC, & Ramírez, TG (2022). La importancia del pensamiento computacional en la educación superior/la importancia del pensamiento computacional en la educación superior. Brasileño J. Develop. , 8 (6), 48418-48435. DOI: https://doi.org/10.34117/bjdv8n6-377
Sánchez -Carrasquilla, J. (2021). Implementación de una Estrategia de Formación de Habilidades de Pensamiento Computacional, Para la Resolución de Problemas Matemáticos en Estudiantes de Sexto de Básica Secundaria. Universidad de Santander.
Torres, I. O. V. (2021). Análisis de Aprendizajes Asociados al Álgebra Escolar Desde la Programación Visual de Computadores, en Estudiantes de 10-14 Años (Doctoral dissertation, Universidad Santo Tomás (Colombia)).
Valencia, I. (2021). Análisis de aprendizajes asociados al álgebra escolar desde la programación visual de computadores, en estudiantes de 10-14 años. [Tesis Doctoral, Universidad Santo Tomás Colombia] Repositorio Institucional USTA
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
La revista Línea Imaginaria conserva los derechos patrimoniales (copyright) de las obras publicadas, que favorece y permite la reutilización de los mismos bajo la licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 , por lo cual se pueden copiar, usar, difundir, transmitir y exponer públicamente, siempre que se cite la autoría y fuente original de su publicación (revista, editorial, URL y DOI de la obra), no se usen para fines comerciales u onerosos y se mencione la existencia y especificaciones de esta licencia de uso. Si remezcla, transforma o crea a partir del material, debe distribuir su contribución bajo la misma licencia del original.