IMPACT OF INCLUSION-BASED EDUCATIONAL PRACTICES ON PROMOTING MULTICULTURALISM AMONG STUDENTS IN RURAL AREAS OF COLOMBIA
DOI:
https://doi.org/10.56219/lneaimaginaria.v1i22.4126Keywords:
Inclusive education, Multiculturalism, Pedagogical practices, Diversity, Educational inclusionAbstract
The general objective of this documentary research is to analyze the impact of inclusive educational practices on the promotion of multiculturalism in rural areas of Colombia. Therefore, it is based on the recognition that, despite pedagogical advances, normative regulations, and constitutional recognition of multiculturalism in the country, traditional pedagogical strategies that do not appropriately value diversity continue to be implemented in rural areas. Therefore, gaps persist in the implementation of pedagogical strategies that integrate cultural identity, especially those of historically marginalized ethnic groups. The methodology used was documentary research, based on the review, collection, classification, analysis, and interpretation of relevant written sources. This also allowed for the identification of key concepts such as inclusive education, multiculturalism, educational policies, and intercultural pedagogical strategies regarding cultural diversity in rural contexts. Finally, the findings show that several rural institutions continue to operate using homogeneous and traditional models that fail to fully recognize the linguistic richness and traditional, cultural, and social diversity of their environment. This, in turn, generates demotivation, exclusion, low self-esteem, and barriers to comprehensive learning. Therefore, it is necessary to transform pedagogical approaches and teaching strategies into inclusive practices, with the appropriate design of contextualized strategies that benefit the entire educational community and guarantee the comprehensive development of all students.
Downloads
References
Ainscow, M., & Miles, S. (2009). Desarrollando sistemas de educación inclusiva. ¿Cómo podemos hacer progresar las políticas? Barcelona. España: Horsor.
Ardila, O., Linares, L., & Sierra, C. (2020). Redes y alianzas para el fortalecimiento de los modelos de enseñanza dirigidos a la población con Discapacidad Intelectual en las instituciones de formación aliadas a Best Buddies Colombia. Corporación Universitaria Minuto de Dios . Obtenido de https://repository.uniminuto.edu/ server/api/core/bitstreams/486df19c-5e50-4e26-80be-1308463c6ddb/content
Banks, J., & Banks, C. (2010). Multicultural education: Issues and perspectives. (7. ed, Ed.) John Wiley & Sons.
Camacho, O., Hidalgo, M., Reasco, M., & Peñaloza, K. (2024). Cultura y Educación en Contextos Multiculturales. LATAM Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales y Humanidades, V(6), 2789-3855. doi:https://doi.org/10.56712/latam.v5i6.3127 DOI: https://doi.org/10.56712/latam.v5i6.3127
Carabalí, S., & Herrera, J. (2022). Propuesta pedagógica para la promoción de la inclusión sociocultural en la vereda el Danubio. Colombia: Fundación Universitaria Los Libertadores. Obtenido de https://repository.libertadores.edu.co/ server/api/core/bitstreams/bf658e9e-7f51-4158-ad82-388add598454/content
Chargoy-Espinoza, M. (2023). Educación formal y no formal en México: Un análisis comparativo y perspectivas de mejora. Revista Metropolitana de Ciencias Aplicadas, 6(3), 19-24. doi:https://www.redalyc.org/pdf/7217/721778125004.pdf DOI: https://doi.org/10.62452/89djgn51
Chavarro, L., Capella, C., Chiva, O., & Pallarés, M. (2020). Promoción de la educación inclusiva e intercultural: estudio de caso en un colegio rural colombiano. Revista Lasallista de Investigación, 17(2). doi:DOI: 10.22507/rli.v17n2a18 DOI: https://doi.org/10.22507/rli.v17n2a18
Comboni, S., & Juárez, J. (2020). Interculturalidad y diversidad en la educación : concepciones, políticas y prácticas. Universidad Autónoma Metropolitana, Unidad Xochimilco, DCSH/UAM-X, México. Obtenido de https://biblioteca.clacso.edu.ar/Mexico/dcsh-uam-x/20201118022700/Interculturalidad-Educacion.pdf
Cuellar, L., Torres, G., & Torres, A. (2024). Educación inclusiva: análisis dentro del contexto rural colombiano en la Institución Educativa Luis Carlos Galán Sarmiento. Universidad El Bosque. Obtenido de https://repositorio.unbosque.edu.co/server/api/core/bitstreams/d357eb56-4cc8-4fe3-b14d-882b4ad676a1/content
De_la_Cruz, S., Lora, M., Iguarán, A., & Anaya, C. (2024). Prácticas educativas multiculturales e interculturales orientadas a la diversidad cultural: Una revisión sistemática. Revista de Investigación educativa y pedagógica Assensus, 9(16). doi:https://doi.org/10.21897/assensus.3502
Elizondo, C. (2017). Educación inclusiva. Un paradigma Transformador. Pedagogías de la inclusión. Fórum Aragón(22), 28-31. doi:https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6345080
Galvis-Molano, D., Silva-Arias, A., & Sarmiento-Espinel, J. (2022). Logro educativo de las instituciones con estudiantes de minorias étnicas en Colombia. Entramado, 18(1), 207. doi:https://doi.org/10.18041/1900-3803/entrama DOI: https://doi.org/10.18041/1900-3803/entramado.1.7505
Gámez, W. (2023). La interculturalidad en un país multicultural, una realidad no ejercida en el sistema educativo colombiano. Revista EducAcción Sentipensante, 3(2), 122-128. doi:https://hemeroteca.unad.edu.co/index.php/educ_sentipensante/ article/view/7250/6742 DOI: https://doi.org/10.22490/28057597.7250
Garantía del Derecho a la educación inclusiva en Bogotá D.C. (s.f.). Educación Inclusiva. Obtenido de https://www.ohchr.org/sites/default/files/Documents/Issues/ Disability/StudyEducation/NGOs/ColombiaUniversidadDeLosAndesAdd1.pdf
García, A. (2020). Educación inclusiva y marco legal en Colombia. Una mirada desde la alteridad y las diferencias. Tesis Psicológica, 15(2), 1-32. doi:https://doi.org/10.37511/tesis.v15n2a4 DOI: https://doi.org/10.37511/tesis.v15n2a4
Gaviria, J., Granda, M., López, J., & VArgas, R. (2018). Desigualdad rural y conflicto interno armado en Colombia: un círculo vicioso. Izquierdas(39). doi:https://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-50492018000200209 DOI: https://doi.org/10.4067/S0718-50492018000200209
Gil, A., & Serna, E. (2020). Prácticas pedagógicas inclusivas: un estudio de caso en la Institución Educativa María Auxiliadora de Ciudad Bolívar, Antioquia. Medellín. Colombia: Universidad Pontificia Bolivariana. Obtenido de https://repository.upb.edu.co/bitstream/handle/20.500.11912/8236/Pr%C3%A1cticas%20pedag%C3%B3gicas%20inclusivas.pdf?sequence=1
Gómez, L. (2008). Los determinantes de la práctica educativa Universidades. Unión de Universidades de América Latina y el Caribe Distrito Federal, Organismo Internacional, 38. doi:https://www.redalyc.org/pdf/373/37303804.pdf
Hurtado, Y., Mendoza, R., & Viejó, A. (2019). Los desafíos de la formación docente inclusiva: Perspectivas desde el contexto latinoamericano. Revista Internacional de apoyo a la inclusión, logopedia, sociedad y multiculturalidad., 5(2), 98-110. doi:https://www.redalyc.org/journal/5746/574660910009/html/
Insulsa, J. (2018). Desigualdad, democracia e inclusión social. Desigualdad e inclusión social en las Américas.
Jiménez, F., & Montecinos, C. (2019). Polifonía en educación multicultural: enfoques académicos sobre diversidad y escuela. Artículo de reflexión. Revista Internacional de Investigación en Educación, 12(24), 105-128. doi:10.11144/Javeriana.m12-24.peme DOI: https://doi.org/10.11144/Javeriana.m12-24.peme
Levens, M. (2018). La desigualdad en la educación en las Américas: Trabajando para crear oportunidades educativas para todos. Desigualdad e inclusión social en las Américas, Segunda Edición. Obtenido de https://www.oas.org/docs/desigualdad/libro-desigualdad.pdf
Luque, M. (2016). La formación del docente en la educación inclusiva universitaria. Revista Electrónica Cooperación Universidad-Sociedad, 1(2), 21-34. doi:https://revistas.utm.edu.ec/index.php/Recus/article/download/31/19/ DOI: https://doi.org/10.33936/recus.v1i2.31
Mamián, R. (2022). Inclusión educativa en Colombia: contexto y realidad. Investigación y Postgrado, 37(2), 67-80. doi:http://dx.doi.org/10.56219/ investigacinypostgrado.v37i2.1458 DOI: https://doi.org/10.56219/investigacinypostgrado.v37i2.1458
Maqueira, G., Guerra, S., Isaac, R., & Velasteguí, E. (2023). La educación inclusiva: desafíos y oportunidades para las instituciones escolares. Journal of science and research, 8(3), 210-228. doi:https://doi.org/10.5281/zenodo.8212998
Martín, D., González, M., & Lantigua, L. (2017). Teorías que promueven la inclusión educativa. Atenas, 4(40), 90-104. doi:https://www.redalyc.org/journal/4780/478055150007/html/
Ministerio de Educación de Colombia. (2018). Educación inclusiva e intercultural. Colombia. Obtenido de https://www.mineducacion.gov.co/1759/w3-article-340146.html
Ministerio de Educación Nacional [MEN]. (2022). Inclusión y equidad: hacia la construcción de una política de educación inclusiva para Colombia. Colombia: Ministerio de Educación Nacional [MEN]. Obtenido de https://www.mineducacion.gov.co/1780/articles-363488_recurso_17.pdf
Ministerio de Educación Nacional [MEN]. (2022). Inclusión y equidad: hacia la construcción de una política de educación inclusiva para Colombia (Nota Técnica). Colombia: Ministerio de Educación Nacional [MEN]. Obtenido de https://www.mineducacion.gov.co/1780/articles-363488_recurso_17.pdf
Ministerio de Educación Nacional [MEN], Ministerio de Salud y Protección Social [MinSalud] & Fundación Saldarriaga Concha. (2021). Lineamientos de política para la inclusión y la equidad en educación, educación para todas las personas sin excepción.
Muñoz, L., & Saiz, M. (2022). El multiculturalismo y los desafíos de la educación en Colombia. Oxímora. Revista Internacional de Ética y Política(21), 39-59. Obtenido de DOI: 10.1344/oxi.2022.i21.39439 DOI: https://doi.org/10.1344/oxi.2022.i21.39439
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura [Unesco]. (2021). Hacia la inclusión en la educación: situación, tendencias y desafíos, 25 años después de la Declaración de Salamanca de la Unesco. Unesco. Obtenido de https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000375748
Peiró, S., & Merma, G. (2012). La interculturalidad en la educación. Situación y fundamentos de la educación intercultural basada en valores Barataria. Revista Castellano-Manchega de Ciencias sociales, 127-139. Obtenido de https://www.redalyc.org/pdf/3221/322127623008.pdf DOI: https://doi.org/10.20932/barataria.v0i13.118
Pinzón, Á., & Barahona, E. (2018). Inclusión Educativa en Colombia: Orígenes y Direcciones actuales. Ediciones Universidad Cooperativa de Colombia. Obtenido de https://repository.ucc.edu.co/server/api/core/bitstreams/a074921d-7aab-4b7e-bebd-48f193a49a7b/content
Robert, M. (2018). La desigualdad y la inclusión social en las Américas: Elementos clave, tendencias recientes y caminos hacia el futuro. Desigualdad e inclusión social en las Américas. Obtenido de https://www.oas.org/docs/desigualdad/libro-desigualdad.pdf
Sánchez, O., Simpson, M., & Nossa, L. (2023). Educación, ruralidad e inclusión. Una mirada territorial del caso colombiano. Equipo del Programa Nacional de Educación para la Paz (Educapaz). IIPE UNESCO, Oficina para America Latina, 144-170. Obtenido de https://pazatuidea.org/wordpress/wp-content/uploads/2023/04/5.-Educacion-ruralidad-e-inclusion.-Una-mirada-territorial-del-caso-colombiano.-2.pdf
Sandino, J. (2019). Retos de 2019 en educación inclusiva. Fundación Saldarriaga Concha. Obtenido de https://www.saldarriagaconcha.org/retos-de-2019-en-educacion-inclusiva/
Sentencia T-306/17. (2017). Derecho a la educación y al desarrollo armónico e integral de niños y niñas indígenas. Corte Constitucional. República de Colombia. Rama Judicial. Obtenido de https://www.corteconstitucional.gov.co/relatoria/2017/T-306-17.htm
Taipe, M., & Herrera, L. (2024). Desafíos de la inclusión educativa en una zona rural de Cusco. Revista de Investigación en Ciencias de la Educación, 8(4), 1341 – 1358. doi:https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v8i34.801 DOI: https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v8i34.801
Torres, S., Tocto, B., Patiño, D., Morales, M., & Saltos, K. (2025). Estrategias para la gestión de la diversidad en el aula y la inclusión educativa. LATAM Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales y Humanidades, V(6), 3308-3321. doi:https://doi.org/10.56712/latam.v5i6.3244 DOI: https://doi.org/10.56712/latam.v5i6.3244
UNESCO. (2006). Educación Inclusiva. Estados Unidos: UNESCO.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
La revista Línea Imaginaria conserva los derechos patrimoniales (copyright) de las obras publicadas, que favorece y permite la reutilización de los mismos bajo la licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 , por lo cual se pueden copiar, usar, difundir, transmitir y exponer públicamente, siempre que se cite la autoría y fuente original de su publicación (revista, editorial, URL y DOI de la obra), no se usen para fines comerciales u onerosos y se mencione la existencia y especificaciones de esta licencia de uso. Si remezcla, transforma o crea a partir del material, debe distribuir su contribución bajo la misma licencia del original.