OTIVATION AND COGNITIVE PROCESSES: PUBLISHING OBJECTS OF THE DIALECTIC JOURNAL (2020 - 2025)

Authors

  • Jackson Arley Acevedo Clavijo
  • Jennifer Yurley Soto Ruiz

DOI:

https://doi.org/10.56219/lneaimaginaria.v1i22.4127

Keywords:

educational psychology, academic output, scientific impact, research trends

Abstract

The purpose of this research article is to conduct a bibliometric analysis of the journal Dialéctica published by the Universidad Pedagógica Experimental Libertador (UPEL), based on the phenomena studied within the framework of educational practice, such as Motivation and Cognitive Processes, examining and describing the details of the journal's scientific output in this specific field. This analysis is based on aspects such as thematic trends and the corresponding impact of this academic output on the consolidation of research processes as a core activity of postgraduate academic training at this institution. The cited studies demonstrate the significant contributions made by researchers and the journal to the dissemination and social appropriation of scientific knowledge regarding the influence of these mental factors on the consolidation of meaningful experiences in educational practice.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Jackson Arley Acevedo Clavijo

Estudiante de

Doctorado en Educación

Instituto Pedagógico Rural

"Gervasio Rubio" (IPRGR)

Venezuela

Jennifer Yurley Soto Ruiz

Estudiante de

Doctorado en Educación

Instituto Pedagógico Rural

"Gervasio Rubio" (IPRGR)

Venezuela

References

Abarca, S. (2006). Psicología de la Motivación . San José, Costa Rica: Editorial Universidad Estatal a Distancia EUNED.

Bateca Arias, L. A. (15 de Junio de 2023). Desinterés escolar en la adolescencia y su relación con la socio-afectividad. Dialéctica, 2(20), 260 - 268. Obtenido de https://revistas.upel.edu.ve/index.php/dialectica/article/view/2124 DOI: https://doi.org/10.56219/dialctica.v2i20.2124

Calicchio, S. (2023). Abraham Maslow: de la jerarquía de necesidades a la autorrealización. Stefano Calicchio.

Carrillo, M. (2021). La Pedagogía crítica como alternativa para el desarrollo de pensamiento. Diacétcia, 18(2), 485-496. Recuperado el 28 de Abril de 2025, de http://historico.upel.edu.ve:81/revistas/index.php/dialectica/article/view/9587/ 6063

Estupiñan, M. (29 de 06 de 2022). Fundamentos tóricvos de la creatividad como elemento implícito en las tecnologías de la información y la comunicación. Revista Dialéctica, 1(19), 259 -269. doi:https://doi.org/10.56219/dialctica.v1i2.180 DOI: https://doi.org/10.56219/dialctica.v1i2.180

Gardner, H. (2019). Inteligencias Múltiples: La teoría en la práctica. Barcelona: Paidos Educación.

Granados, A. (16 de Octubre de 2023). Estrategias motivacionales centradas en la comunicación asertiva para el fortalecimiento del aprendizaje en los estudiantes de la institución educativa Anna Vitello, Los Patios, Norte de Santander. Dialéctica, 1(21), 260 - 279. Obtenido de https://revistas.upel.edu.ve/index.php/ dialectica/article/view/2312 DOI: https://doi.org/10.56219/dialctica.v1i21.2312

Hernández Parada, J., & Hernández Parada, W. (15 de Julio de 2022). Relación entre el rendimiento académico y la autorregulación. Revista Dialéctica, 2(20), 433 - 444. doi:https://doi.org/10.56219/dialctica.v2i20.2140

Hernández Parada, J., & Hernández Parada, W. (15 de Julio de 2022). Relación entre el rendimiento académico y la autorregulación. Revista Dialéctica, 2(20), 433-444. doi:https://doi.org/10.56219/dialctica.v2i20.2140 DOI: https://doi.org/10.56219/dialctica.v2i20.2140

Lindarte, A. (13 de 07 de 2022). Las inteligencias múltiples en la educación primaris. Revista Dialéctica, 2(19), 293- 304. doi:https://doi.org/10.56219/dialctica.v2i.233 DOI: https://doi.org/10.56219/dialctica.v2i.233

Mazacana Fernández, D., Sito Justiniano, L., & Romero Díaz, A. (2021). Psicología Educativa (1 Ed ed.). LIma: NSIA Publishing House Edition. Recuperado el 14 de Junio de 2025

Morantes Mendoza, L. (15 de 07 de 2022). Valoración e integración de las TIC en el desarrollo cognitivo de los niños de nivel de preescolar. Revista Dialéctica, 2(20), 376-385. doi:https://doi.org/10.56219/dialctica.v2i20.2134 DOI: https://doi.org/10.56219/dialctica.v2i20.2134

Navarro, P. (2004). Las dos fuentes de la complejidad social humana. Ciudad de México: Centro de Investigaciones interdisciplinarias en ciencias y humanidades de la UNAM.

Ortiz, R. (15 de 07 de 2022). Prácticas educativas para el fomento del emprendimiento y la creatividad: una revisión bibliográfica. Revista Dialéctica, 2(20), 54 - 68. doi:https://doi.org/10.56219/dialctica.v2i20.2108 DOI: https://doi.org/10.56219/dialctica.v2i20.2108

Peña Rico, E. A. (26 de 05 de 2023). La motivación como factor decisivo en los aprendizajes del ser humano. Dialéctica, 1(20), 457 - 465. Obtenido de https://revistas.upel.edu.ve/index.php/dialectica/article/view/1974 DOI: https://doi.org/10.56219/dialctica.v1i20.1974

Rodríguez, A. (20 de Agosto de 2024). El juego como mecanismo motivador para el aprendizaje en el área de español. Dialéctica, 1(23), 1 - 19. Obtenido de https://revistas.upel.edu.ve/index.php/dialectica/article/view/3049 DOI: https://doi.org/10.56219/dialctica.v1i23.3049

Rozo Rojas, M. (06 de 10 de 2023). Aporte didáctico para el desarrollo del pensamiento creativo en el proceso lector en la institución educativa colegio rivera laguado. Revista Dialéctica, 1(21), 280 - 288. doi:https://doi.org/10.56219/dialctica.v1i21.2314 DOI: https://doi.org/10.56219/dialctica.v1i21.2314

Sarabia Puentes, J., & Sarabia Puentes, G. d. (2020). Motivación en estudiantes víctimas del conflicto interno colombiano. Dialéctica, 17(2). Recuperado el 15 de Febrero de 2025, de http://historico.upel.edu.ve:81/revistas/index.php/dialectica/ issue/view/702/showToc

Sepúlveda Rodríguez, K. M., & Gómez Vahos, J. (03 de 06 de 2023). La mediación y motivación de los padres en el proceso lectoescritor de niños de preescolar. Dialectica, 1(20), 112- 128. Obtenido de https://revistas.upel.edu.ve/ index.php/dialectica/article/view/1651/1577 DOI: https://doi.org/10.56219/dialctica.v1i20.1651

Smith, E., & Kosslyn, S. (2008). Procesos Cognitivos: Modelos y Bases Neurales. Madrid: Pearson Education.

Suárez Rodríguez, D. (2021). Tendencias Actuales sobre competencias científicas y metacognición. Revista Dialéctica, 18(1). Recuperado el 28 de Abril de 2025, de http://historico.upel.edu.ve:81/revistas/index.php/dialectica/issue/view/777/showToc

Tellez Ortega, N., Sanabría Cárdenas, I., & Hernández Díaz, H. (16 de 10 de 2023). Habilidades cognitivas, metacognición en la resolución de problemas de física. Revista Dialéctica, 1(21), 169 - 185. doi:https://doi.org/10.56219/ dialctica.v1i21.2308 DOI: https://doi.org/10.56219/dialctica.v1i21.2308

Vega Rivera, U. (2020). La compleja trama de la motivación desde la fundamentación teórica de contenido. Dialéctica, 16(1). Recuperado el 20 de febrero de 2025, de http://historico.upel.edu.ve:81/revistas/index.php/dialectica/issue/view/687/showToc

Velásquez Pacheco, S. I. (06 de 03 de 2023). Aplicación de una estrategia basada en el aula dinámica para motivar hacia el aprendizaje a estudiantes de primaria. Dialéctica, 1(20), 16 - 30. Obtenido de https://revistas.upel.edu.ve/ index.php/dialectica/article/view/1645 DOI: https://doi.org/10.56219/dialctica.v1i20.1645

Published

2025-08-12

How to Cite

Jackson Arley Acevedo Clavijo, & Jennifer Yurley Soto Ruiz. (2025). OTIVATION AND COGNITIVE PROCESSES: PUBLISHING OBJECTS OF THE DIALECTIC JOURNAL (2020 - 2025). LÍNEA IMAGINARIA, 1(22). https://doi.org/10.56219/lneaimaginaria.v1i22.4127

Issue

Section

Articulos de Revisión Bibliográfica