AUGMENTED REALITY IN COLOMBIAN BASIC EDUCATION: AN IN-DEPTH ANALYSIS OF ITS PEDAGOGICAL AND TECHNOLOGICAL IMPLICATIONS

Authors

  • Karina Tarazona Romero

DOI:

https://doi.org/10.56219/lneaimaginaria.v1i22.4129

Keywords:

augmented reality, basic education, pedagogical implications and technological implications

Abstract

Nowadays, technologies have largely taken over the processes that involve society, so one of the scenarios that has had a high impact is education, where it is possible to see that new strategies and contents that point to ways of teaching and learning arise daily, where artificial intelligences have reached a good role and that is why the present general objective arises: to reflect on the theoretical foundation of augmented reality in Colombian basic education; for a deep analysis of its pedagogical and technological implications. The methodology used focuses on a documentary analysis that leads to generate an academic essay, whose results indicate that augmented reality is conceived as a process that superimposes digital information creating interactive experiences that point to the management of conceptual elements in the virtual environment. From this point of view, it is pertinent to take into account that it was concluded that augmented reality allows the adaptation of content according to the topics that are being addressed, thus establishing resources and strategies that converge in what is a successful teaching process that leads to give a special plus in the theoretical and procedural construction of comprehensive teaching models that contribute to familiarize students with the environment, in such a way that they are impregnated with technological advances and are able to penetrate with an effective teaching model.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Karina Tarazona Romero

Colegio Eustorgio Colmenares Baptista

Colombia

References

Alfabetización Digital. (2025). Tecnología de Realidad Aumentada en el Aula: Posibilidades y Limitaciones. https://alfabetizaciondigital.redem.org/tecnologia-de-realidad-aumentada-en-el-aula-posibilidades-y-limitaciones/

aumentada: una reflexión sobre su uso pedagógico. El Ágora. USB, 18(1). https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/6574932.pdf

Bayona, S. (2022). Augmented Reality as a Teaching and Learning Strategy in Higher Education in Colombia. https://ijrpr.com/uploads/V3ISSUE9/IJRPR7058.pdf

Berumen, E., Acevedo, S., & Reveles, S. (2021). Realidad aumentada como técnica didáctica en la enseñanza de temas de cálculo en la educación superior. Estudio de caso. RIDE. Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 11(22). https://doi.org/10.23913/ride.v11i22.890 DOI: https://doi.org/10.23913/ride.v11i22.890

Burgos, S., Vásquez, E., Zeballos, A., & Carbonell, C. (2024). Uso de la realidad aumentada en la educación artística y sus implicaciones en el aprendizaje. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 9(18), 73-84. https://doi.org/10.35381/r.k.v9i18.4153 DOI: https://doi.org/10.35381/r.k.v9i18.4153

Cabero-Almenara et al. (2020). Posibilidades didácticas de la realidad aumentada. Revista Tecnología-Ciencia-Educación.

Caicedo, D. (2024). Propuesta didáctica con el uso de realidad aumentada para el fortalecimiento de la competencia relaciones espaciales y ambientales de ciencias sociales en estudiantes de grado quinto. https://repositorio.udes.edu.co/bitstreams/31ef71b2-b4f7-4c21-946b-823995e8f1d2/download

Cárdenas Castellanos, J., Camacho Vázquez, M.R., Adaile Benítez, N.T., & Pérez Méndez, J. (2024). Realidad aumentada en educación universitaria. Emerging Trends in Education, 7(13), 117-128. https://doi.org/10.19136/etie.a7n13.6300 DOI: https://doi.org/10.19136/etie.a7n13.6300

Cupitra, A., & Duque, E. (2018). Profesores aumentados en el contexto de la realidad

Díaz, A., & Hernández, G. (1999). Estrategias para el aprendizaje significativo: Fundamentos, Adquisición y Modelos de Intervención. http://aureamaya.weebly.com/uploads/6/2/4/2/6242532/d_ant_mdaes_p.54-73_conocim_y_competitiv_edu_sup.pdf

Espinar, E., & Vigueras, J. (2020). El aprendizaje experiencial y su impacto en la educación actual. Revista Cubana de Educación Superior, 39(3). http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0257-43142020000300012&lng=es&tlng=es.

Hernández-Suárez et al. (2021). Tendencias actuales sobre realidad aumentada. Retos Ciencia-Educación.

Mora y Moreno (2018). Fortalecimiento competencias básicas mediante RA. ITD Julio Flórez.

Morales, J., Alejandro, M., & Moran, L. (2024). Impacto de la realidad virtual en el proceso de aprendizaje en estudiantes de bachillerato. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 9(17). https://doi.org/10.35381/r.k.v9i17.3176 DOI: https://doi.org/10.35381/r.k.v9i17.3176

Reinoso Ortiz (2012). Realidad aumentada: Innovación educativa.

Resabala Delgado, K. M., & Aguilar Oña, K. Y. (2024). Realidad Virtual Aumentada en la enseñanza-aprendizaje en una institución de Educación Básica Superior, Ecuador. Delectus, 7(2), 1-7. https://doi.org/10.36996/delectus.v7i2.288 DOI: https://doi.org/10.36996/delectus.v7i2.288

Santamaría, C., Soto, S., & Pietro, S. (2021). La Realidad Aumentada como Estrategia Didáctica para Fortalecer la Práctica Pedagógica de los Docentes de Básica Primaria de la Institución Educativa Francisco José de Caldas de Momil – Córdoba. https://repositorio.unicartagena.edu.co/bitstreams/272755c9-6086-499f-9bae-d9c7f84a4407/download

UOC. (2025). La realidad aumentada, una herramienta para fomentar el aprendizaje participativo y la implicación del estudiantado. https://www.uoc.edu/es/news/2025/ realidad-aumentada-una-herramienta-para-aumentar-el-aprendizaje-del-alumnado

Urbina, M., Endara; M., Toapanta, A., Guaras, M., & Quinchiguango, J. (2024). El uso de realidad aumentada en la enseñanza de ciencias naturales en educación básica. https://www.retosdelacienciaec.com/Revistas/index.php/retos/article/download/539/736/2584#:~:text=Como%20resultados%20principales%20se%20menciona,en%20las%20actividades%20del%20aula.

Published

2025-08-12

How to Cite

Karina Tarazona Romero. (2025). AUGMENTED REALITY IN COLOMBIAN BASIC EDUCATION: AN IN-DEPTH ANALYSIS OF ITS PEDAGOGICAL AND TECHNOLOGICAL IMPLICATIONS. LÍNEA IMAGINARIA, 1(22). https://doi.org/10.56219/lneaimaginaria.v1i22.4129

Issue

Section

Articulos de Revisión Bibliográfica