CREATIVE CITIZENSHIP: ARTISTIC EDUCATION AS KEY TO CITIZENSHIP EDUCATION IN SCHOOL

Authors

  • Tania Katherine González Ninco
  • Diana Lorena Salazar Caupaz
  • Cristian Andrés Cuero

DOI:

https://doi.org/10.56219/lneaimaginaria.v1i22.4130

Keywords:

arts education, citizenship, civic competencies, ethical formation, school

Abstract

This article examines the intersection between civic education and arts education within the school context, emphasizing the formative power of the arts in developing essential cognitive, emotional, and communicative skills for democratic participation, peaceful coexistence, and respect for diversity. Based on a theoretical review, it argues that artistic practices such as theater, music, dance, and painting not only foster creativity but also promote the experiential embodiment of values like empathy, solidarity, justice, and critical thinking. The article calls for a shift away from a merely ornamental view of arts education toward its recognition as a central component of citizenship education, advocating for integrative, participatory, and culturally grounded pedagogical strategies that enable meaningful learning. Furthermore, it demonstrates that aesthetic and playful methodologies create inclusive and emotionally relevant learning environments, particularly for vulnerable student populations. Consequently, the article proposes a transdisciplinary curricular approach that repositions the arts as an ethical and political foundation for shaping reflective, empathetic, and socially engaged citizens from early stages of education. This perspective aligns with international frameworks that identify arts education as a key tool for building democratic, equitable, and resilient societies, positioning schools as vital spaces for enacting and learning active citizenship.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Tania Katherine González Ninco

Institución Educativa

La Victoria Villavieja Huila,

Colombia

Diana Lorena Salazar Caupaz

Colegio Roberto Suaza Marquínez

de Hobo Huila.

Colombia

Cristian Andrés Cuero

Institución Educativa

Tulio Arbeláez de Garzón Huila.

Colombia

References

Álvarez, I. y Morón, M. (2022). Educar por medio del arte en una escuela multicultural. magis, Revista Internacional de Investigación en Educación, 15, 1-23. doi: 10.11144/Javeriana.m15.eaem DOI: https://doi.org/10.11144/Javeriana.m15.eaem

Cantor, O., Vásquez, K. y Aparicio, J. (2024). Educación artística, un camino hacia la transformación educativa en contextos de básica primaria: Revisión sistemática. Voces Silenciosas. Revista Latinoamericana de Educación, 15(2), 65–82. https://doi.org/10.18175/VyS15.1.2024.21 DOI: https://doi.org/10.18175/VyS15.1.2024.14

Chaux, E., Lleras, F., y Velásquez, A. (2004). Competencias ciudadanas: de los estándares al aula. Una propuesta de integración a las áreas existentes en el currículo. Ministerio de Educación Nacional de Colombia. https://s6ae516d43c123d4a.jimcontent.com/download/version/1354500333/module/6461503954/name/01%20De%20los%20Est%C3%A1ndares%20al%20Aula.pdf DOI: https://doi.org/10.7440/2004.01

Despaigne, K., & Rodríguez, M. (2024). La formación ciudadana desde una concepción artístico-pedagógica en escolares de la enseñanza artística. Revista Cubana de Educación Artística, 6(2), 15–22. https://ojs.formacion.edu.ec/index.php/rei/article/view/391/731

Díaz, R., Gallardo, K. y Velarde, D. (2023). Formación docente en competencias ciudadanas globales: una revisión sistemática de literatura. Sinéctica, Revista Electrónica de Educación, 60, 1-21. https://doi.org/10.31391/S2007-7033(2023)0060-007 DOI: https://doi.org/10.31391/S2007-7033(2023)0060-007

Franco, S. y Gallo, J. (2023). Análisis crítico de la formación en competencias ciudadanas en Colombia: ¿Discurso emancipador o ficción hegemónica? Análisis Político, 107, 109–127. https://revistas.unal.edu.co/index.php/anpol/article/view/112550 DOI: https://doi.org/10.15446/anpol.v36n107.112550

Instituto Colombiano para la Evaluación de la Educación ICFES. (2024). Informe LEE No. 92: Una década de análisis de resultados en competencias ciudadanas (2014–2023). https://www.javeriana.edu.co/recursosdb/5581483/11594517/INF-92-Analisis-Decada-Saber11-LEE2024.pdf

Jiménez, L., Aguirre, I., & Pimentel, L. G. (2009). Educación artística, cultura y ciudadanía. Organización de Estados Iberoamericanos para la Educación, la Ciencia y la Cultura (OEI). https://oei.int/wp-content/uploads/2011/11/educacion-artistica-delateoria-prov.pdf

Lara, L. y Suarez, N. (2021). Formación ciudadana en la infancia: reflexiones desde la revisión teórica. magis, Revista Internacional de Investigación en Educación, 14, 1-24. doi: 10.11144/Javeriana.m14.fcir DOI: https://doi.org/10.11144/Javeriana.m14.fcir

López, R., y Aparicio, J. (2024). Participación estudiantil y desarrollo de la competencia ciudadana en la escuela: Apuntes para la formación del profesorado. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 99(38.3), 271–288. https://doi.org/10.47553/rifop.v99i38.3.101939 DOI: https://doi.org/10.47553/rifop.v99i38.3.101939

Mayorga, M., Gallardo, M. y Pérez, Á. (2018). Competencia social y ciudadana en las pruebas de diagnóstico general. Magis, Revista Internacional De Investigación En Educación, 10(21), 121-136. https://doi.org/10.11144/Javeriana.m10-21.cscp DOI: https://doi.org/10.11144/Javeriana.m10-21.cscp

Ministerio de Educación Nacional. (2000). Lineamientos curriculares: Educación artística. https://www.mineducacion.gov.co/1759/articles-339975_recurso_4.pdf

Ministerio de Educación Nacional. (2004). Formar para la ciudadanía… ¡Sí es posible! (Serie Guías No. 6). Bogotá: MEN. https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-75768_archivo_pdf.pdf

Ministerio de Educación Nacional. (2017). Desempeños de educación para la paz. https://colombiaaprende.edu.co/sites/default/files/files_public/2021-05/Desempen%CC%83os%20Ca%CC%81tedra%20de%20la%20Paz.pdf

Ministerio de Educación Nacional. (2021). Orientaciones curriculares para la educación artística y cultural en educación básica y media. República de Colombia. https://www.mineducacion.gov.co/1780/articles-411706_recurso_2.pdf

Ministerio del Poder Popular para la Educación. (2014). Educación artística. 1er año. Colección Bicentenario. Fundación Editorial El perro y la rana / Editorial Escuela. https://guao.org/sites/default/files/biblioteca/Educaci%C3%B3n%20Art%C3%ADstica%201er%20a%C3%B1o..pdf

Montaña, D. y López, A. (2021). Competencias ciudadanas y sus políticas educativas en Hispanoamérica y Colombia. Revista Habitus: Semilleros de investigación, 1(1), e13316. https://doi.org/10.19053/22158391.13316 DOI: https://doi.org/10.19053/22158391.13316

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura UNESCO (2022). Propuestas para la educación artística orientaciones de política pública. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000380505

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura UNESCO. (2006). Hoja de ruta para la educación artística: Construir capacidades creativas para el siglo XXI. Conferencia Mundial sobre la Educación Artística. Lisboa, Portugal. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000384200_spa

Paba, M., Acosta, J., y Torres, M. (2020). Priorización de competencias ciudadanas en un contexto gamificado. Panorama, 14(27), 80–99. https://doi.org/10.15765/pnrm.v14i27.1522 DOI: https://doi.org/10.15765/pnrm.v14i27.1522

Trujillo, A. y Champutiz, J. (2022). La competencia ciudadana de convivencia y paz con los estudiantes de grado noveno de la Institución Educativa Municipal Cabrera - Pasto. Revista Criterios, 29(1), 180–183. https://revistas.umariana.edu.co/index.php/Criterios/article/view/2918/3812 DOI: https://doi.org/10.31948/rev.criterios/29.1-art10

Villa, C. (2022). Ciudadanía y competencias ciudadanas. Universidad del Quindío. https://aulasvirtuales.uniquindio.edu.co/RecDigital/ConstruccionCiudadania_LCS/recursos/unidad4/Descargable_U4_EA1.pdf

Zambrano, E. (2018). Prácticas pedagógicas para el desarrollo de competencias ciudadanas. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 20(1), 69-82 https://doi.org/10.24320/redie.2018.20.1.1409 DOI: https://doi.org/10.24320/redie.2018.20.1.1409

Published

2025-08-12

How to Cite

Tania Katherine González Ninco, Diana Lorena Salazar Caupaz, & Cristian Andrés Cuero. (2025). CREATIVE CITIZENSHIP: ARTISTIC EDUCATION AS KEY TO CITIZENSHIP EDUCATION IN SCHOOL. LÍNEA IMAGINARIA, 1(22). https://doi.org/10.56219/lneaimaginaria.v1i22.4130

Issue

Section

Articulos de Revisión Bibliográfica