CREATIVE CITIZENSHIP: ARTISTIC EDUCATION AS KEY TO CITIZENSHIP EDUCATION IN SCHOOL
DOI:
https://doi.org/10.56219/lneaimaginaria.v1i22.4130Keywords:
arts education, citizenship, civic competencies, ethical formation, schoolAbstract
This article examines the intersection between civic education and arts education within the school context, emphasizing the formative power of the arts in developing essential cognitive, emotional, and communicative skills for democratic participation, peaceful coexistence, and respect for diversity. Based on a theoretical review, it argues that artistic practices such as theater, music, dance, and painting not only foster creativity but also promote the experiential embodiment of values like empathy, solidarity, justice, and critical thinking. The article calls for a shift away from a merely ornamental view of arts education toward its recognition as a central component of citizenship education, advocating for integrative, participatory, and culturally grounded pedagogical strategies that enable meaningful learning. Furthermore, it demonstrates that aesthetic and playful methodologies create inclusive and emotionally relevant learning environments, particularly for vulnerable student populations. Consequently, the article proposes a transdisciplinary curricular approach that repositions the arts as an ethical and political foundation for shaping reflective, empathetic, and socially engaged citizens from early stages of education. This perspective aligns with international frameworks that identify arts education as a key tool for building democratic, equitable, and resilient societies, positioning schools as vital spaces for enacting and learning active citizenship.
Downloads
References
Álvarez, I. y Morón, M. (2022). Educar por medio del arte en una escuela multicultural. magis, Revista Internacional de Investigación en Educación, 15, 1-23. doi: 10.11144/Javeriana.m15.eaem DOI: https://doi.org/10.11144/Javeriana.m15.eaem
Cantor, O., Vásquez, K. y Aparicio, J. (2024). Educación artística, un camino hacia la transformación educativa en contextos de básica primaria: Revisión sistemática. Voces Silenciosas. Revista Latinoamericana de Educación, 15(2), 65–82. https://doi.org/10.18175/VyS15.1.2024.21 DOI: https://doi.org/10.18175/VyS15.1.2024.14
Chaux, E., Lleras, F., y Velásquez, A. (2004). Competencias ciudadanas: de los estándares al aula. Una propuesta de integración a las áreas existentes en el currículo. Ministerio de Educación Nacional de Colombia. https://s6ae516d43c123d4a.jimcontent.com/download/version/1354500333/module/6461503954/name/01%20De%20los%20Est%C3%A1ndares%20al%20Aula.pdf DOI: https://doi.org/10.7440/2004.01
Despaigne, K., & Rodríguez, M. (2024). La formación ciudadana desde una concepción artístico-pedagógica en escolares de la enseñanza artística. Revista Cubana de Educación Artística, 6(2), 15–22. https://ojs.formacion.edu.ec/index.php/rei/article/view/391/731
Díaz, R., Gallardo, K. y Velarde, D. (2023). Formación docente en competencias ciudadanas globales: una revisión sistemática de literatura. Sinéctica, Revista Electrónica de Educación, 60, 1-21. https://doi.org/10.31391/S2007-7033(2023)0060-007 DOI: https://doi.org/10.31391/S2007-7033(2023)0060-007
Franco, S. y Gallo, J. (2023). Análisis crítico de la formación en competencias ciudadanas en Colombia: ¿Discurso emancipador o ficción hegemónica? Análisis Político, 107, 109–127. https://revistas.unal.edu.co/index.php/anpol/article/view/112550 DOI: https://doi.org/10.15446/anpol.v36n107.112550
Instituto Colombiano para la Evaluación de la Educación ICFES. (2024). Informe LEE No. 92: Una década de análisis de resultados en competencias ciudadanas (2014–2023). https://www.javeriana.edu.co/recursosdb/5581483/11594517/INF-92-Analisis-Decada-Saber11-LEE2024.pdf
Jiménez, L., Aguirre, I., & Pimentel, L. G. (2009). Educación artística, cultura y ciudadanía. Organización de Estados Iberoamericanos para la Educación, la Ciencia y la Cultura (OEI). https://oei.int/wp-content/uploads/2011/11/educacion-artistica-delateoria-prov.pdf
Lara, L. y Suarez, N. (2021). Formación ciudadana en la infancia: reflexiones desde la revisión teórica. magis, Revista Internacional de Investigación en Educación, 14, 1-24. doi: 10.11144/Javeriana.m14.fcir DOI: https://doi.org/10.11144/Javeriana.m14.fcir
López, R., y Aparicio, J. (2024). Participación estudiantil y desarrollo de la competencia ciudadana en la escuela: Apuntes para la formación del profesorado. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 99(38.3), 271–288. https://doi.org/10.47553/rifop.v99i38.3.101939 DOI: https://doi.org/10.47553/rifop.v99i38.3.101939
Mayorga, M., Gallardo, M. y Pérez, Á. (2018). Competencia social y ciudadana en las pruebas de diagnóstico general. Magis, Revista Internacional De Investigación En Educación, 10(21), 121-136. https://doi.org/10.11144/Javeriana.m10-21.cscp DOI: https://doi.org/10.11144/Javeriana.m10-21.cscp
Ministerio de Educación Nacional. (2000). Lineamientos curriculares: Educación artística. https://www.mineducacion.gov.co/1759/articles-339975_recurso_4.pdf
Ministerio de Educación Nacional. (2004). Formar para la ciudadanía… ¡Sí es posible! (Serie Guías No. 6). Bogotá: MEN. https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-75768_archivo_pdf.pdf
Ministerio de Educación Nacional. (2017). Desempeños de educación para la paz. https://colombiaaprende.edu.co/sites/default/files/files_public/2021-05/Desempen%CC%83os%20Ca%CC%81tedra%20de%20la%20Paz.pdf
Ministerio de Educación Nacional. (2021). Orientaciones curriculares para la educación artística y cultural en educación básica y media. República de Colombia. https://www.mineducacion.gov.co/1780/articles-411706_recurso_2.pdf
Ministerio del Poder Popular para la Educación. (2014). Educación artística. 1er año. Colección Bicentenario. Fundación Editorial El perro y la rana / Editorial Escuela. https://guao.org/sites/default/files/biblioteca/Educaci%C3%B3n%20Art%C3%ADstica%201er%20a%C3%B1o..pdf
Montaña, D. y López, A. (2021). Competencias ciudadanas y sus políticas educativas en Hispanoamérica y Colombia. Revista Habitus: Semilleros de investigación, 1(1), e13316. https://doi.org/10.19053/22158391.13316 DOI: https://doi.org/10.19053/22158391.13316
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura UNESCO (2022). Propuestas para la educación artística orientaciones de política pública. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000380505
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura UNESCO. (2006). Hoja de ruta para la educación artística: Construir capacidades creativas para el siglo XXI. Conferencia Mundial sobre la Educación Artística. Lisboa, Portugal. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000384200_spa
Paba, M., Acosta, J., y Torres, M. (2020). Priorización de competencias ciudadanas en un contexto gamificado. Panorama, 14(27), 80–99. https://doi.org/10.15765/pnrm.v14i27.1522 DOI: https://doi.org/10.15765/pnrm.v14i27.1522
Trujillo, A. y Champutiz, J. (2022). La competencia ciudadana de convivencia y paz con los estudiantes de grado noveno de la Institución Educativa Municipal Cabrera - Pasto. Revista Criterios, 29(1), 180–183. https://revistas.umariana.edu.co/index.php/Criterios/article/view/2918/3812 DOI: https://doi.org/10.31948/rev.criterios/29.1-art10
Villa, C. (2022). Ciudadanía y competencias ciudadanas. Universidad del Quindío. https://aulasvirtuales.uniquindio.edu.co/RecDigital/ConstruccionCiudadania_LCS/recursos/unidad4/Descargable_U4_EA1.pdf
Zambrano, E. (2018). Prácticas pedagógicas para el desarrollo de competencias ciudadanas. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 20(1), 69-82 https://doi.org/10.24320/redie.2018.20.1.1409 DOI: https://doi.org/10.24320/redie.2018.20.1.1409
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
La revista Línea Imaginaria conserva los derechos patrimoniales (copyright) de las obras publicadas, que favorece y permite la reutilización de los mismos bajo la licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 , por lo cual se pueden copiar, usar, difundir, transmitir y exponer públicamente, siempre que se cite la autoría y fuente original de su publicación (revista, editorial, URL y DOI de la obra), no se usen para fines comerciales u onerosos y se mencione la existencia y especificaciones de esta licencia de uso. Si remezcla, transforma o crea a partir del material, debe distribuir su contribución bajo la misma licencia del original.