RURAL EDUCATION IN COLOMBIA, IMPACT AND CHALLENGES: AN UNPRECEDENTED HISTORICAL DEBT

Authors

  • Luz Maribel Dávila P
  • Adriana Janeth Angulo J.

DOI:

https://doi.org/10.56219/lneaimaginaria.v1i22.4131

Keywords:

Rural education, history, learning processes, teaching processes and society

Abstract

Rural education, as it is often called due to its implementation in rural areas, does not present any relevant or distinctive changes compared to the education offered in urban areas. For this reason, on this occasion, a way was sought to orient the processes toward a new perspective on current experiences, where a hybrid teaching method (in-person and technological perspective) is present, wrapped in the demands of society in its education. From this arises the present objective: to provide theoretical considerations on rural education in Colombia, its impact and challenges, from an unprecedented historical perspective. The methodology relies on qualitative research, focused on documentary and argumentative analysis, presented in an academic essay, resulting from a systematic review of documents and experiences raised in educational institutions in the rural sector. This review reveals a set of knowledge, strategies, resources, and arguments that can be used in rural institutions to consolidate plans, programs, and projects that promote new ways of teaching. Rurality has evolved, and every day we see teachers looking for alternatives to help students in rural areas adapt to new environments, influenced by the advances, changes, and transformations that have left significant marks on                            today's society.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Luz Maribel Dávila P

Institución Educativa Jorge Eliecer Gaitán, Bucaramanga

Colombia

Adriana Janeth Angulo J.

Institución Educativa

Promoción Social del Norte, Bucaramanga

Colombia

References

Carrero, M., y González, M. (2016). La educación rural en Colombia: experiencias y perspectivas. Universidad Pedagógica Nacional. Bogotá Colombia. Revista Uniminuto.https://revistas.uniminuto.edu/index.php/praxis/article/download/1377/1312/3724

Constitución Política de Colombia. (1991). Artículo 67. https://minciencias.gov.co/sites/default/files/upload/reglamentacion/ConstitucionPoliticaColombia-1991.pdf

Gómez, N., Soto, D., Ballesteros, A., y Bernal, s. (2018). La investigación en la educación rural colombiana. Elementos de contexto. Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia.https://librosaccesoabierto.uptc.edu.co/index.php/editorial-uptc/catalog/download/197/235/4724?inline=1

Hernández, Y. (2020). Revisión documental de las trayectorias y prácticas de la educación rural en Colombia entre 1994-2018. Trabajo presentado para optar por el título de Especialista en Pedagogía. Universidad Pedagógica Nacional Facultad de Educación, Departamentos de posgrados, Especialización en Pedagogía. Bogotá, Colombia. http://repository.pedagogica.edu.co/bitstream/handle/ 20.500.12209/11928/REVISI%C3%93N%20DOCUMENTAL%20DE%20LAS%20TRAYECTORIAS%20Y%20PR%C3%81CTICAS%20DE%20LA%20EDUCACI%C3%93N%20RURAL%20EN%20COLOMBIA%20ENTRE%201994-2018.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Lozano, D. (2022). Desafíos de la escuela y de la educación rural colombiana en la construcción de una sociedad incluyente y equitativa. Ruta maestra, edición 34. https://rutamaestra.santillana.com.co/desafios-de-la-escuela-y-la-educacion-rural-colombiana-en-la-construccion-de-una-sociedad-incluyente-y-equitativa/#:~:text=Los%20principales%20retos%20de%20la,las%20desigualdades%20sociales%20y%20educativas.

Ministerio de Educación Nacional. (2016). Historia de la educación rural en Colombia. https://www.mineducacion.gov.co/portal/micrositios-preescolar-basica-ymedia/Programa-Especial-de-Educacion-Rural/Acerca-de/358004:Historia

Ministerio de Educación Nacional. (2017). Plan Especial de Educación Rural. https://www.mineducacion.gov.co/1759/articles-385568_recurso_1.pdf

Ministerio de Educación Nacional. (2022). Más y mejor educación rural: avances hacia una política pública para la educación en las ruralidades de Colombia. Bogotá. https://www.mineducacion.gov.co/1780/articles-363488_recurso_28.pdf

Organización de las Naciones Unidas (2015). Transformar nuestro mundo: la Agenda 2030 para el Desarrollo Sostenible. Resolución aprobada por la Asamblea General el 25 de septiembre de 2015. https://www.googleadservices.com/pagead/aclk?sa=L&ai=DChcSEwjun_Dk0ceJAxXRm1oFHQ0RC6gYABAAGgJ2dQ&ae=2&aspm=1&co=1&ase=2&gclid=CjwKCAiAxKy5BhBbEiwAYiW-nsNfTZ6qAOGbbvOrdXAjbg53N0nJEWWp43KXDn8WImF4Waw1qkxBoCeKUQAvD_BwE&ohost=www.google.com&cid=CAESVuD2gksRNr24F3YJPSRN9W-KwrISYTWidubRZwojXPBbDfG8BLcoASQbRxqMCrbXmzpk66FZe-97taCrgNJYgjYSogfnC8lYgtwcfypIHWSRTeNEPB7X&sig=AOD64_0CUzAbGhQywBq-cf-Vpr58dCxwbg&q&nis=4&adurl&ved=2ahUKEwi0z-fk0ceJAxUxVTABHcALAVgQ0Qx6BAgLEAE

Parra, A., Arbeláez, J., y Mora, Z. (2019). Educación rural en Colombia: el país olvidado, antecedentes y perspectivas en el marco del posconflicto https://www.researchgate.net/publication/346472777_Educacion_rural_en_Colombia_el_pais_olvidado_antecedentes_y_perspectivas_en_el_marco_del_posconflicto

Pontificia Universidad Javeriana. (2023). Características y retos de la educación rural en Colombia. Informe análisis estadístico número 79. Laboratorio de Economía de la Educación. Bogotá. https://www.javeriana.edu.co/recursosdb/5581483/8102914/Informe-79-Educacio%CC%81n-rural-en-Colombia-%28F%29oct.pdf.

Santamaría, N., y Sampedro, R. (2020). La escuela rural: una revisión de la literatura científica. Revista de Estudios sobre Despoblación y Desarrollo Rural, núm. 30. Centro de Estudios sobre la Despoblación y Desarrollo de Áreas Rurales. España. https://www.redalyc.org/journal/296/29668176005/html/

Published

2025-08-12

How to Cite

Luz Maribel Dávila P, & Adriana Janeth Angulo J. (2025). RURAL EDUCATION IN COLOMBIA, IMPACT AND CHALLENGES: AN UNPRECEDENTED HISTORICAL DEBT. LÍNEA IMAGINARIA, 1(22). https://doi.org/10.56219/lneaimaginaria.v1i22.4131

Issue

Section

Articulos de Revisión Bibliográfica