RURAL EDUCATION IN COLOMBIA, IMPACT AND CHALLENGES: AN UNPRECEDENTED HISTORICAL DEBT
DOI:
https://doi.org/10.56219/lneaimaginaria.v1i22.4131Keywords:
Rural education, history, learning processes, teaching processes and societyAbstract
Rural education, as it is often called due to its implementation in rural areas, does not present any relevant or distinctive changes compared to the education offered in urban areas. For this reason, on this occasion, a way was sought to orient the processes toward a new perspective on current experiences, where a hybrid teaching method (in-person and technological perspective) is present, wrapped in the demands of society in its education. From this arises the present objective: to provide theoretical considerations on rural education in Colombia, its impact and challenges, from an unprecedented historical perspective. The methodology relies on qualitative research, focused on documentary and argumentative analysis, presented in an academic essay, resulting from a systematic review of documents and experiences raised in educational institutions in the rural sector. This review reveals a set of knowledge, strategies, resources, and arguments that can be used in rural institutions to consolidate plans, programs, and projects that promote new ways of teaching. Rurality has evolved, and every day we see teachers looking for alternatives to help students in rural areas adapt to new environments, influenced by the advances, changes, and transformations that have left significant marks on today's society.
Downloads
References
Carrero, M., y González, M. (2016). La educación rural en Colombia: experiencias y perspectivas. Universidad Pedagógica Nacional. Bogotá Colombia. Revista Uniminuto.https://revistas.uniminuto.edu/index.php/praxis/article/download/1377/1312/3724
Constitución Política de Colombia. (1991). Artículo 67. https://minciencias.gov.co/sites/default/files/upload/reglamentacion/ConstitucionPoliticaColombia-1991.pdf
Gómez, N., Soto, D., Ballesteros, A., y Bernal, s. (2018). La investigación en la educación rural colombiana. Elementos de contexto. Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia.https://librosaccesoabierto.uptc.edu.co/index.php/editorial-uptc/catalog/download/197/235/4724?inline=1
Hernández, Y. (2020). Revisión documental de las trayectorias y prácticas de la educación rural en Colombia entre 1994-2018. Trabajo presentado para optar por el título de Especialista en Pedagogía. Universidad Pedagógica Nacional Facultad de Educación, Departamentos de posgrados, Especialización en Pedagogía. Bogotá, Colombia. http://repository.pedagogica.edu.co/bitstream/handle/ 20.500.12209/11928/REVISI%C3%93N%20DOCUMENTAL%20DE%20LAS%20TRAYECTORIAS%20Y%20PR%C3%81CTICAS%20DE%20LA%20EDUCACI%C3%93N%20RURAL%20EN%20COLOMBIA%20ENTRE%201994-2018.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Lozano, D. (2022). Desafíos de la escuela y de la educación rural colombiana en la construcción de una sociedad incluyente y equitativa. Ruta maestra, edición 34. https://rutamaestra.santillana.com.co/desafios-de-la-escuela-y-la-educacion-rural-colombiana-en-la-construccion-de-una-sociedad-incluyente-y-equitativa/#:~:text=Los%20principales%20retos%20de%20la,las%20desigualdades%20sociales%20y%20educativas.
Ministerio de Educación Nacional. (2016). Historia de la educación rural en Colombia. https://www.mineducacion.gov.co/portal/micrositios-preescolar-basica-ymedia/Programa-Especial-de-Educacion-Rural/Acerca-de/358004:Historia
Ministerio de Educación Nacional. (2017). Plan Especial de Educación Rural. https://www.mineducacion.gov.co/1759/articles-385568_recurso_1.pdf
Ministerio de Educación Nacional. (2022). Más y mejor educación rural: avances hacia una política pública para la educación en las ruralidades de Colombia. Bogotá. https://www.mineducacion.gov.co/1780/articles-363488_recurso_28.pdf
Organización de las Naciones Unidas (2015). Transformar nuestro mundo: la Agenda 2030 para el Desarrollo Sostenible. Resolución aprobada por la Asamblea General el 25 de septiembre de 2015. https://www.googleadservices.com/pagead/aclk?sa=L&ai=DChcSEwjun_Dk0ceJAxXRm1oFHQ0RC6gYABAAGgJ2dQ&ae=2&aspm=1&co=1&ase=2&gclid=CjwKCAiAxKy5BhBbEiwAYiW-nsNfTZ6qAOGbbvOrdXAjbg53N0nJEWWp43KXDn8WImF4Waw1qkxBoCeKUQAvD_BwE&ohost=www.google.com&cid=CAESVuD2gksRNr24F3YJPSRN9W-KwrISYTWidubRZwojXPBbDfG8BLcoASQbRxqMCrbXmzpk66FZe-97taCrgNJYgjYSogfnC8lYgtwcfypIHWSRTeNEPB7X&sig=AOD64_0CUzAbGhQywBq-cf-Vpr58dCxwbg&q&nis=4&adurl&ved=2ahUKEwi0z-fk0ceJAxUxVTABHcALAVgQ0Qx6BAgLEAE
Parra, A., Arbeláez, J., y Mora, Z. (2019). Educación rural en Colombia: el país olvidado, antecedentes y perspectivas en el marco del posconflicto https://www.researchgate.net/publication/346472777_Educacion_rural_en_Colombia_el_pais_olvidado_antecedentes_y_perspectivas_en_el_marco_del_posconflicto
Pontificia Universidad Javeriana. (2023). Características y retos de la educación rural en Colombia. Informe análisis estadístico número 79. Laboratorio de Economía de la Educación. Bogotá. https://www.javeriana.edu.co/recursosdb/5581483/8102914/Informe-79-Educacio%CC%81n-rural-en-Colombia-%28F%29oct.pdf.
Santamaría, N., y Sampedro, R. (2020). La escuela rural: una revisión de la literatura científica. Revista de Estudios sobre Despoblación y Desarrollo Rural, núm. 30. Centro de Estudios sobre la Despoblación y Desarrollo de Áreas Rurales. España. https://www.redalyc.org/journal/296/29668176005/html/
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
La revista Línea Imaginaria conserva los derechos patrimoniales (copyright) de las obras publicadas, que favorece y permite la reutilización de los mismos bajo la licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 , por lo cual se pueden copiar, usar, difundir, transmitir y exponer públicamente, siempre que se cite la autoría y fuente original de su publicación (revista, editorial, URL y DOI de la obra), no se usen para fines comerciales u onerosos y se mencione la existencia y especificaciones de esta licencia de uso. Si remezcla, transforma o crea a partir del material, debe distribuir su contribución bajo la misma licencia del original.